۲۸ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶
کد خبر: 81000092
T T
۰ نفر
خسارت پرداختی بیمه به زلزله زدگان بستك درحال افزایش است

بندرعباس – ایرنا-معاون طرح و توسعه بیمه مركزی گفت:میزان خسارتی كه باید شركت های بیمه به بیمه گذاران خسارت دیده در زلزله بستك پرداخت كنند حدود 20میلیارد ریال برآورد شده و پیش بینی می شود این رقم تا 40میلیارد ریال افزایش یابد.

رحیم مصدق،شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود:به دلیل تنوع شیوه های بیمه ساختمان های مسكونی،تجاری وخدماتی، این احتمال وجود دارد كه بسیاری از بیمه شدگان خسارت دیده در زلزله دوازد هم دی ماه امسال بستك حتی از بیمه بودن ساختمان های خود اطلاع نداشته باشند.

وی ادامه داد:به عنوان مثال بیشتر بانك ها در قبال ارائه تسهیلات و وام های بانكی،مبلغ وام یا مِلكی كه وام به آن تعلق گرفته را بر اساس یك فرآیند خودكار بیمه می كنند كه ممكن است تسهیلات گیرنده از آن اطلاع نداشته باشد كه اكنون می توانند با مراجعه به بانك و شركت های بیمه ،از خدمات پیش بینی شده در این موقعیت استفاده كنند.

معاون بیمه مركزی به شركت های بیمه نیز توصیه كرد:اطلاع رسانی به مردم و سرعت بخشی به پرداخت خسارت را به عنوان دو محور اصلی فعالیت در بستك مورد توجه قرار دهند تا رضایت حداكثری مردم در این زمینه فراهم شود.

مصدق در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به خسارت های گسترده ای كه در جریان زلزله و دیگر حوادث طبیعی به زیرساخت ها و تاسیسات عمومی وارد می شود اظهار داشت:از دوسال قبل دستگاه های دولتی مكلف شده اند اموال و دارایی ها را در برابر زلزله ،آتش سوزی و دیگر حوادث طبیعی بیمه كنند كه با وجود پیش بینی محل تامین اعتبار در بودجه های سالانه ،هنوز اجرایی نشده است.

معاون بیمه مركزی همچنین از تصویب لایحه بیمه عمومی در كمیسیون اقتصاد مجلس خبر داد و اظهار امیدواری كرد:به زودی طرح یاد شده در صحن علنی مجلس مطرح و به تصویب برسد.

مصدق تصریح كرد:در صورت تصویب این لایحه همه اماكن مسكونی و تجاری كشور به صورت فراگیر بیمه اجباری خواهند شد و حق بیمه نیز كه رقم اندكی خواهد بود در قبض های برق محاسبه و به آن افزوده می شود.

وی با تاكید بر ضرورت اجرای طرح های فراگیر بیمه ای اظهار داشت:حتی در كشورهای اروپایی و كشورهای موسوم به جهان اول كه توانایی مالی و اقتصادی بالایی دارند ،كمك های دولتی هنگام حوادث طبیعی در مرتبه های پایینی قرار دارند و جبران خسارت ها بر نظام های بیمه ای استوار است.

به گفته این مسئول،بیمه های سلامت و بهداشت و درمان كارآمدی كلی نظام های بیمه ای را به اثبات رسانده اند كه در سال های اخیر بیمه های سلامت تكمیلی نیز این موضوع را بیش از پیش به اثبات رسانده اند.

مصدق ادامه داد:به عنوان مثال در 9ماهه امسال ،10 میلیون نفر در سراسر كشور هزینه های بیمه تكمیلی خود را از شركت های مختلف دریافت كرده اند كه رقم آن بالغ بر 22هزار میلیارد ریال بوده و بدیهی است كه در صورت عدم ایجاد بیمه های تكمیلی ،معادل این رقم باید توسط افراد و خانواده ها باید در بخش درمان هزینه می شد.

وی در عین حال متذكر شد:در بحث ساختمان ،اجرای طرح های بیمه ای هرچند لازم است اما كافی نیست و باید به مسائلی مانند رعایت استانداردها در ساختمان سازی و مصالح نیز توجه شود.

معاون بیمه مركزی با استناد به خسارت های وارد شده در جریان زلزله پنج و نیم ریشتری دوازدهم دیماه در شهر بستك اظهار داشت:در این زلزله بسیاری از ساختمان های نوساز نیز به دلیل نوع سازه و ساخت و مصالح به كار رفته دچار خسارت های جدی شدند كه به طور خلاصه می توان این خرابی ها را ناشی از نقص فنی در مراحل مختلف ساخت و ساز دانست.ك/3

7192/668
۰ نفر