۳۰ دی ۱۳۹۲، ۸:۵۳
کد خبر: 81002137
T T
۰ نفر
شلیك 3 گلوله از اتوبان همت؛ گوزن زرد ایرانی  كشته شد

تهران - ایرنا - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: متخلفان شنبه شب با شلیك 3 گلوله یك راس گوزن زرد را در داخل پارك طبیعت پردیسان كشتند.

دكتر احمدعلی كیخا در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، افزود: برابر گزارش‌های دریافتی و بررسی كارشناسان یك راس گوزن زرد شامگاه شنبه با شلیك افراد متخلف در داخل منطقه فنس‌كشی شده داخل پارك پردیسان تهران تلف شد.

وی با اشاره به این كه فرد یا افراد متخلف با شلیك 3 گلوله این گوزن را از پای درآوردند، افزود: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد متخلفان از سمت اتوبان همت به این گوزن شلیك كرده و پس از آن از محل متواری شده‌اند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح كرد: هنوز عاملان این حمله و انگیزه آنها مشخص نیست اما آنچه مسلم است كشتن یك گوزن زرد ایرانی در داخل محدوده فنس‌كشی شده و آنهم در محدوده تحت اختیار سازمان حفاظت محیط زیست حتما با انگیزه خاصی صورت گرفته است.

وی خاطرنشان كرد: اطلاعات بیشتر در این خصوص پس از بررسی‌های بیشتر اعلام می‌شود.

گوزن زرد ایرانی چه حیوانی است؟

گوزن زرد ایرانی با نام علمی Dama mesopotamica پستانداری از خانوادهٔ گوزن است. گمان می‌رفت كه نسل این حیوان منقرض شده‌باشد تا این كه در دههٔ 1950 گلّه‌ای از آن در خوزستان كشف شد. اینك گله‌هایی از گوزن زرد ایرانی در دشت ناز ساری در استان مازندران در محوطهٔ محصوری مراقبت می‌شوند. در برخی از باغ وحش‌های جهان نیز نمونه‌هایی از آن وجود دارد.

این حیوان جثه‌اش از مرال كوچك‌تر است. نرها شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند. رشد شاخ‌ها از یك سالگی به بعد شروع می‌شود، ولی شاخك‌ها از دو سالگی ظاهر می‌گردد. در اواخر فصل زمستان شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌كنند و در تابستان تكمیل می‌شوند. موها در فصل تابستان كوتاه است. رنگ پشت و پهلوها در این فصل زرد متمایل به قرمز و زیر بدن و كفل‌ها و دم سفید است. در قسمت پشت و پهلوها خال‌های سفید مشخصی دارد. در زمستان موها بلندتر و به رنگ خاكستری با خال‌های نامشخص است.

گوزن زرد ایرانی دارای طول سر و تنه میان 150 تا 200 سانتی متر، دم 16 تا 20 سانتی متر و ارتفاع 85 تا 110 سانتی متر است. این پستاندار وزنی برابر با 50 تا 130 كیلوگرم دارد.

اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت گوزن زرد ایرانی را برای مدت‌ها در وضعیت «در معرض خطر» (1996)، «آسیب‌پذیر» (2006)، و «در معرض خطر» (2010) طبقه‌بندی كرده است. چنین طبقه‌بندی به دلیل نگرانی از تعداد كم این جانوران و مشخص نبودن اینكه آیا نمونه‌های معرفی شده در مكان زندگی كنونیشان «وحشی» به شمار می‌روند یا نه بوده است.

در سال 2013 میلادی / 1392 شمسی، شیوع نوعی مگس به نام «میاز» در نواحی رود كرخه باعث مرگ تعداد زیادی از این گوزن‌ها شد، به گونه‌ای كه بعضی كارشناسان خبر از احتمال انقراض نسل آن دادند.

بر پایه بررسی‌ها تا تیر 1392 نزدیك به 45 راس گوزن به دلیل تخم‌گذاری این مگس بر روی بدنشان مرده‌اند و تنها 25 راس دیگر مشاهده شده‌اند. مسوولان محیط زیست استان خوزستان تلاش كردند تا با زنده‌گیری و مداوای گوزن‌های بیمار از مرگشان جلوگیری كنند، با این حال بعدها مشخص شد كه همهٔ گوزن‌های این منطقه به دلیل حمله كنه‌ها و مگس‌های میاز كشته شده‌اند.

پارك طبیعت پردیسان كجاست؟

پارك طبیعت پردیسان منطقه‌ای طبیعی است كه با مساحت 275 هكتار در شمال غرب تهران قرار دارد. نقطه شروع این پارك در قسمت شمال شرقی از بزرگراه شیخ فضل الله نوری در شرق و در امتداد بزرگراه همت تا انتهای ساحل غربی پونك به طول 2550 متر است. در حد شمالی پارك، بزرگراه شهید همت می‌باشد.

محدوده پارك در غرب از مسیل غربی پونك از بزرگراه شهید همت آغاز شده و به سمت جنوب تا بزرگراه رسالت امتداد می یابد. طول این مسیر 1170 متر می باشد كه حد غربی پردیسان مسیل فرحزاد است.

محدوده پارك در شرق به طول 900 متر در امتداد بزرگراه شیخ فضل الله نوری به سمت جنوب حد فاصل بزرگراه شهید همت و بزرگراه رسالت است و حد شرقی آن بزرگراه شیخ فضل الله نوری بوده كه در شمال شرقی به تصفیه‌خانه شهرك قدس منتهی می‌شود.

حیات وحش موجود در پارك پردیسان كه در محدوده‌های فنس كشی و قفس‌های آن نگهداری می‌شود شامل گوشتخواران، علفخواران، همه چیز خواران، پرندگان شكاری و سایر پرندگان است.

به طور كلی پوشش گیاهی منطقه دو گروه پوشش هرز را شامل می شوند. در هر دو گروه گیاهان آب دوست و خشكی پسند قابل مشاهده است.

كل فضای پارك تقسیم و تفكیك شده است. تاسیسات و تجهیزات و امكانات رفاهی، بهداشتی، اداری، فرهنگی و ورزشی به معنای كاربری آن هم اكنون در اكثر نقاط در پارك مشاهده می شود.

در این پارك همچنین موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و ساختمان مركزی سازمان حفاظت محیط زیست نیز واقع است.

اول ** 1610
۰ نفر