۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۴۴
کد خبر: 81005698
T T
۰ نفر
آذربايجان شرقي آماده همكاري با مجارستان در زمينه‌هاي مختلف است

تبريز - ايرنا - استاندار آذربايجان شرقي گفت: براي برقراري روابط و توسعه همكاري ‌ها با مجارستان در زمينه‌ هاي صنعت، كشاورزي، تجارت و دانشگاهي آمادگي كامل داريم.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي استانداري، اسماعيل جبارزاده در ديدار با هيات اقتصادي و تجاري اين كشور افزود: در دوران نمايندگي مجلس، به مدت چهار سال رييس گروه دوستي ايران و مجارستان بودم و امروز هم براي احيا و فعال‌ سازي اين گروه كه نقش مهمي در توسعه روابط دو كشور دارد با نمايندگان مجلس صحبت خواهم كرد.

وي با اشاره به زمينه ‌هاي همكاري آذربايجان شرقي با مجارستان، خاطرنشان كرد: تبريز و بوداپست هردو شهرهايي تاريخي و كشاورزي هستند، بيشتر صنايع موجود در تبريز و آذربايجان شرقي وابسته به كشاورزي است و اين استان از نظر كشاورزي مستعد است.

جبارزاده افزود: با توجه به تجارب ارزنده دو طرف در زمينه صنعت و كشاورزي، علاقمنديم همكاري‌ هاي خود را در اين زمينه شروع كنيم.

استاندار آذربايجان شرقي با بيان اين كه تبريز دروازه ايران به اروپاست، گفت: مردم ما در زمينه تجارت آشنايي خوبي با مجارستان و كالاهاي ساخت اين كشور دارند و با توجه به سابقه و تجربه بازرگانان و تجار تبريز، در بحث تجارت هم مي ‌توانيم همكاري مشترك داشته باشيم.

جبارزاده با بيان اين كه در زمينه تبادل دانشجو هم آماده همكاري هستيم، افزود: دانشگاه علوم پزشكي و دانشگاه ‌هاي فني و مهندسي تبريز آمادگي دارند در زمينه‌ هاي تخصصي با دانشگاه ‌هاي مجارستان همكاري كنند.

وي با تاكيد بر برقراري روابط با مجارستان در تمام موضوعات مورد علاقه دو طرف، از سرمايه‌ گذاران مجاري براي سرمايه ‌گذاري در آذربايجان شرقي به ويژه در زمينه حمل و نقل عمومي شهر تبريز دعوت كرد.

استاندار آذربايجان شرقي همچنين حل مشكل رواديد و تردد اتباع ايراني به مجارستان را خواستار شد.

نايب ‌رييس اتاق بازرگاني و صنايع بوداپست و رييس بخش خاورميانه اين اتاق هم در اين ديدار گفت: ايرانيان بسيار با استعداد و آينده‌ نگر هستند و اميدوارم با برداشته شدن تحريم ‌ها، همكاري ايران با جامعه بين ‌الملل بيشتر شود.

ساندور بالوك افزود: دولت جديد مجارستان درهاي زيادي به روي شرق باز كرده و به خاطر بحران اقتصادي در اروپا، تصميم گرفته مراودات تجاري خود را با كشورهاي آسيايي گسترش دهد و اين امر مي‌ تواند بستر مناسبي براي همكاري با ايران باشد.

وي با بيان اين كه مي‌ خواهيم روابط خود را با دنيا احيا كنيم، گفت: مجارستان درگذشته تحت يك سيستم سوسياليستي اداره مي‌ شد كه براي بازسازي اين سيستم بايد تلاش كنيم.

نايب‌ رييس اتاق بازرگاني و صنايع بوداپست با اشاره به اين كه چهار هزار دانشجوي ايراني در مجارستان مشغول به تحصيل هستند، افزود: يكي از سياست‌ هاي دولت مجارستان، ارتباط با كشورهاي مختلف از طريق دانشجويان خارجي است و به همين خاطر دولت ما تصميم گرفته بورسيه‌ هاي جديدي به دانشجويان خارجي بدهد كه اين موضوع نيز مي‌ تواند بستر مناسبي براي توسعه روابط با ايران باشد.

وي با اشاره به تجارب مجارستان در زمينه صنعت كشاورزي، فناوري‌ هاي نو و حمل و نقل شهري، آمادگي اين كشور را براي همكاري در زمينه‌ هاي مزبور با استان آذربايجان شرقي اعلام كرد.

بالوك همچنين از تاسيس نمايندگي خاورميانه اتاق بازرگاني مجارستان در تبريز و افتتاح اتاق بازرگاني مشترك ايران و مجارستان در آينده نزديك خبر داد و از استاندار آذربايجان شرقي براي حضور در كنفرانس بازرگاني بوداپست دعوت كرد.

جمهوري مجارستان از كشورهاي اروپاي مركزي است كه 93 هزار كيلومتر مربع مساحت و بالغ بر 10 ميليون نفر جمعيت دارد.

7233/587/245
۰ نفر