وزارت صنعت معدن و تجارت با معرفی مركز تماس و شیوههای ارتباطی با طرح سبد كالای حمایتی اعلام كرد: برای ارتباط مردم با سامانه سبد كالای حمایتی، كانالهای ارتباطی زیر جهت اطلاعرسانی و پاسخ به سئوالات و پیگیری مشكلات برقرار شده است:
از طریق مراجعه به اینترنت: وبسایت رسمی اطلاعرسانی سامانه به آدرس www.yaranehkala.ir جهت مشاهده آخرین اخبار مربوط به طرح و لیست فروشگاههای مجاز در دسترس است. از طریق این وبسایت، هر شهروند میتواند وضعیت شمول خود در طرح را پیگیری و موجودی سبد كالای خود را استعلام نماید.
از طریق تلفن گویای وزارت صنعت، معدن و تجارت: شهروندان محترم میتوانند از طریق مركز تماس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره 09612 با مسئولین و كارشناسان طرح جهت دریافت پاسخ سئوالات خود تماس حاصل فرمایند.
از طریق شركتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت: در صورت بروز هرگونه اشكال در فرآیند تراكنش، همانند روال قبل مردم میتوانند با مركز تماس شركتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت كه روی رسید دستگاه كارتخوان درج شده است، پیگیری موارد به انجام رسانند.
از طریق تماس با درگاه اطلاعرسانی همراه اول: همچنین شهروندان میتوانند با تماس با درگاه اطلاع رسانی همراه اول به شماره #799* و یا ارسال پیامك به شماره 5000799، با ارسال شماره كارت بانكی و كد ملی خود از وضعیت شمول خود در طرح اطلاع یافته و همچنین اطلاعات مربوط به موجودی سبد كالای خود را دریافت نمایند. در این خصوص دقت شود كه شماره كارت بانكی كه واریز یارانه نقدی به آن صورت میپذیرد، مدنظر است.
چند تذكر مهم از سوی وزارت صنعت درباره سبد كالا:
- برای دریافت سبد كالای تخصیص یافته به نزدیكترین فروشگاه به محل سكونت مراجعه شود.
- فروشگاههای عرضهكننده سبد كالا مجاز به اخذ هیچگونه وجه نقدی و غیرنقدی از شهروندان نیستند.
- جهت دریافت سبد كالای حمایتی به همراه داشتن كارت عابر بانك سرپرست خانوار الزامی است.
- برنج، مرغ، تخم مرغ، روغن مایع نباتی و پنیر اقلام تشكیل دهنده سبد كالای حمایتی هستند.
- تلاش بر این است سبد كالای حمایتی به صورت یكجا به خانوارهای مشمول تحویل شود.
- در صورت ناقص بودن سبد كالا در مراجعه اول به فروشگاه امكان مراجعه مجدد برای دریافت اقلام باقیمانده آن در طول ماه وجود دارد.
** پرسشهای متداول در خصوص سبد كالای حمایتی دولت
به منظور جلوگیری از سرگردانی شهروندان در خصوص جزئیات طرح ارائه سبد كالای حمایتی، لیستی از پرسشهای متداول و عمومی در خصوص جزئیات طرح و دستاندركاران آن در زیر گردآوری شده است. این لیست در طول زمان بر اساس تغییرات كلی و جزئی در طرح سبد كالای حمایتی به روز رسانی میشود.
پرسش: سبد كالای حمایتی به چه كسانی تعلق میگیرد؟
پاسخ: خانوارهای مشمول سبد حمایتی كالا به ترتیب زیر بوده و به هر خانوار یك سبد كالا تعلق میگیرد: كلیه شاغلان ﻭ بازنشستگان دولت اعم از كاركنان رسمی، پیمانی و قراردادی، تمام شاغلان و بازنشستگان نیروهای مسلح اعم از كاركنان رسمی، پیمانی و قراردادی و كلیه كارگران مشمول قانون كار و قانون تأمین اجتماعی
روزنامه نگاران، خبرنگاران و هنرمندان به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشجویان متأهل به تشخیص وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و دانشگاه آزاد اسلامی، طلاب به تشخیص مركز مدیریت حوزههای علمیه
سرپرستان خانوارهای تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی (ره)
سرپرستان خانوارهای تحت پوشش سازمان بهزیستی كشور
پرسش: نحوه تخصیص سبد كالای حمایتی به خانوارها چگونه است؟
پاسخ: اطلاعات خانوار مشمول سبد كالای حمایتی از طریق كارت عابر بانكی كه توسط سرپرست خانوار در طرح یارانههای نقدی به سازمان مدیریت هدفمندی یارانهها اعلام شده مدیریت میشود. به ازای هر خانوار مشمول طرح یك سبد حمایتی در نظر گرفته شده كه با مراجعه سرپرست خانوار به همراه كارت عابر بانك مربوطه به فروشگاههای مجاز عامل توزیع در سراسر كشور به ایشان تحویل میگردد.
شیوه كار در این طرح همانند انجام خرید از فروشگاه با استفاده از كارت عابر بانك بوده و بدون ارائه كارت بانكی سرپرست خانوار امكان تحویل سبد كالا وجود ندارد. همچنین مشابه همه تراكنشهای بانكی به خاطر داشتن رمز صحیح كارت ضروری است و در صورت سه بار اشتباه در ورود رمز، كارت بانكی مسدود و ارائه خدمت مقدور نخواهد شد.
پرسش: محتویات هر سبد كالای حمایتی شامل چه اقلامی است؟
پاسخ: ارزش ریالی هر ﺳﺒﺪ ﮐﺎﻻ برای سال آینده معادل 800 هزار ریال میباشد. این سبد یك هدیه برای هر خانوار است و تعداد افراد خانوار در اندازه سبد تأثیری ندارد. تلقی دولت در محاسبات برای تعیین اندازه سبد این بوده كه هر خانوار بیش از دو نفر عضو دارد و اقلام این سبد حمایتی ﺷﺎﻣﻞ موارد ذیل است:
-- دو بطری 810 میلیلیتری ﺭﻭﻏﻦ ﻧﺒﺎﺗﯽ ﻣﺎﯾﻊ
-- 10 ﮐﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﺑﺮﻧﺞ بستهبندی شده
-- 4 ﮐﻴﻠﻮﮔﺮﻡ ﮔﻮﺷﺖ ﻣﺮﻍ یا دو عدد مرغ بستهبندی شده
-- 800 ﮔﺮﻡ ﭘﻨﻴﺮ با ﺑﺴﺘﻪﺑﻨﺪی 400 گرمی (UF)
-- 1.8 ﮐﻴﻠﻮﮔﺮﻡ یا دو بسته دوازدهتایی ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻍ
عموم كالاهای سبد حمایتی از محل تولید داخل تأمین میشود باستثنای برنج كه به دلیل محدودیت در تولید داخل از محل واردات برنجهای خارجی تهیه میگردد. تلاش اصلی بر این است كه جامعه هدف كلیه كالاهای سبد حمایتی را به صورت یكجا دریافت كند، ولی این امكان نیز فراهم شده كه در صورت وجود نقص در اقلام تحویلی به هنگام توزیع، سرپرست خانوار بتواند سبد كالای خود را با چند نوبت مراجعه دریافت نماید.
اول **1610
تهران - ایرنا - با راه اندازی پورتال اطلاع رسانی سامانه سبد كالای حمایتی دولت، مردم می توانند با ارسال شماره كارت بانكی حساب یارانه و كد ملی به شماره پیامك 5000799 از وضعیت شمول خود در طرح سبد كالا اطلاع پیدا كنند.