۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۲۷
کد خبر: 81011595
T T
۰ نفر
سازه معماري كشف شده در مشهد اثر ارزشمند تاريخي شناخته شد

مشهد - ايرنا - مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: سازه معماري كشف شده در ميدان 'ده دي' مشهد يك اثر ارزشمند تاريخي با قدمت بسيار است.

طي عمليات حفاري اول بهمن ماه امسال در بلوار امام خميني (ره) مشهد از سوي شهرداري منطقه يك اين شهر، سازه معماري مهمي كه شاخه اصلي آن بيش از 60متر طول دارد، كشف شد.

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي روز يكشنبه به خبرنگاران گفت: با توجه به اينكه مشهد از جمله شهرهايي است كه ساخت و سازهاي آن روي بقاياي قديمي قرار گرفته، سازه معماري كشف شده كه داراي ديوارهاي ضخيم با مصالح مرغوب و سنتي مي باشد، در نوع خود عارضه معماري مهم تشخيص داده شده است.

'رجبعلي لباف خانيكي' با بيان اينكه پس از بررسي بيشتر، سازه اي طويل در دو طرف اين سازه كشف شده اظهار داشت: شاخه انشعابي سازه با طول حدود 40 و عرض سه متر و ارتفاع سه متر مي باشد كه چيدمان آن از آجر و سقف هلالي آن داراي آجرهاي مرغوب و بند كشي است.

وي افزود: يكي از نكات قابل توجه تعبيه كردن سنگ هاي قبر دوران صفويه در نماي ديوارها براي تزيين اين سازه است كه گوياي آن مي باشد كه اين سازه محل عبور مردم بوده و تلاش هاي بسيار براي زيبايي آن صورت گرفته است.

لباف اظهارداشت: در مجاورت اين سازه آبراهي مشاهده شده كه احتمالا بقاياي يكي از قنات هاي جاري در مشهد است و قدمت آن به مراتب بيش از اين سازه معماري برآورد مي شود.

مدير كل ميراث فرهنگي خراسان رضوي در باره كابري اين سازه گفت: به نظر مي رسد اين سازه احتمالا در گذشته به عنوان يك معبر زير زميني مخفي استفاده مي شده و يا پناهگاهي مربوط به جنگ جهاني بوده است.

لباف خانيكي افزود: اين سازه كمتر از 100 سال پيش احداث شده و به نظر مي رسد در 60 تا 80 سال اخير كه براي اولين بار از تير آهن و سيمان در ساختمان سازي استفاده شده، دخل و تصرفاتي در آن انجام شده باشد.

وي خاطر نشان كرد: با توجه به معماري قابل توجهي كه اين سازه دارد مي توان با استحكام بخشي، آن را به عنوان يك جاذبه گردشگري در معرض ديد عموم قرار داد كه اين امر مستلزم هماهنگي دستگاه هايي همچون استانداري، شهر داري، شوراي شهر و نيروي انتظامي مي باشد.

وي همچنين در باره آب انبار كشف شده در ايستگاه سراب (خيابان دانشگاه) مشهد اظهار داشت: عمليات استحكام بخشي اين بنا و پوشش آن صورت گرفته و به دنبال راهكارهايي براي ايجاد معبري براي بازديد عموم از اين مكان هستيم. /1

7496 /664