۱۸ بهمن ۱۳۹۲، ۲۲:۱۲
کد خبر: 81032395
T T
۰ نفر

اینجا همه سیگار می كشند

۱۸ بهمن ۱۳۹۲، ۲۲:۱۲
کد خبر: 81032395
اینجا همه سیگار می كشند

تهران- ایرنا- تا بحال این همه سیگاری یكجا ندیده بودم و این، زمانی شگفت آفرین می شود كه قراراست به عنوان خبرنگار برای نخستین بار پوشش یك رویداد سینمایی را تجربه كنم .

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اینجا سالن نمایش فیلم های سی و دومین جشنواره بین المللی فجر است و امشب هفتمین شب نمایش آثار این جشنواره ، سینماگران تا 22 بهمن ماه وقت دارند تا آثار خود را به قضاوت بگذارند.

شاید به جرات بگویم كه اینجا اكثر افراد سیگار می كشند. حتی هنرمندانی كه آنها را به عنوان بزرگان سینمای ایران می شناختم نیز سیگار را میهمان لبان خود می كنند.

سیگاری های محترم معمولا در زمان استراحت بین فیلم ها به محوطه اطراف سالن همایش می آیند تا به قول خودشان 'نفسی بكشند' و تمركزی پیدا كنند.

خانم ها جمعیت كثیری از این سیگاری ها را به خود اختصاص می دهند و به با ژستی خاص در رقابت با مردان سیگار را با سیگار روشن می كنند.

نكته جالب اینجاست كه این دوستان سیگاری كه در تمامی اقشار نیز نفوذ دارند تا كنون 16 بار به من سیگار تعارف كردند و به دنبال استقبال از من در جمع خودشان بودند؛ اما خوشبختانه من سیگاری نیستم !

شدت سیگار كشیدن این دوستان در حدی است كه مجری سالن روزی دو سه بار از آنها خواهش می كند كه سیگارهای خود را در فضای باز روشن كنند و در خارج از سالن نفش بكشند.

حتی در حاشیه فیلم 'زندگی جای دیگریست' بوی این میهمان ناخواننده از میان جمعیت به مشام می رسید ، كسی در لابلای صندلی ها بی سروصدا سیگار روشن كرده بود ، اعتراض ها ، سیگار جان گرفته را كشت .

از یك خانم بازیگر جوان كه در فضای باز سیگار دود می كرد پرسیدم 'روزی چند پاك سیگار می كشی' كه جواب داد: 'روزی كمتر از نصف پاكت می كشم'؛ به او گفتم كه 'سیگار بر زیبایی و سلامت تاثیر می گذارد و شما بازیگران به این دو مولفه نیاز دارید، حال چرا بازهم سیگار دود می كنید؟' كه در جواب گفت: 'از مضرات سیگار با خبرم اما به آن عادت كردم؛ به هرحال اینجا در میان هنرمندان همه سیگار می كشند.'

رواشناسان اجتماعی می گویند: بازیگران از جمله افرادی هستند كه بیشترین تاثیر را در شكل گیری رفتار جامعه دارند به ویژه در جامعه ای كه هم اكنون 500 هزار دانش‌آموز در معرض خطر اعتیاد قرار دارند .

سازمان بهداشت جهانی اعلام كرده است كه سیگار در هر 15 ثانیه یك قربانی می‌گیرد و با ادامه روند ترویج سیگار در 40 سال آینده این زمان به 5 ثانیه كاهش خواهد یافت. حال سوال اینجاست چه كسی می تواند هنرمندان ما را به ترك سیگار ترغیب كند ؟

فراهنگ(5)**9303**1601**
۰ نفر