۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۱۶
کد خبر: 81046525
T T
۰ نفر

عزم جدی ایران و تركمنستان بر گسترش ترانزیت

۲۷ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۱۶
کد خبر: 81046525
عزم جدی ایران و تركمنستان بر گسترش ترانزیت

تهران - ایرنا - وزیر راه و شهرسازی و وزیر خارجه تركمنستان با بررسی میزان ترانزیت و عبور بار از طریق جاده‌ای، ریلی و بنادر شمالی بر لزوم افزایش میزان بار عبوری از طریق خاك كشورمان به بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس تاكید كردند و خواستار برنامه ریزی دقیق و هدفمند برای اجرایی كردن این مساله شدند.

به گزارش مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در دیدار با رشید مردوف وزیر امور خارجه تركمنستان كه در راس هیاتی عالی رتبه به كشورمان سفر كرده است، با اشاره به روابط ایران و تركمنستان یادآورشد: بر اساس خبر خوشایند اتمام ساخت راه آهن تركمنستان و اتصال آن به راه آهن ایران در مرز اینچه برون در دو ماه آینده ، می توانیم در زمان باقی مانده نشست‌های مشترك سه جانبه و حتی با حضور ازبكستان به صورت چهارجانبه با حضور رؤسای راه‌آهن‌های این كشورها، برای امضای تفاهم‌نامه مشترك و برنامه ریزی هدفمند زمان بندی شده در خصوص میزان باری كه از این مرز جا‌به‌جا خواهد شد به توافق برسیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: راه‌آهن سرخس در حال حاضر ظرفیت ترانزیت 10 میلیون تن بار را در سال دارد در حالی كه در حال حاضر یك میلیون تن بار از آن عبور می كند.

وی افزود: انتظار می رود برای خطوط ریلی در مرز سرخس و اینچه برون به سهم مشترك ترانزیت بار، دست یابیم و هر دو طرف اقدامات لازم را برای اجرایی كردن این برنامه انجام دهند.

آخوندی در این دیدار اظهارداشت: باید تا آماده شدن راه‌آهن مرز اینچه برون حداكثر استفاده از مرز سرخس را داشته باشیم تا این راه آهن نیز آماده شود.

وی در پاسخ به طرف تركمنی در خصوص بندر چابهار اعلام كرد: ظرفیت این بندر در حال حاضر 3.5 میلیون تن است كه با تكمیل پروژه‌های در دست اجرا در 18 ماه آینده به 6.5 تن و در سال‌های بعد با تكمیل شدن دیگر پروژه ها به 20 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری خواهد رسید و در حال حاضر بندرعباس می تواند ظرفیت مناسبی را در اختیار قرار دهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سخنان رشید مردوف وزیر امور خارجه تركمنستان در خصوص تغییر روند سیاسی كشورمان و اراده برای گسترش روابط سیاسی با دیگر كشورها یادآور شد: همانطور كه اشاره شد باید از فرصت موجود استفاده مطلوب تری كرد و در بنادر شمالی ایران از جمله بندر امیر آباد و انزلی برای عبور كامیون‌ها از طریق كشتی‌های رو- رو به بندر تركمن باشی آمادگی وجود دارد.

آخوندی در پایان سخنانش درخواست كرد مدت زمان ویزای رانندگان كامیون‌های ایرانی از 5 روز به دو هفته افزایش یابد و برای جلوگیری از توقف طولانی مدت كامیونها در مرز، ساعت كار این حوزه افزایش یابد زیرا كه در حال حاضر 498 كامیون در مرز سرخس و 957 كامیون در مرز لطف آباد در صف عبور از مرز قرار دارند. همچنین برای برطرف كردن مشكل معطلی، لازم است توافق‌نامه‌های پیشین در زمینه بازرسی مشترك كامیون‌ها و جلوگیری از بازرسی دوباره توسط هر طرف عملیاتی شود.

رشید مردوف وزیر امور خارجه تركمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با وزیر راه و شهرسازی كشورمان بیان كرد: در مرز لطف آباد در كشور تركمنستان تعریض و افزایش حجم تردد در جاده‌ها را انجام می دهد تا بتواند میزان تردد افزایش یابد و هم اكنون از ساعت 8 تا 18 مرز باز است در حالی كه قبلا این زمان كمتر بود.

وی اعلام كرد: دو كشتی رو- رو به زودی در مسیر بندر تركمن باشی به بندر انزلی فعالیت خواهند داشت كه هر كدام قادر به جابه‌جایی 53 كامیون در هر بار خواهند بود زیرا با فعالیت در مسیر دریایی طول زمان جا‌به‌جایی یك هفته كاهش می‌یابد.

وزیر امور خارجه تركمنستان در این دیدار درخواست كرد در مرز سرخس میزان تردد واگن‌های باری روزانه به 240 دستگاه افزایش یابد و ساعات كاری این مرز ریلی 24 ساعته شود.

در این نشست مقرر شد علاوه بر جلسات مشترك مسئولان دو كشور در حوزه ریلی در دو روز آینده در تهران، در پنجم اسفند با حضور مسئولان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و شركت راه آهن در مرز سرخس موضوعات مورد نظر دو طرف در محل بررسی و راهكارهای اجرایی در توافق دو طرف بررسی و اجرایی شود.

در حاشیه این نشست گفته شد كه عباس آخوندی و رشید مردوف ‌هر دو در سمت وزیر در مراسم افتتاح راه آهن سرخس در 17 سال گذشته حضور داشته‌اند و وزیر امور خارجه تركمنستان در پاسخ به سخن وزیر راه وشهرسازی در خصوص علاقه‌‌مندی خاص وی به راه‌آهن گفت كه پدر بزرگش سوزن بان راه‌آهن بوده و وی در كودكستانی در نزدیكی خط آهن رفت‌و آمد می كرده است.

طول خط راه آهن ایران – تركمنستان – قزاقستان، حدود 910 كیلومتر است و كارشناسان بخش حمل و نقل بین‌المللی معتقدند با راه‌اندازی این خط، بیش از 600 كیلومتر از طول مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی كشورهای مشترك‌المنافع تا خلیج فارس و اروپا كاسته می‌شود.

حدود 700 كیلومتر از این مسیر ریلی در خاك تركمنستان 82 كیلومتر آن در ایران و 120 كیلومتر باقی مانده در خاك قزاقستان واقع است.

با راه‌اندازی خط راه آهن مذكور كه كریدور ریلی شمال جنوب نیز نامیده می‌شود، زمان حمل‌ و نقل و ترانزیت كالا از این مسیر ریلی، 2 شبانه روز و طول آن از خط ریلی موجود بینااو- تركمن‌آباد – سرخس (خط آهن تجن – سرخس –مشهد) 600 كیلومتر كاسته و هزینه‌های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه‌ كاهش خواهد یافت و در مجموع، سالانه 10 تا 12 میلیون تن كالا از مسیر ریلی مذكور جا به جا خواهد شد.

احداث قسمتی از خط راه آهن ایران – تركمنستان – قزاقستان در خاك تركمنستان از مسیر ایستگاه بركت تا اترك، در امتداد مرزهای ایران، به طول 256 كیلومتر به شركت ایرانی واگذار شده بود.

قرار است پنج اسفند ماه سال جاری نشست مشترك دو كشور در مرز سرخس برگزار ‌شود.

اقتصام(1)1108 **1561
۰ نفر