۸ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰
کد خبر: 81063778
T T
۰ نفر
هاشمی رفسنجانی: از سند چشم انداز 20 ساله دور شده ایم

تهران - ایرنا - آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه اقتصاد ما كوچك و مردم فقیر شده اند، اظهار داشت كه از سند چشم انداز 20 ساله دور شده ایم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، هاشمی رفسنجانی روز پنج شنبه در سومین سمپوزیوم بین المللی ایران 1404 اظهارداشت: چند سال از تصویب برنامه چهارم و سند چشم انداز 20 ساله می گذرد اما به جای این كه چند قدم نزدیك شویم، دور شده ایم.

وی افزود: در حال حاضر می بینید كه چقدر از برنامه های پیش بینی شده در سند چشم انداز دورتر شده ایم و به كجا رسیده ایم؛ وقتی اقتصاد را منفی پنج درصد اعلام می كنند در حالیكه در سند چشم انداز دستیابی به رشد اقتصادی 8.9 درصد پیش بینی شده بود؛ ببینید چه فاصله ای پیدا كردیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اقتصاد ما كوچك شده است و مردم ما فقیر شده اند، ممكن است فقیر بودن را خیلی احساس نكنند اما وقتی اقتصاد كوچك می شود، مردم هم فقیر می شوند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران كلكسیون انرژی های فسیلی از جمله گاز، نفت، ذغال سنگ و خیلی چیزهای دیگر است و ما اگر عالمانه از این منابع برداشت و مصرف می كردیم این یك قدرت عظیم بود چرا كه امروز به خاطر انرژی در دنیا، با ابرقدرت ها جنگ صورت می گیرد.

وی تصریح كرد: منابع انرژی آن طور كه باید استفاده شود، استفاده نشده است و فرصت های زیادی را در این زمینه از دست داده ایم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشكر از كسانی كه سال های پیش برای بالا بردن سطح زندگی مردم و موقعیت جمهوری اسلامی ایران بودند و وارد بحث های مهم زیربنایی شدند، گفت: متاسفانه زحماتی كه از اولین همایش تا دومین سمپوزیوم بین المللی ایران 1404 كشیده شده هنوز به ثمر نرسیده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: مساله انرژی امروز مورد توجه دنیا است كه یك مساله اساسی بنیانی برای همه بشریت تبدیل شده است.

وی ادامه داد: در گذشته پیش بینی می شد و هنوز هم پیش بینی می شود كه جنگ ها و درگیری های مهم بر سر انرژی ایجاد شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همین برخوردهای محدود كه در سال های اخیر می بینید ناتو به عراق لشكركشی می كند به این دلیل است كه این كشور یكی از مخازن مهم انرژی محسوب می شود.

آیت الله هاشمی افزود: در مساله بهار عرب كه ناتو به آن سرعت وارد لیبی شد، به خاطر خطوط منابع انرژی در این كشور بود كه در همساگی اروپا قرار دارد و اگر بعضی جاها وارد نمی شوند آنجا انرژی حرف اول را نمی زند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حضور ناتو در افغانستان، عراق و امثال این كشورها شاید هدف اول آن ایران باشد، چون ایران از لحاظ موقعیت استراتژیك مهم ترین جایی است كه در تامین انرژی دنیا می تواند حرف اول را بزند؛ حرف اول كه می گوییم یك مبالغه خطابی نیست بلكه با حساب است و ما این موضوع را بررسی كردیم و آمار و ارقام داریم.

وی ادامه داد: در سیاست های كلی كه ما در بخش آب و انرژی بررسی و به رهبری تقدیم كردیم كه ایشان نیز برخی از آنها را ابلاغ كردند، دقت های زیادی شده است كه همه آنها عقبه كارهای تحقیقاتی است.

هاشمی رفسنجانی اضافه كرد: از كارهای تحقیقاتی چشم انداز بیست ساله كشور به دست آمد، وقتی نیاز به یك كار بزرگ بود كه موتور حركت چشم انداز را مشخص كنیم با كمك رهبری توانستیم اصل 44 را به معنای واقعی تفسیر كنیم كه راه را برای بخش خصوصی باز كردیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه همه اقداماتی كه در این راستا انجام شد هنوز روی كاغذ است، گفت: ما وقتی برنامه چهارم توسعه را براساس سند چشم انداز و سیاست ها نوشتیم و در مجمع روی آن نظر دادیم تصور كردیم راه باز شده است.

ایت الله هاشمی رفسنجانی با طرح این سوال كه برداشت ما از ذخایر نفت چه قدر است و دنیا چه قدر می تواند از ذخایر بردارد اظهارداشت: ما با تكنولوژی كه داریم نمی توانیم بخش زیادی از منابع كشورمان را برداشت كنیم و این منابع باید بخوابد تا یك روز دستمان بازتر شود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در مصرف هم می بینید كه چگونه مصرف می كنیم و این هم مشكل بعدی ما است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: منابع اساسی به خاطر موقعیت جغرافیایی داریم كه به كلی با سیاست های خارجی نادرست در این هفت، هشت و 10 سال از دست دادیم.

وی ادامه داد: ایران جایی است كه آسان ترین و ارزان ترین مسیر لوله های گاز و نفت را می تواند در خود داشته باشد كه ما اگر سیاست درست داشته باشیم همه مسوول پارس جنوبی كه بخواهد به بازار مصرف دنیا برسد بهترین راه عبور از ایران است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما برای این كار آمادگی داشتیم و تركمنستان كه ظرفیت تولید گاز آن 80 میلیارد بود قراری با آقای نیاز اف بستیم كه این گاز را از آنان بگیریم و آن را صادر كنیم، از آقای نیاز اف گاز را 25 دلار می خریدیم و به تركیه 95 دلار می فروختیم و برای ما سود زیادی داشت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با آقای نیاز اف قرارداد و تفاهم كردیم برای اینكه از وابستگی به روسیه نجات پیدا كنند و همه گاز آن ها بجز آنچه كه مصرف می كنند را ایران بخرد و انحصار گاز منطقه با ما باشد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهارداشت: در حال حاضر غربی ها خطوط لوله ای را به اجبار كشیده اند و از آذربایجان و دیگر كشورها نفت و گاز را جمع آوری می كنند و می برند.

وی ادامه داد: اگر ما این خط لوله را به عهده می گرفتیم همه این منابع در اختیار ما قرار می گرفت و به شرق و غرب می فرستادیم، اما چنین چیزی متاسفانه محقق نشد كه در واقع این موضوع به ضرر ما بود و ما نتوانستیم از این موقعیت استفاده كنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نیاز اف به تهران آمد و با خواهش من را به جنوب تهران برد، نمایشی از یك خط لوله ترسیم كرده بودند و آنجا جوشكاری كردند كه بگویند ما خط لوله تركمنستان به خارج از ایران را راه انداختیم كه متاسفانه از این موقعیت استفاده نكردیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: اگر لوله‌ های نفت و گاز از ایران عبور می‌ كرد، امنیت دنیا به ایران وابسته بود و به آسانی مزاحم ایران نمی شدند و تلاش می كردند ایران امن بماند و این تهدیدها در كار نبود.

وی خاطرنشان كرد: بهترین راه عبور فیبرهای نوری از ایران بود كه كم و بیش از ایران عبور كرده اما با كوتاهی ها و روابط نادرستی كه برقرار كردند، این موقعیت را از دست دادیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما همه امكانات را به خاطر سیاست های نادرستی كه بعضی ها گرفتند از دست دادیم و برگرداندن آن آسان نیست و بسیار سخت است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهارداشت: اگر محققان و دانشگاهیان خواهان همكاری در این زمینه هستند، باید كمك كنند تا از آخرین قطره انرژی‌ های نفت و گاز را بتوانیم استفاده كنیم و برای این كار نیازمند تكنولوژی پیشرفته هستیم.

وی خاطرنشان كرد: در دوران جنگ در خلیج فارس چاه های موجودمان آسیب دید و با سیمان آن ها را بستیم چون آن ها را آتش می زدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: ما برای حفاری یك چاه در دریا آمادگی نداشتیم و این عدم آمادگی به دلیل نبودن ابزار و تخصص بود، اما بعد از اتمام جنگ این موضوع را بررسی و مشكل را برطرف كردیم و اولین فاز پارس جنوبی را با یك میلیارد دلار آغاز كردیم كه اگر در این موضوع به درستی حركت می ‌كردیم در حال حاضر از قطر عقب نبودیم چرا كه آن ها چند برابر بیشتر از ما از ذخایر برداشت می‌ كنند و ما خیلی خسارت دیدیم و این خسارت ها را مردم نمی دانند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینكه آب‌ های مرزی كشور در حال هدر رفتن است، گفت: باید توجه داشت كه این منابع، منابع پیشرفتی ما است كه اگر آن را هم از دست بدهیم، باز هم به ضرر ما تمام می ‌شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهارداشت: آب مساله بسیار ارزشمند و گران بهایی است كه ما در حال حاضر نیز در این مساله دچار فاجعه هستیم.

وی ادامه داد: اگر فاجعه دریاچه ارومیه با همین سرعت پیش رود همه اطراف آن تا شعاع 300 كیلومتر غیرقابل زندگی می شود و ما بسیار ضرر می‌ كنیم، زیرا دریاچه ارومیه معدن عظیم نمك است و براثر بادها پودر می ‌شود و تمام مزارع را از بین می‌ برد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نمی دانم 10 تا 15 سال دیگر مردم كشور چگونه می ‌خواهند با این وضعیت عدم استفاده صحیح از انرژی، آب محدود و مصرف بد زندگی كنند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی به استعداد و ظرفیت های كشور برای تولید انرژی خورشیدی اشاره كرد و افزود: ما در این هفت یا هشت سال گرفتار بودیم و نمی ‌توانستیم از انرژی‌های خورشیدی استفاده كنیم اما با توجه به وضعیت موجود سوئدی‌ ها پیغام داده اند كه حاضرند با ما همكاری‌ كنند وما می‌ توانیم از طریق صحرا‌ها و كویرهایمان دریافت انرژی خورشیدی را داشته باشیم. در دولت ما اولین كار در منجیل انجام گرفت و الان باید به سمت چیزهای ریزتر برویم.

وی خاطرنشان كرد: چند روز گذشته گزارشی مبنی بر اینكه آب‌ های شمال خراسان در آنجایی كه شیب دارد به سمت تركمنستان می ‌رود منتشر شد و در این گزارش آمده بود كه به دلیل این شیب تركمنستان از آب‌ های ما استفاده می‌كند ما هفت میلیارد متر مكعب از آب‌ هایمان به سمت عراق می‌ رود و نمی ‌توان این منابع را نادیده گرفت.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: اتلاف آب و منابع انرژی ما بسیار زیاد است و یكی از كارهای مهمی كه ما باید در این راستا انجام دهیم این است كه آب شیرین ارزان به دست آوریم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینكه آمریكایی ‌ها طرحی دارند كه تا سال 2020 صادركننده عمده نفت در دنیا شوند، گفت: آن ها با استفاده از تكنولوژی و برنامه ‌ریزی از خاك‌های آغشته به ذرات نفت می‌ خواهند انرژی دریافت كنند و در واقع كلید نفت به دست آنها خواهد افتاد و آن روز دیگر وابسته به منطقه نخواهند بود.

آیت الله هاشمی هاشمی رفسنجانی با تاكید بر اینكه سومین سمپوزیوم بین المللی ایران 1404 خیراتی برای كشور داشته باشد، اظهارداشت: ما در دانشگاه ‌آزاد اسلامی در خدمت شما هستیم و به عنوان بخش خصوصی دست‌ مان باز است و می‌ توانیم منابع خوبی را تامین كنیم.

سیام(3)**9254**9132**1572
۰ نفر