۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۴۲
کد خبر: 81084046
T T
۰ نفر

پایان دوسال دوری امیر دژاكام از صحنه های نمایشی

۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۱۱:۴۲
کد خبر: 81084046
پایان دوسال دوری امیر دژاكام از صحنه های نمایشی

تهران - ایرنا - امیر دژاكام كارگردان و مدرس تئاتر بعد از دو سال دوری از صحنه های تئاتر،‌ نمایش مردی برای تمام فصول اثر رابرت بولت را سال آینده در سالن اصلی مجموعه تاترشهر به صحنه می برد.

امیر دژاكام روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا با اعلام این خبر افزود: بعد از گذشت دو سال دوری از صحنه های نمایشی با پیشنهاد این متن برای اجرا در سال آینده، آمادگی خود را به مسولان تالار شهر اعلام كردم .

وی ادامه داد: آنان با این اجرا موافقت كردند اما هنوز زمان قطعی آن به من اعلام نشده است.

وی با تاكید بر این مساله كه به سبب اتكای این اثر بر محور بازیگران بدون شك از گروه بازیگران خبره و حرفه ای در تئاتر كشور برای به صحنه بردن این نمایش استفاده خواهم كرد گفت: با توجه به گفت و گو و رایزنی با هنرمندان مختلف تا زمان نهایی نشدن فهرست بازیگران، اسامی آنها را بازگو نخواهم كرد اما با اطمینان می گویم سالن اجرای این اثر نمایشی شاخص تالار اصلی مجموعه تئاترشهر خواهد بود.

كارگردان نمایش رویاهای خلیج فارس با اشاره به وضع نامطلوب تئاترشهر از نظر امكانات كیفی و رفاهی گفت: به هر حال باید بپذیریم كه این تالار بعد از فعالیت بیش از 40 سال به شدت فرسوده شده و نیازمند مرمت و نوسازی اساسی است و همچنین امكانات نوری، صوتی و صندلی های آن نیز برای ارتقای كیفیت آثار نمایشی و رفاه حال مخاطبان نیازمند تعمیرات است.

وی با بیان آنكه متاسفانه در دور قبل بازسازی این تالار آكوستیك بودن این سالن آن كاملا از بین رفت، ابراز امیدواری كرد تا مسوولان و پیمانكاران فاز جدید بازسازی نوسازی این تالار به اصول وقواعد تالارهای نمایشی اشراف داشته باشند و ادامه داد: همچنین در طرح نوسازی و به سازی این تالار لازم است تا امكانان پخش فیلم و پروجكشن این تالار نیز كه كاملا قدیمی و فرسوده شده با تجهییزات جدید و البته به روز ساماندهی شود.

دژاكام با اشاره به این مساله كه پیش از این نیز نمایشنامه مردی برای تمام فصول برای اجرای عمومی به مسولان وقت تئاترشهر ارائه داده بودم اما مورد پذیرش قرار نگرفته بود گفت: این نمایشنامه از جمله آثار بزرگ تاریخ تئاتر جهان است و بدون شك مخاطبان نیز با این نمایش همراهی و همذات پنداری خواهند داشت و امیدوارم كه هر چه سریعتر امكان اجرای این اثر فراهم شود.

این مدرس دانشگاه درباره داستان نمایشنامه مردی برای تمام فصول با اشاره به این مساله كه این نمایشنامه بر اساس داستانی واقعی به نگارش درآمده است گفت: مردی برای تمام فصول داستان واقعی سر توماس مور صدر اعظم انگلستان در اوایل رنسانس است و طی آن روایت می شود كه پادشاه انگلستان قصد دارد همسر خود را طلاق دهد و با زن مورد علاقه خود ازدواج كند اما پاپ اجازه طلاق نمی دهد. در نتیجه این كشمكش، كشیشان و اسقف های انگلیس شورایی تشكیل می دهند و اعلام استقلال از پاپ ایتالیا می كنند و خود حكم طلاق را برای پادشاه صادر می كنند.

وی ادامه داد: اما توماس مور كه مردی به شدت معتقد به سنت كاتولیك است با آنها همراهی نمی كند. و این را بدعتی در دین می داند. در نتیجه از صدر اعظمی عزل و با فشار اشراف زادگان و كشیشان دربار پادشاه، زندانی می شود و سرانجام اعدام می شود.

امیر دژاكام آخرین بار تابستان سال 1391 نمایش ساقی را به قلم خود و با حضور بازیگرانی چون محبوبه بیات، اصغر همت، امیریل ارجمند، شكرخدا گودرزی، خسرو احمدی، امیر كربلایی زاده، نادیا فرجی و تینو صالحی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا كرده بود.

فراهنگ(4)**9266**1588