۷ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۵۶
کد خبر: 81100604
T T
۰ نفر
پيرانشهر يكي از مقصدهاي اصلي مسافران نوروزي در آذربايجان غربي

پيرانشهر، مهاباد - ايرنا - شهرستان پيرانشهر با داشتن جاذبه هاي طبيعي و پايانه مرزي تمرچين يكي از مقصدهاي مهم گردشگران و مسافران نوروزي آذربايجان غربي به شمار مي رود كه اين روزها پذيراي شماري زيادي از ميهمانان نوروزي است.

شهرستان پيرانشهر در فاصله 129 كليومتري جنوب اروميه واقع شده و با دارا بودن جاذبه هاي فراوان طبيعي و بازرگاني يكي از قطب هاي گردشگري آذربايجان غربي محسوب مي شود و همه ساله با آغاز فصل بهار ميزبان شمار زيادي از گردشگران و مسافران است.

در اين شهرستان جاذبه هاي طبيعي و گردشگري زيادي از جمله جنگلهاي پردانان، سنگهاي افسانه اي خورنج، كوهستان قنديل و آبشار خراپاپ و مراكز تجاري كالاهاي خارجي و پايانه مرزي و گمرك تمرچين زمينه هاي خوبي براي ميزباني از ميهمانان نوروزي اين شهرستان است.

** جنگل هاي پردانان

اين جنگلها در 22 كيلومتري جنوب پيرانشهر و در جاده پيرانشهر به سردشت واقع شده و جاري بودن رودخانه دايمي و خروشان پردانان كه يكي از سرچشمه هاي اصلي رود زاب كوچك است بر زيبايي آن دوچندان افزوده است.

** سرزمين سنگهاي افسانه اي روستاي خورنج

اين روستا در 20 كيلومتري شمال شرقي پيرانشهر و بر سر راه پيرانشهر به مهاباد واقع شده و در مجاورت اين روستا، منطقه اي پوشيده از سنگهاي عظيم الجثه قرار دارد، كه به طور شگفت انگيزي بر روي هم انباشته شده اند.

اين سنگ هاي افسانه اي هر ساله پاي هزاران مسافر را براي بازديد به اين روستا مي كشاند و لانه سازي برخي پرندگان از جمله لك لك و عقاب در بالاي سنگها جلوه هاي خاصي به اين منطقه بخشيده است.

** كوهستان قنديل

قنديل يكي از كوهستان‌هاي رشته كوههاي زاگرس است كه در مرز ايران و تركيه و نيز ايران و عراق قرار دارد و بلندترين قلهٔ آن به نام كه و كز(kavkez) به ارتفاع 3800 متر در تركيه واقع شده و كوهي كه اكثر كوهنوردان آن را به نام قنديل بزرگ مي‌شناسند، سيا كيو (سياه كوه) نام دارد كه ارتفاع آن 3610 متر است.

كوه قنديل كوچك نيز با ارتفاع 3250 متر داراي ديواره‌اي به ارتفاع 450 متر است كه جزو ديواره‌هاي بلند كشور بوده و به علت ناامن بودن منطقه مسير كاملي بر روي آن وجود ندارد.

قنديل يكي از پربرف ترين كوههاي ايران بوده و داراي يخچال هاي طبيعي فراوان است و مناطقي همچون دوله ني، بادين آوي، حاجي برايم، آوخوارده، دالاوان، قلات شاي، كاني زرد و زيوكه جاذبه هاي خاص اين كوهستان مرتفع هستند كه هر ساله پاي شمار زيادي از دوستداران محيط زيست را به اين منطقه مي كشاند.

** آبشار خرپاپ

كوهها و جنگلها و دره ها و رودهاي منطقه پيرانشهر دست در دست هم داده اند تا با ترسيم تابلوهايي زيبا و بي بديل از طبيعت، تحسين هر بيننده اي را از اين نقاش توانا برانگيزند.

اين آبشار يكي از اين مناظر زيبا و بي نظير اين شهرستان است كه در ميان جنگلهاي سر سبز پردانان قرار دارد.

** منطقه عملياتي حاج عمران

شهرستان پيرانشهر در طول هشت سال دفاع مقدس، در خط مقدم جبهه شاهد رشادتها و جان فشانيهاي جوانان سلحشور اين مرز و بوم بوده و ياد و خاطره آنها در تاريخ اين منطقه ثبت شده است و هر ساله كاروانهاي زيادي از بسيجيان و عاشقان انقلاب در قالب كاروان راهيان نور از مناطق عملياتي اين شهرستان ديدن كرده و ياد وخاطره شهدا را زنده مي كنند.

اين مناطق عملياتي سالانه شاهد حضور هزاران نفر از اقشار مختلف مردم است كه از اقصي نقاط كشور در قالب كاروان راهيان نور به اين منطقه سفر مي كنند.

** بازارچه كالاهاي خارجي پيرانشهر

يكي از مهمترين جاذبه هاي پيرانشهر اين بازارچه است كه در امتداد خيابان امام خميني (ره) واقع شده و بيشتر مسافران اين شهرستان به نيت بازديد و خريد از آن ديدن مي كنند و خريد از بازارچه اين شهر به دليل مرزي بودن، پايين بودن قيمتها و تنوع ماركها بسيار مورد علاقه خانواده ها و گردشگران است.

** گمرك و پايانه مرزي تمرچين

گمرك زميني تمرچين در 15 كيلومتري غرب پيرانشهر و نقطه مقابل حاج عمران عراق قرار دارد و كوتاهترين مسير جمهوري اسلامي ايران به شمال عراق، بنادر سواحل درياي مديترانه و بندر عقبه اردن محسوب مي‌شود.

فعاليت رسمي خط ترانزيت كالا از مرز تمرچين پيرانشهر از سال 87 آغاز شده و سالانه بيش از يك ميليون و 100 هزار نفر مسافر از طريق گمرك مرزي تمرچين بين دو كشور ايران و عراق تردد مي كنند.

برنامه هاي در دست مطالعه و اجراي پيرانشهر مانند سدهاي متعدد، تبديل شدن به مسير ترانزيت زايران عتبات عاليات عراق و سوريه در كنار ايجاد زيرساختهاي گردشگري در منطقه در آينده اي نزديك اين شهرستان را به يكي از قطب هاي مهم گردشگري شمالغرب كشور تبديل مي كند.

7512/584/۵۸۱