۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۰:۲۷
کد خبر: 81141006
T T
۰ نفر
تصویب 540 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی

مشهد - ایرنا - مدیركل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: از سال 1390 تاكنون 117 طرح با 540 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان تصویب شده است.

به گزارش ایرنا، 'سیدعلی شهابی' یكشنبه شب در نشست اعضای ستاد سرمایه گذاری خراسان رضوی اظهار داشت: پارسال 14 طرح با سرمایه 21 میلیون و 735 هزار دلار در این استان به تصویب رسید كه از این مبلغ چهار میلیون و 946 هزار دلار جذب شد.

وی افزود: توسعه استان خراسان رضوی و رفع مشكل اشتغال به حضور فعال بخش خصوصی بستگی دارد لذا باید تلاش كرد شرایط برای سرمایه گذاری بخش خصوصی آسان سازی شود.

وی بیان كرد: اینك بین استان های مختلف كشور رقابت تنگاتنگی برای جذب سرمایه گذاران خارجی وجود دارد لذا با توجه به حضور بیش از 90 درصدی بخش خصوصی در روند توسعه استان باید تدبیری برای افزایش مشوق های سرمایه گذاری و حمایت های لازم از سرمایه گذار اندیشیده شود.

مدیر اجرایی مركز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این مركز با حضور نماینده تام الاختیار 12 دستگاه اجرایی از سال گذشته فعالیت خود را آغاز كرده است.

'رضا خواجه نائینی' اظهار داشت: 80 درصد از كار طراحی نرم افزار جدید این مركز برای آسان سازی روند جذب سرمایه گذار خارجی انجام شده و بزودی وارد مرحله اجرایی می شود.

وی با اشاره به مشكلات حوزه سرمایه گذاری خارجی در خراسان رضوی گفت: این استان در جذب سرمایه گذاران در پروژه های خرد در كشور رتبه اول را دارد اما در پروژه های كلان با مشكلاتی دست و پنجه نرم می كند.

وی افزود: برای جذب سرمایه گذاران در پروژه های كلان خراسان رضوی نخست باید شورای راهبردی سرمایه گذاری برای پروژه های بزرگ با حضور استاندار، نماینده مجلس، معاون استاندار، رییس اتاق بازرگانی و مدیركل اقتصادی و دارایی به صورت هفتگی تشكیل شود تا درباره این پروژه ها با حضور مقامات بلندپایه استان تصمیم گیری شده و به نتیجه برسد.

وی نبود تبلیغات مناسب را از دیگر اشكالات موجود در جذب سرمایه گذار خارجی در خراسان رضوی عنوان و بیان كرد: حضور ما در بخش جذب سرمایه گذار انفعالی است و هیچ تبلیغاتی در این زمینه برای معرفی طرح ها و ارائه مشوق های سرمایه گذاری انجام نمی گیرد.

وی افزود: اطلاع رسانی برای جذب سرمایه گذار خارجی در طرح های بزرگ خراسان رضوی بسیار كمرنگ است كه این امر آسیب جدی در این زمینه به شمار می رود.

خواجه نائینی، اظهار كرد: آستان قدس رضوی به عنوان یك نهاد بزرگ و تاثیرگذار با بزرگان و سرمایه داران كشورهای عربی و شیعه ارتباطاتی دارد كه می توان با رایزنی نسبت به جذب این سرمایه داران برای سرمایه گذاری در طرح های بزرگ استان اقدام كرد.

مدیر اجرایی مركز خدمات سرمایه گذاری خراسان رضوی افزایش جذب سرمایه گذاران خارجی در پروژه های بزرگ استان را منوط به افزایش مشوق های سرمایه گذاری، اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده و اشاعه فرهنگ احترام به سرمایه گذاران خارجی دانست.

وی با بیان اینكه همایش مربوط به معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری چند سال است كه در خراسان رضوی برگزار نشده است، گفت: برگزاری این همایش در صورت تهیه بسته سرمایه گذاری شامل اطلاعات مربوط به مناطق مستعد با تمام مشخصات و تكمیل زیرساخت های سرمایه گذاری امكانپذیر است.

هم اكنون استان خراسان رضوی شش هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد كه 185هزار نفر به طور مستقیم در این واحدها مشغول فعالیت هستند./2

7489/664/330
۰ نفر