۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81158973
T T
۰ نفر

ساخت قوی ترین اسفنج ضد نشت نفت با استفاده از ضایعات چوب

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۵۲
کد خبر: 81158973

تهران - ایرنا - محققان موسسه Empa سوییس با استفاده از ضایعات چوب، موفق به ساخت اسفنجی شده اند كه قادر به جذب نفت و مایعات روغنی، تا 50 برابر وزن خود است.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا و به نقل از ساینس، نشت نفت و مواد سمی یكی از مهمترین دلایل تخریب محیط زیست است. احتمال آسیب دیدگی لوله های نفت و مواد شیمیایی و سمی به هر دلیلی مانند سیل، سونامی، جنگ، فرسودگی تجهیزات و شرایط نامساعد جوی وجود دارد و این مواد به راحتی به محیط اطراف خود نشت می كنند.

محققان سوییسی برای حل این مشكل اسفنجی ساخته اند كه از نشت مواد نفتی و چرب جلوگیری می كند. این اسفنج از مدل شیمیایی اصلاح شده سلولز nanofibrillated یا (NFC) تولید شده است كه گاهی نانوسلولز نیز نامیده می شود. نانوسلولز از مخلوط كردن آب با مواد حاوی سلولز( مانند چوب و ضایعات آن، كاغذ باطله و محصولات كشاورزی ) تولید می شود. زمانی كه این ماده خمیری تحت فشار قرار گیرد، به ژل تبدیل می شود. در نهایت ژل حاصل فریز می شود تا آب آن خارج شود. محصول كار اسفنجی است كه از نانوالیاف سلولزی به هم پیوسته ساخته شده است. در مرحله پایانی تولید اسفنج، مولكولی به نام alkoxysilane به آن اضافه می شود تا خاصیت آب دوستی آن ازبین برود و به یك ماده آب گریز تبدیل شود.

در تست های آزمایشگاهی، از این اسفنج برای حذف روغن موتور، روغن سیلیكون، استون و كلروفرم از آب استفاده شده است. فرآیند جذب روغن اشباع شناور از سطح آب با استفاده از اسفنج سلولزی، در عرض چند ثانیه صورت می گیرد.

موسسه تولید كننده اسفنج ضد آب، به دنبال سرمایه گذارانی است كه به توسعه تجاری محصول كمك كنند. مهمترین كاربرد این اسفنج، عایق كردن لوله های نفت، بنزین، مواد شیمیایی و مخازن سوخت است.

نتایج كامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Chemistry of Materials منتشر شده است.

علمی (5) ** 9259**1599
۰ نفر