۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۰۱
کد خبر: 81160196
T T
۰ نفر
صندوق حمایت ازتوسعه سرمایه گذاری كشاورزی بازوی اجرایی اقتصاد مقاومتی است

تهران - ایرنا - رئیس هیات مدیره شركت و مدیر عامل مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش كشاورزی گفت: این صندوق با پشتیبانی مالی از تولیدات كشاورزی، بازوی اجرایی پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می رود.

سید عبدالكریم رضوی اردكانی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امروز 84 صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی با مشاركت‌ كشاورزان تشكیل شده كه 10 صندوق فعالیت كشاورزی زنان روستایی و عشایری و 36 صندوق شهرستانی و شش صندوق تخصصی در كشور ایجاد شده كه تعداد تشكل های عضو 6439 و تعداد اشخاص حقیقی 19 هزار و 875 عضو دارد.

وی در خصوص جایگاه بخش كشاورزی، سرمایه گذاری و روند آن در این بخش اظهار داشت: در تمام شهرستان‌های كشور صندوق‌های حمایت از توسعه بخش كشاورزی تاسیس شده كه سهام‌داران آنها از تشكل ها و اتحادیه های مختلف بخش كشاورزی و خود كشاورزان هستند و با تشكیل این صندوق ها نظام مالی و اعتباری و سرمایه گذاری در این بخش ساماندهی شده است.

وی تصریح كرد: بر خلاف سال‌های اولیه تأسیس كه این صندوق با مشكلات زیادی در خصوص مشاركت افراد روبرو بودند، امروزه تجمیع منابع سهامداران بخش خصوصی از دولتی پیشی گرفته است.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش كشاورزی ادامه داد: مشاركت بخش خصوصی، اتحادیه‌ها و فعالان عرصه كشاورزی، فعالیت این صندوق‌ها را افزایش داده و تبدیل به سرمایه اجتماعی بزرگی برای صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی كرده است.

رضوی با بیان اینكه صندوق حمایت از توسعه كشاورزی تنها با تخصیص اعتبارات دولتی به جایی نخواهد رسید، گفت: با ساختارسازی‌های صورت ‌گرفته، اعتبارات این صندوق افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته كه به ‌طور قطع در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی، فعالیت صندوق و مسائل مالی نقش بسزایی خواهد داشت.

وی درباره تأمین و امنیت غذایی، نقش كلیدی در ساختار اقتصادی كشور یعنی تولید ناخالص داخلی، اشتغال، ارزش صادرات غیرنفتی، ساختار جمعیتی (4/3 میلیون نفر شاغل مستقیم، معادل 20 میلیون نفر فعال در بخش كشاورزی) افزود: غیر دولتی‌ ترین بخش اقتصادی كشور در بخش كشاورزی است، چرا كه حدود 98 درصد فعالیت های بخش كشاورزی توسط بخش غیردولتی انجام می شود.

رضوی اردكانی متوسط سهم بخش كشاورزی را حدود 13 درصد دانست و گفت: میزان سهم دریافتی از سرمایه گذاری كلی صورت گرفته در كشور در این زمینه كمتر از پنج درصد است.

وی درباره مبانی قانونی و فلسفه وجودی صندوق ها نیز اظهار داشت: بر اساس آمار متوسط نرخ رشد سرمایه صندوق ها در بخش كشاورزی 78 درصد است كه از مجموع پنج هزار و 778 میلیارد ریال سرمایه صندوق ها، سهم بخش خصوصی 54 درصد و سهم بخش دولتی 46 درصد است.

به گفته وی، همچنین نرخ رشد تسهیلات پرداختی صندوق ها به سهامداران 60 درصد برآورد شده كه تنها در سال 92 حدود 27 هزار و 837 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

وی درباره عملكرد صندوق های غیر دولتی از محل عاملیت اعتبارات دولتی(آبیاری تحت فشار؛ مكانیزاسیون) و تسهیلات پرداختی از محل صندوق توسعه ملی هم آماری ارائه كرد و افزود: از محل عاملیت اعتبارات دولتی از سال 88 تاكنون 11 هزار و 709 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است كه 824 میلیارد ریال آن در سال 92 بوده است.

رئیس هیات مدیره شركت مادر تخصصی صندوق حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش كشاورزی تصریح كرد: تسهیلات پرداختی از محل صندوق توسعه ملی در كل 15 هزار و چهار میلیارد ریال بوده كه 229 میلیارد ریال آن تنها متعلق به سال 92 است.

وی در خصوص برنامه های آتی صندوق های غیردولتی نیز گفت: توسعه كمی صندوق ها به 400 صندوق، افزایش سهامداران صندوق ها، افزایش سرمایه صندوق ها به 120 هزار میلیارد ریال تا پنج سال آینده، توانمندسازی منابع انسانی صندوق ها و توسعه نظام فناوری و تكمیل نظام شبكه ای صندوق ها از برنامه های آینده ما برای صندوق های غیر دولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی است.

اقتصام(4)9186**1594
۰ نفر