۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۹:۲۱
کد خبر: 81168695
T T
۰ نفر
استاندار گيلان: رفع مشكلات عشاير خدمت به توليد و اشتغال است

رشت - ايرنا - نماينده عالي دولت در گيلان در نشستي با رييس سازمان امور عشايري ايران رفع مشكلات 11 هزار خانوار عشاير گيلان را نيازمند حمايت جدي مسوولان دانست و گفت: رفع مشكلات عشاير خدمت به توليد و اشتغال استان است.

به گزارش ايرنا، ' محمدعلي نجفي' عصر يكشنبه در اين نشست با اشاره به نقش عشاير گيلان در ايجاد اشتغال و امنيت غذايي استان افزود: توجه به مسائل و خواسته هاي عشاير گيلان و حمايت از آنان پيگيري جدي مسوولان را مي طلبد .

وي با بيان اينكه 25 درصد پروتئين مورد نياز گيلان و 40 درصد صنايع دستي استان توسط 11 هزار خانوار عشاير توليد مي شود ، اظهار كرد: متأسفانه اين آمار در سازمان عشاير ايران براساس سرشماري هاي گذشته حدود 620 خانوار است كه نيازمند اصلاح مي باشد .

استاندار گيلان دولت و مديريت استان را براي رفع مشكل اين قشر مصمم خواند و گفت: :عشاير كوچنده گيلان در شرق و غرب ارتفاعات استان حضور دارند و سازمان عشاير بايد اين اصلاح آماري را باتوجه به شرايط محيطي و اجتماعي استان انجام دهد.

وي اضافه كرد: عشاير گيلان با توجه به شرايط جغرافيايي و اجتماعي استان با ديگر عشاير كشور كه ويژگي عشيره اي آنان نمايان است، متفاوتند و اين موضوع بايد در سرشماري آنان نيز لحاظ شود .

نجفي حفظ منابع طبيعي و مراتع ارزشمند گيلان را از ديگر اثرات ساماندهي اين افراد و رسيدگي به آنان عنوان و تصريح كرد: عشاير استان با دارابودن يك ميليون و 200 هزار رأس دام سبك و يكصد هزار رأس دام سنگين، حدود 60 درصد از مراتع را در اختيار دارند.

استاندار گيلان خاطر نشان كرد : اگر كشاورزان و روستاييان گيلان با مسائل و مشكلات فراوان روبرو هستند، عشاير استان به مراتب به دليل كم توجهي هاي گذشته، مظلوميت بيشتري دارند از اين رو، باتوجه به رويكرد دولت تدبير و اميد در رسيدگي جدي به مسائل و مشكلات همه قشرهاي جامعه ما نيز مصمم به ساماندهي وضعيت عشاير استان هستيم.

رييس سازمان امور عشايري ايران نيز در اين نشست گفت: اين سازمان در زمينه اصلاح آمار دقيق عشاير استان آمادگي كامل دارد.

'كرمعلي قندالي' همچنين خواستار تشكيل شوراي عشايري استان شد و افزود: باتوجه به موافقت استاندار گيلان با تشكيل اين شورا، مسائل و مشكلات عشاير استان با جديت پيگيري مي شود .

عشاير استان گيلان معمولا همه ساله بر اساس يك سنت قديمي از نيمه دوم ارديبهشت ماه به بعد، كوچ خود را آغاز مي كنند و دام هاي خود را به مناطق ميان بند جنگلي و پس از آن به ييلاقات و مراتع ارتفاعات كوچ مي دهند.ك/2

7296/695/506
۰ نفر