۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۵:۴۲
کد خبر: 81172367
T T
۰ نفر
طلاق از میان 10 آیتم اول خواسته‌های حقوقی استان خارج شد

یزد - ایرنا - رییس كل دادگستری استان یزد گفت : با تلاش مسئولان استان و تشكیل كارگروه ' تحكیم بنیان خانواده ، آسیب اجتماعی طلاق از 10 آیتم اول خواسته‌های حقوقی خارج شد .

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا ، غلامحسین حیدری پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه استان یزد به منظور بررسی نقش رسانه در پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی بر نقش بسیار مؤثر اصحاب رسانه در پیشگیری از جرم تأكید كرد .

وی یكی از وظایف خطیر دستگاه قضا در كشور را پیشگیری از جرم دانست و افزود: در همین راستا معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم تشكیل شد .

رییس كل دادگستری استان یزد ادامه داد : بعد از تشكیل این معاونت ، جرائم مهم هر استان شناسایی شد كه در استان یزد هم پنج جرم به عنوان جرائم مهم از جمله سرقت، برخورد با اتباع بیگانه و بكارگیری آنها در سطح استان، آسیب اجتماعی طلاق و بحث مواد مخدر بوده در این كمیته مطرح شد .

حیدری با اشاره به اینكه قرار شد ریشه های هر بخش بررسی شده و برای پیشگیری برنامه ریزی شود ، افزود : در برخورد با ناهنجاری طلاق تصمیماتی گرفته شد تا این آسیب به صورت جدی در استان دارالعباده یزد كاهش یابد كه الحمدلله موفق بودیم .

رئیس كل دادگستری استان یزد خاطرنشان كرد: با همكاری اداره كل بهزیستی، كارگروهی مركب از مشاور دینی، مذهبی و روحانی، مشاور اجتماعی، خانواده و مشاور روحی روانی با عنوان 'تحكیم بنیان خانواده ' تشكیل شد .

حیدری خاطرنشان كرد: مقرر شد تمامی پرونده‌های درخواست طلاق به این كارگروه ارجاع شود كه در اوایل شروع این طرح، طلاق آیتم اول در میان 10 آیتم بود ولی در حال حاضر در استان، جزو 10 آیتم اول خواسته‌های حقوقی ما نیست .

وی درباره آمار این بخش در سال گذشته نیز گفت: در سال 1392 مجموعا 3 هزار و 169 پرونده طلاق مطرح شده كه همه این پرونده‌ها بعد از ارجاع به كارگروه‌ها برای ایجاد صلح و آشتی و سازش بین زوجین ،

متاسفانه یك هزار و 26 پرونده به سازش نرسید و منجر به صدور طلاق شد .

رئیس كل دادگستری استان یزد ادامه داد : 884 پرونده هم منجر به سازش شد ؛البته 99درصد این صلح و سازش ها با بررسی های ما پایدار بوده و تنها یك درصد ناپایدار بوده است و دوباره به دستگاه قضا برگشته است.

این مقام مسئول اضافه كرد : خوشبختانه این طرح مورد استقبال قرار گرفته به گونه كه در دیگر استان ها زیرساخت شده و رسانه ها می توانند نتایج آن را منتشر كنند و كمك‌های بسیار شایانی در امر كاهش چالش و ناهنجاری در سطح استان داشته باشند .

** تشكیل كارگروه صلح و سازش در قصاص در استان

حیدری در ادامه به برنامه های این اداره كل در استان اشاره و همكاری با معاونت فاوای شهرداری یزد برای تهیه نقشه جرم خیزی استان، نشست‌های دانشگاهی در راستای جلوگیری از جرم و كلاس‌های آموزشی و پیشگیری در دادگستری خبر داد .

رئیس كل دادگستری استان یزد در ادامه با اشاره به برنامه وقوع شش فقره قتل عمدی در استان از ابتدای سال تاكنون از تشكیل كارگروه صلح و سازش برای جلوگیری از قصاص در موارد خاص خبر داد و اظهار كرد : البته این امر ربطی به قتل از سوی اراذل و اوباش در جامعه ندارد و افرادی كه سابقه ندارند، بهتر است پرونده آنها در این كارگروه بررسی و در صورت امكان سازش شود .

وی درباره لزوم كاهش پرونده های ورودی به دادگستری و دستگاه قضایی استان نیز گفت : 70 تا 80 درصد پرونده‌های ارجاع شده به دستگاه قضا پرونده‌های حائز اهمیتی نبوده و در حال پیگیری هستیم كه قضایای غیر مهم به شورای حل اختلاف ارجاع شود.

حیدری در پایان با تشكر از رسانه ها استان تصریح كرد : خوشبختانه استان یزد در میان استان های كشور كمترین چالش و كمترین تنش را با اصحاب رسانه داشته و این امر جای خرسندی دارد .ك/2

1968