۵ خرداد ۱۳۹۳، ۲۲:۰۵
کد خبر: 81178758
T T
۰ نفر

10 سند ملي 'نهضت مطالعه مفيد كشور' تصويب شد

۵ خرداد ۱۳۹۳، ۲۲:۰۵
کد خبر: 81178758
10 سند ملي 'نهضت مطالعه مفيد كشور' تصويب شد

شهركرد-ايرنا- مديركل امور كتابخانه‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، از تصويب 10 سند'نهضت مطالعه مفيد كشور' در راستاي ترويج فرهنگ كتابخواني در جامعه خبر داد.

به گزارش ايرنا،'ابراهيم شمشيري' روز دوشنبه در پايان ارزيابي دوره اي كتابخانه هاي عمومي چهارمحال و بختياري در جمع خبرنگاران شهركرد گفت: امسال 27 ميليون جلد كتاب در كشور به چاپ رسيد كه 14 ميليون جلد آن مختص ايستگاه هاي كتاب بود كه اين تعداد 10 درصد بيش از شمارگان كتابهاي چاپ شده پارسال است.

وي طرح 'ايستگاه مطالعه' را از طرحهاي موفق اين نهاد اعلام كرد و گفت: 600 ايستگاه مطالعه در كشور فعال است كه نهاد كتابخانه ها 14 ميليون جلد كتاب ويژه اين ايستگاه ها منتشر كرده است.

مديركل امور كتابخانه‌هاي نهاد كتابخانه‌هاي عمومي همچنين از تجهيز 85 درصد از كتابخانه هاي كشور به بخش كودك خبر داد و افزود: براي اجراي نهضت مطالعه مفيد و ترويج فرهنگ كتابخواني، ارتباط مناسبي با دستگاه‌هاي آموزشي كشور نظير آموزش و پرورش و دانشگاه برقرار شده است.

شمشيري، ارزيابي وضعيت كتابخانه‌هاي استان در زمينه تجهيزات، امكانات، اطلاع رساني و كتابخواني را هدف از سفرش به چهارمحال و بختياري اعلام كرد و افزود: چهارمحال و بختياري با ميانگين 80.35 موفق ترين استان در اين زمينه محسوب مي شود.

به گفته شمشيري، تاكنون استانهاي قم، هرمزگان، گلستان، خراسان جنوبي و شمالي، بوشهر، سمنان، همدان، گيلان،كرمان، كهگيلويه و بويراحمد، مركزي و چهارمحال وبختياري در بيش از 350 شاخص ارزيابي شده اند.

به گزارش ايرنا، دستيابي به جايگاه ممتاز در جهان از نظر سرانه مطالعه و بخصوص مطالعه مفيد براساس سند چشم انداز بخش فرهنگ عمومي در افق ايران 1404، افزايش فضاي كتابخانه هاي عمومي به ميزان هشت مترمربع به ازاي هر يكصد نفر و فراهم آوري چهار جلد كتاب به ازاي هر نفر در كتابخانه هاي عمومي، از اهداف سند نهضت مطالعه مفيد كشور است.

عضويت 35 درصد جمعيت ايران در كتابخانه هاي عمومي، توجه به مطالعه غيردرسي و مفيد در روند آموزش رسمي كشور و توجه به مطالعه مفيد در برنامه هاي اوقات فراغت، از ديگر اهداف اين سند است.

/543/7360/547
۰ نفر