۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۲۰:۴۳
کد خبر: 81185301
T T
۰ نفر
معاون سازمان آب و برق: خوزستان با 35 درصد كاهش منابع آب روبرو است

اهواز - ايرنا - معاون حفاظت و بهره برداري از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: اين استان با 35 درصد كاهش منابع آب روبرو است.

به گزارش ايرنا از شبكه خبري اين سازمان، 'فتح الله دهكردي' روز يكشنبه افزود: در سال آبي 93- 92 با توجه به كشت هاي انجام شده فراتر از برنامه، تامين آب در حوزه هاي مختلف براي كشت زمستانه براي حوضه دز دو ميليارد و 775ميليون متر مكعب، كارون چهارميليون و 484 متر مكعب، كرخه يك ميليارد و 341ميليون متر مكعب و مارون 820 ميليون متر مكعب تامين شد كه با توجه به افزايش نياز آبي نسبت به برنامه ريزي انجام شده ما را در تامين آب فصل تابستانه با محدوديت هايي روبرو ساخته است.

وي گفت: با توجه به گزارش هاي آماري آورد حوضه هاي مختلف، از اول مهر 92 تا سوم خرداد امسال در حوضه كارون 77 درصد سال هاي نرمال آورد آب داشته ايم و در حوضه دز 70 درصد نسبت به سال هاي نرمال است.

دهكردي توضيح داد: در مجموع كارون بزرگ با 26 درصد كاهش نسبت به سال هاي گذشته با كاهش ورودي روبرو بوده و در حوضه كرخه وضعيت نگران كننده است و با كاهش 68 درصدي نسبت به ميانگين آماري مواجه مي باشد.

وي افزود: در خوزستان اگرچه حوضه ها، ارتباط شان با منابع يا كم است يا اصلا ارتباط ندارند منابع اين حوضه ها 65 درصد نسبت به سالهاي گذشته بوده و 35 درصد كاهش را نشان مي دهد، از طرفي در حوضه هاي كرخه و مارون افزايش مصرف در فصل زمستان را شاهد بوده ايم كه مصارف تابستانه را با چالش روبرو ساخته است.

دهكردي گفت: در فصل زمستان، مصارف در حوضه كارون و دز به صورت نرمال انجام شده و با برنامه ريزي انجام شده تطبيق دارد، اما افزايش مصرف در حوضه هاي كرخه و شاوور محدوديت هاي تابستانه را ضروري كرده است.

اين مقام سازمان آب و برق خوزستان افزود: هم اينك ذخاير سدها بيانگر عدم آبگيري به صورت كامل بوده و دوره آبگيري نيز به پايان رسيده، از طرفي متاسفانه در سال هاي اخير به دليل يكسري اظهار نظرهاي غيركارشناسي كه در استان شكل گرفت و بدون توجه به تبعات آن گرايش شديدي بين كشاورزان براي كشت هاي پر مصرف شد و به نسبت توسعه اين قبيل كشت ها ديگر كشاورزان با محدوديت كمي و كيفي مواجه شده و سطح زير كشت حوضه هاي پايين دست به شدت كاهش مي يابد.

وي گفت: توسعه كشت شلتوك، ذرت و ماهي سراها با مصرف آب چهار تا پنج برابر ديگر محصولات كه مصرف تابستانه مانند ماش، لوبيا و كنجد، يك گرايش خيلي خطرناك در استان به حساب مي آيد كه اميد مي رود متوليان بخش كشاورزي با ترويج كشت محصولات با مصرف آب معقول، به اين معضل بزرگ فائق آيند.

دهكردي افزود: طبق برنامه ريزي كه با هماهنگي مديركل مديريت بحران استانداري و جهاد كشاورزي استان براي خشكسالي صورت پذيرفته، از حجم مجموع ذخاير سدها و با احتساب آورد ماه هاي خرداد تا پايان شهريور حدود 10 ميليارد متر مكعب براي برنامه ريزي مصارف تابستانه و پاييزه در اختيار است كه دو سوم براي مصارف تابستانه و يك سوم به مصارف پاييزه اختصاص يافته است.

وي توضيح داد: بر همين اساس و در صورت انجام الگوي كشت نرمال و احتراز از كشت هاي پرمصرف، امكان كشت در حوضه هاي دز و كارون تا سقف 100 درصد و حوضه هاي كرخه و مارون 70 درصد تامين آب خواهد شد.

دهكردي افزود: تاكيد ما بر جلوگيري از توسعه كشت هاي پر مصرف مثل شلتوك و ذرت است؛ شهرهاي بالا دستي بايد از كشت محصولات پر مصرف خودداري كنند تا پايين دستي ها هم اصراري بر كشت اين قبيل محصولات نداشته باشند.

وي گفت: اگر همراهي ادارات و نهادهاي مربوط بر اساس اين اطلاعات نباشد كشاورزان با خسارات جبران ناپذيري روبرو خواهند شد و كمبود آب آنها را دچار خسارت هنگفت خواهد كرد.

دهكردي افزود: در حوضه هاي دز و كارون، با وجود اين كه آب متناسب با كشت سال هاي نرمال امكان پذير است، بر خودداري از كاربرهاي پرمصرف مثل شلتوك و توسعه پرورش ماهي تاكيد مي شود.

وي گفت: برداشت هاي بي رويه و پساب هاي آلوده باعث مي شود كه كيفيت آب در پايين دست كارون با مشكل مواجه شود؛ در پايين دست نخيلات آبادان وجود دارد، آب گيري نخيلات آبادان از طريق بهمنشير انجام مي شود و مصرف بي رويه آب در بالادست و ورود پساب آلوده مي تواند توليد نخيلات در آبادان و خرمشهر را با افت شديد مواجه كند.

645/538