۲۰ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۲۵
کد خبر: 81195820
T T
۰ نفر
بازار ميكروالكترونيك كشور 60هزار ميليارد تومان ارزش دارد

تهران-ايرنا-دبير ستاد توسعه فناوري ميكروالكترونيك معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري گفت:بازار ميكروالكترونيك كشور 60هزار ميليارد تومان ارزش دارد،اين در حالي است كه در پنج سال گذشته فقط 23 ميليارد تومان در اين حوزه سرمايه گذاري شده است.

به گزارش ايرنا از مركز اطلاع رساني و روابط عمومي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر سيد مجتبي عطاردي در نشست بررسي طرح جامع كسب و كار ميكروالكترونيك و برنامه سال 93 و پنج سال آينده كه با حضور اساتيد و كارشناسان فعال اين حوزه برگزار شد،گفت:بازار محصولات ميكروالكترونيك، 60 هزار ميليارد تومان ارزش دارد و با توجه به استراتژيك بودن اين فناوري، ضرورت دارد دولت در اين بخش بيش ازگذشته سرمايه گذاري كند.

وي افزود: هم اينك 80 درصد از بازار ميكرو الكترونيك كشور در اختيار دولت قرار دارد و بايد سرمايه گذاري و مديريت بر اين فناوري نيز از سوي دولت به انجام برسد چرا كه با توجه به دخالت وسيع دولتي در اين حوزه، بخش خصوصي قادر نخواهد بود در رقابت هاي ايجاد شده با دولت موفقيتي كسب كند.

عطاردي با اشاره به اينكه بازار بكر و دست نخورده اي براي حضور شركت هاي فعال در حوزه ميكروالكترونيك كشور وجود دارد، ابراز كرد: هوشمند سازي ساختمان ها، توليد كنتورههاي هوشمند برق و انرژي با توجه به اجراي طرح هدفمندي يارانه ها، موضوعات مرتبط با امنيت ملي و بسياري ديگر از طرح هاي نفت و گاز و پتروشيمي از بخش هايي هستند كه مي توان با استفاده از توان شركت هاي فعال در اين بخش، نسبت به تامين نيازهاي كشور به اين فناوري اقدام كرد.



*** 23 ميليارد سرمايه گذاري در پنج سال گذشته

دبير ستاد ميكروالكترونيك معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، با اشاره به اينكه اين ستاد تلاش دارد تا با برقراري ارتباط و تعامل با بخش هاي مختلف، زمينه را براي استفاده مراكز گوناگون از توانايي هاي مربوط به ميكروالكترونيك شركت هاي داخلي فراهم كند، گفت: طراحي،ساخت، تجاري سازي، استاندارد سازي، ارايه خدمات ساخت، پشتيباني و مشاوره هاي حقوقي و فني از برنامه ها و اقداماتي است كه از سوي اين ستاد به شركت هاي فعال در بخش ميكروالكترونيك ارايه مي شود.

وي همچنين اظهار كرد: در پنج سال گذشته در ستاد ميكروالكترونيك 23 ميليارد تومان سرمايه گذاري صورت گرفته است كه از اين مبلغ، 35 درصد اعتبار به طرح هاي ميكروالكترونيك و مابقي آن در بخش الكترونيك سرمايه گذاري شده است.

عطاردي در ادامه توضيح داد: با توجه به سياستگذاري معاونت علمي و فناوري در ايجاد اشتغال از سوي شركت هاي دانش بنيان، اين فناوري و سرمايه گذاري صورت گرفته به هيچ وجه متناسب با فوق و نيز انتظارات دولت از بازگشت سرمايه نيست چرا كه سرمايه گذاري صورت گرفته فاصله زيادي تا آستانه بازدهي دارد.

به گفته دبير ستاد توسعه فناوري ميكروالكترونيك، بسياري ازكشورها با استفاده از فناوري ميكروالكترونيك موفق شده اند توليد ناخالص ملي بالايي را از آن خود كنند كه در اين ميان سهم ميكروالكترونيك از توليد ناخالص ملي كره جنوبي از طريق شركت سامسونگ 25 درصد است و از اين رو، اينك كشورهايي مانند چين، امارات متحده عربي، عربستان،قطر و اتحاديه اروپا با اجراي طرح هاي بزرگ و سرمايه گذاري هاي عظيم مالي به دنبال بهره برداري از اين فناوري در افزايش توليد ناخالص ملي خود هستند كه مي طلبد در كشور نيز به اين مهم بيش از گذشته توجه شود.



*** 10 درصد ميكروالكترونيك آمريكا در اختيار ايرانيان

دبير ستاد توسعه فناوري ميكروالكترونيك معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، با بيان اينكه هم اينك درصد بالايي از نخبگان كشور در اين حوزه به اروپا و آمريكاي شمالي مهاجرت مي كنند، گفت: بر اساس آمارهاي موجود، حدود 10 درصد توليد ميكرو الكترونيك در آمريكا توسط ايرانيان اداره مي شود كه ارزش توليد اقتصادي آن 30 ميليارد دلار در سال است.

وي به چالش هاي فراروي صنعت ميكروالكترونيك در كشور اشاره و بيان كرد: نبود تضمين بازار براي محصولات توليدي در حوزه ميكروالكترونيك ايراني و گذاشتن بازار در اختيار خارجي، نااشنايي مسئولان از موضوع و جايگاه ميكروالكترونيك در كشورو جهان، بهره برداري ناكافي از سرمايه هاي پرورش يافته در اين حوزه، فقدان قوانين كارآمد و چابك و نيز سرمايه گذاري ناكافي دولت در اين بخش از جمله چالش هايي است كه توسعه ميكروالكترونيك كشور با آن رو به رو است.

عطاردي، تضمين بازار براي محصولات توليدي و اعتماد بخش هاي مختلف به توانايي ايراني در توليد محصول را از مهمترين راهكارهاي موجود براي توسعه فعاليت شركت هاي فعال در اين زمينه دانست.

وي گفت: براي جلب اين حمايت ها خصوصا در عرصه ارتباطات و فناوري اطلاعات و خودروسازي، تصويب طرح ها و يا لوايح در مجلس و دولت و نظارت معاونت علمي و فناوري مي تواند راهگشاي بسياري از مشكلات موجود در اين بخش باشد.

دبير ستاد توسعه فناوري ميكروالكترونيك به راهبردهاي پنج ساله اين بخش كه در ستاد ميكروالكترونيك معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و با مشاركت فعالان اين بخش تدوين شده است اشاره كرد.

وي افزود: حمايت از تاسيس مركز تعالي ميكروالكترونيك، حمايت از تقويت مركز خدمات طراحي و ساخت مدارهاي مجتمع، استاندارد سازي ميكرو الكترونيك، تهيه و تدوين لوايح و طرح هاي مناسب براي ارايه به معاونت علمي و فناوري براي طرح در دولت و تصويب آن، جلب و جذب سرمايه گذاري خارجي در اين بخش، برند سازي در داخل و عرضه آن به صورت بين المللي از طريق ساختار تجارت بين الملل بخشي از برنامه هايي است كه در برنامه پنج ساله اين بخش تدوين و آماده سازي شده است.

علمي**1497**1440
۰ نفر