۲۲ خرداد ۱۳۹۳، ۸:۴۳
کد خبر: 81197982
T T
۰ نفر
تجارت مرزی با تركیه به رشد اقتصادی منطقه سرعت می بخشد

ارومیه - نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی ایران و تركیه گفت: تجارت مرزی آذربایجان غربی با تركیه به رشد اقتصادی این منطقه سرعت بخشیده و زمینه مناسبی برای اشتغال فراهم می كند.

موید حسینی صدر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مرزهای آذربایجان غربی استعداد و قابلیت ویژه ای برای انجام و گسترش فعالیت های تجارت مرزی دارند و به همین خاطر برقراری چنین ارتباطی به نفع هر دو طرف ایران و تركیه است.

وی اظهار كرد: از آنجایی كه آذربایجان غربی با پنج استان تركیه از جمله وان و ایغدیر همسایه است، همجواری و نزدیكی فرهنگ می تواند نقش موثری در تبادلات تجاری داشته باشد.

رئیس گروه دوستی ایران و تركیه اضافه كرد: با برطرف شدن برخی موانع مرزی و همچنین بهسازی جاده های مرزی بدون تردید تبادلات تجاری به شكل گسترده ای در حوزه های مختلف صورت گرفته و زمینه اشتغال برای جمعیت عظیمی از جوانان دو سوی مرز فراهم می شود.

نماینده مردم خوی و چایپاره افزود: بی گمان اگر تبادلات تجاری با دقت صورت بگیرد حجم مبادلات تجاری میان این استان و استانهای همجوار تركیه افزایش می یابد.

حسینی صدر با اشاره به استقبال طرف تركیه ای از برقراری مبادلات تجاری با آذربایجان غربی افزود: این استقبال نشانگر توانائی های بالقوه استان است و بی شك استان های همجوار تركیه نیازمند این ظرفیت ها و توانمندیها هستند.

وی اظهار كرد: اقتصاد استان می تواند به درجه عالی شكوفایی برسد به شرطی كه كشاورزی آن مورد حمایت قرار گرفته، صنایع تولیدی آن تقوبت و از سرمایه گذاران داخلی حمایت شود و مهمتر از همه با كشورهای همجوار روابط تجاری بهینه ای برقرار شود.

آذربایجان غربی تنها استان كشور است كه با تركیه دارای مرز مشترك بود و در محدوده مرزهای این استان سه گمرك رسمی شامل گمرك سرو در ارومیه، رازی در خوی و بازرگان در ماكو و بازارچه های مرزی ساری سو، رازی و سرو فعال است.

وجود این گمركات و بازارچه های مشترك و راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی و صنعتی ماكو در جوار مرزهای ایران و تركیه، آذربایجان غربی را به مكانی مناسب با ظرفیتهای توسعه تجارت خارجی تبدیل كرده است.

شهرهای ماكو، چالدران، خوی، سلماس و ارومیه با پنج استان كشور تركیه مرز مشترك دارند.

مسیر ریلی كه ارتباط ایران با كشور تركیه را از طریق مرزی رازی برقرار می كند در این استان واقع است.

8135/581/245
۰ نفر