۲۵ خرداد ۱۳۹۳، ۱۶:۱۴
کد خبر: 81202167
T T
۰ نفر
دو شاليكاري كه دانه هاي برنج را به ميليون ها خوشه تبديل كردند

رشت - ايرنا - 'علي كاظمي' و 'يوسف هاشمي' دو شاليكاري كه يك خوشه برنج آنها به ميليون ها خوشه تبديل شد و هم اكنون در نيمي از شاليزارهاي كشور كشت مي شود.

دو رقم برنج 'علي كاظمي' و 'هاشمي' كه سال هاست همه مردم ايران آن را مي شناسند و در سطح وسيعي از شاليزارهاي گيلان و كشور كشت مي شود، ولي كسي بانيان آنها را نمي شناسد.

درحاليكه آوازه حاصل دسترنج اين دو كشاورز بيسواد و گمنام گيلاني همه شاليزارهاي كشور را در نورديده و سال ها براي ترويج و همگاني كردن آن زحمت كشيدند، ولي خود آنها در فقر و تنگدستي روزگار مي گذرانند.

اين دو شاليكار روز يكشنبه اين توفيق را داشتند كه به همت سازمان جهادكشاورزي گيلان پس از 30 سال، براي اولين بار درهفته جهادكشاورزي از آنها تجليل بعمل آيد و به جامعه شناسانده شدند.

آنان براي اولين بار با كشف و شناسايي يك خوشه در مزرعه شاليزار خود، پي به رقمي بردند كه امروزه ميليون ها خوشه آن در دستان زنان و مردان كشاورز ايراني دست به دست مي چرخد و زينت بخش شاليزارهاي سبز كشور شده است.

تا امروز بسياري گمان مي كردند كه دو رقم محلي هاشمي و علي كاظمي حتماً در يكي از موسسات تحقيقاتي برنج و با صرف هزينه هاي بالا و با استفاده از نتايج و دستاوردهاي علمي محققان كشورهاي پيشرفته در كشور ما ترويج يافته و در رديف پرفروش ترين رقم برنج هاي كشور درآمده است.

'يوسف هاشمي' كشاورزي كه رقم هاشمي را شناسايي و معرفي كرده، متولد 1327 ساكن روستاي چاپارخانه خمام از توابع شهرستان رشت است و سواد خواندن و نوشتن ندارد.

او اولين بار در سال 1364 متوجه يك خوشه برنج دانه درشت در داخل مزرعه سه هكتاري خود شد و اين خوشه را از ساير خوشه ها جدا و به عنوان تخم جو براي سال آينده نگهداري كرد.

وي چهار سال از اين خوشه ها به عنوان تخم جونگهداري كرد. وقتي صاحب شالكوبي متوجه شد كه اين فرد رقمي را به كارخانه مي آورد كه با بقيه برنج ها فرق مي كند از ان استقبال كرده وبه كشاورزان معرفي و اسم هاشمي بر آن نهادند.

بتدريج آوازه اين برنج از روستا به روستاي ديگر و سپس در سطح كشور پخش شد و هم اكنون از عمده ترين و پر مصرف ترين برنج هاي كشور بشمار مي رود.

به گفته كارشناسان؛ اين رقم در حال حاضر 70درصد كشت برنج استان گيلان را تشكيل مي دهد و از حدود 600 هزار هكتار اراضي شاليزاري كشور، 250 هزار هكتار آن زيركشت برنج رقم هاشمي قرار دارد.

هاشمي مي گويد: آن زمان كشت عمده برنج در گيلان دو رقم خزر و بي نام بود.

رقم علي كاظمي نيز توسط فردي به نام علي كاظمي ساكن روستاي شكارگوراب بالا از توابع شهرستان فومن است. اين كشاورز در سال 1360 متوجه يك چهارخوشه در مزرعه برنج بي نام خود شد و تا آن زمان، چنين رقمي وجود نداشت.

او اين خوشه ها را به عنوان تخم جو در شيشه مرباخوري براي سال بعد نگهداري كرد.

علي كاظمي مي گويد: هفت سال به ترويج اين خوشه پرداختم و سپس تمام مزرعه خود را به اين رقم به دليل داشتن محصول بالاتر، زودرس بودن و طعم و عطرخوش اختصاص دادم.

وي ادامه داد: 15 سال پيش همسرم به مريضي ديابت دچار شد و يك كليه خود را از دست داد به همين سبب، ناچار شدم تا مزرعه خود را براي خريد اين عضو بدن همسرم بفروشم تا موضوع مداواي او را پيگيري كنم.

اين كشاورز افزود: هم اكنون مزرعه ندارم و با اجاره مزارع ديگران به عنوان مناصفه (مناسبه) به كشت برنج مشغول هستم.

كاظمي خاطرنشان كرد: هم اكنون در مناطق روستايي شكارگوراب بالا شهرستان فومن، در 80 درصد مزارع برنج علي كاظمي كشت مي شود.

هم اينك 50 هزار هكتار از شاليزارهاي كشور به كشت رقم برنج علي كاظمي اختصاص دارد.

روز يكشنبه در مراسم تجليل از 37 توليدكننده برتر بخش كشاورزي گيلان، از اين دو كشاورز نيز از سوي سازمان جهادكشاورزي و استاندار براي اولين بار تجليل شد.

مقرر شد بنا به دستور رييس سازمان جهادكشاورزي گيلان اين دو رقم برنج به اسم اين دو نفر ثبت تا آنها بتوانند از مزاياي معنوي آن برخوردار شوند.

پايه ارقام برنج علي كاظمي و هاشمي، رقم محلي بينام است و اين دو رقم 500 تا 600 كيلوگرم در هر هكتار بيشتر از ارقام محلي ديگر محصول مي دهند.

از بيست و يكم تا بيست و هفتم خردادماه، هفته جهاد كشاورزي نامگذاري شده است.

گيلان 237 هزار هكتار شاليزار دارد و 317 هزار نفر در بخش كشاورزي استان فعاليت دارند.ك/3

619/695/506
۰ نفر