سنگيني هزينه قهرماني بر شانه هاي نحيف كودك شطرنج باز قائمشهري

ساري –ايرنا- زيراندازش را در گوشه اي از پارك ' لاله ' ، در قلب پايتخت پهن مي كند تا فرزندش پس از هدايت چند ساعت نبرد سنگين مهره ها بر صفحه چوبي شطرنج ، اندكي بياسايد و براي نبرد بعدي آماده شود.

شايد آن زمان كه با ديدن تابلوي باشگاه شطرنج به اين فكر افتاد تا تنها فرزندش را در سن چهار و نيم سالگي براي يادگيري اين بازي فكري ثبت نام كند ، هرگز تصور نمي كرد روزي به خاطر خلف وعده مسوولان اين چنين شرمنده كودك قهرمانش شود.

' مطهره اسدي ' كه اكنون 10 سالگي اش را سپري مي كند در كمتر از شش سال با نبوغ و پشتكار خودش و حمايت همه جانبه پدر و مادر با كسب مدال هاي رنگارنگ از مسابقات بين المللي ، آسيايي و منطقه اي به قهرمان جهاني تبديل شده است.

دست يافتن به اين مقام اما براي خانواده مطهره در شهر كوچك ' ارطه ' از توابع شهرستان قائمشهر كم هزينه نبود. پدر در كمتر از پنج سال از آغاز ورود مطهره به كلاس شطرنج با فروش زمين كشاورزي به ارث مانده كه بخشي از هزينه زندگي اش را تامين مي كرد ، حامي دخترش شد تا به قهرمان جهان تبديل شود.

' مهدي اسدي ' پولي را كه از فروش زمين كشاورزي اش در ارطه به دست آورده بود در پنج سال گذشته صرف تهيه امكانات براي مطهره و اعزامش به مسابقات مختلف داخلي و خارجي كرد تا بعدها متهم نشود كه استعداد كودكش را ناديده گرفت.

اين پدر زحمتكش كه هم اكنون از راه خريد و فروش لوازم از رده خارج شده زندگي مردم (ضايعات) در شهرها و روستا امرار معاش مي كند ، هنگامي كه از مسابقات داخلي و خارجي شطرنج صحبت مي كند كه مطهره در آنها به مقام قهرماني رسيد ، بغض گلويش را مي گيرد و اشك غرور و خوشحالي از گوشه چشمانش سرازير مي شود.

مهدي اسدي وقتي مي خواهد در چنين مواقعي بر احساساتش غلبه كند تا سخنش را ادامه دهد ، چند بار در سكوت سرش را تكان مي دهد و با لبخند رضايت بر لب جمله ' خدايا شكرت ' را چند بار تكرار مي كند و سپس پي صحبت هايش را مي گيرد.

تنها آرزوي پدر كه تا اينجا با فروش همه پس انداز و اندوخته هاي زندگي توانست شاهد قهرماني و خوشحالي فرزندش باشد ، ادامه يافتن راهي است كه حدود شش سال پيش ، آن هم اتفاقي براي فرزند خردسالش گشوده شد ، راهي كه او مي گويد خدا جلوي پايش گذاشت تا دخترش خوشبخت شود.

' حدود شش سال پيش كه مطهره تنها حدود چهار سال داشت براي گرفتن دفترچه درماني اش به تامين اجتماعي قائمشهر مي رفتم كه چشمم به تابلوي باشگاه شطرنج افتاد و بدون اين كه از قبل در باره اش فكري كرده باشم ، تصميم گرفتم مطهره را در آن باشگاه نام نويسي كنم و حالا هر بار كه دخترم مقام مي آورد ، يقينم بيشتر مي شود كه اين راه و فكر را خدا براي خوشبختي مطهره سرراهم قرار داد'.

ذهن مهدي اسدي همانند يك دوربين عكاسي صحنه هايي بياد ماندني از دوران شش ساله بازي و مسابقات شطرنج دخترش را ثبت كرد و به همين خاطر هر صحنه اي را با اندكي تمركز و لبخند هميشگي به ياد مي آورد و نقل مي كند ، درست مانند ورق زدن صفحه آلبوم عكس هاي قديمي .

' مطهره دختري جسور و در عين حال علاقه مند به شطرنج است. ماه ها و سال هاي اول وقتي مي خواست بازي كند چه به صورت تمريني و چه در مسابقات روي زانوهاي مادرش مي نشست تا بتواند صفحه و مهره هاي شطرنج را ببيند'.

مهدي اسدي صفحه ديگري از آلبوم خاطراتش از بازي هاي مطهره را ورق مي زند و اين بار واقعا به جاي لبخند زدن ، مي خندد و مي گويد : مطهره آن قدر به اين ورزش علاقه مند شد كه احساس مي كرد نبايد شكست بخورد به همين خاطر وقتي در نخستين مسابقه اش كه كمتر از پنج سال داشت ، حريفش هشت ساله با زدن وزيرش او را شكست داد ، از شدت ناراحتي مهره را محكم به سر حريف كوبيد و با قهر محل مسابقه را ترك كرد'.

مطهره اسدي در سال هاي گذشته بارها و بارها در ميدان هاي مختلف با شكست حريفانش به مقام قهرماني دست يافت و در بسياري از اين رقابت ها كه در خارج از ايران برگزار شد ، پرچم جمهوري اسلامي به خاطر افتخار آفريني اين كودك 10 ساله به اهتزار درآمد.

نتايج اين مسابقات اما براي مطهره مانند قهرمانان ديگر رشته هاي ورزشي نبوده است ، نه از هديه خودرو خبري بود و نه از استقبال هنگام بازگشت و نه حتي اهداي چند سكه ناقابل براي قدرداني از كودكي كه بارها به افتخار تمركز و چالاكيش پرچم پرافتخار جمهوري اسلامي در ميادين جهاني به اهتزار درآمد.

مهدي اسدي در باره كسب مقام قهرماني توسط دخترش مي گويد : وقتي مطهره پياپي موفقيت و مدال هاي جهاني و آسيايي كسب مي كرد و پرچم ايران را در خاك كشورهاي ديگر به اهتزاز در مي آورد ، من زير بار قرض و بدهي ها كمر خم مي كردم'.

وي اضافه مي كند : وقتي زمين كشاورزيم را فروختم تا مطهره بتواند موفقيت هايش را كامل كند ، مجبور شدم به شغل خريد ضايعات روي بياوريم و اين شغل هم درآمد ثابت ندارد تا بتوانم برنامه ريزي كنم براي اين كه يك روز اصلا درآمدي ندارم و روز ديگر 10هزار تومان يا بيشتر درآمد كسب مي كنم.

هزينه ادامه راه براي خانواده مطهره سنگين تر از آن است كه بتوانند تحمل كنند و به همين دليل هم تصميم گرفتند تا مشكلشان را با ايرنا در ميان بگذارند.

مهدي اسدي مي گويد : ماهانه 10 ميليون ريال هزينه مربي براي آموزش مطهره پرداخت مي كنم و علاوه بر اين بايد به خورد و خوراكش هم توجه ويژه كنم و در كنار آن هزينه هاي رفتن به مسابقات و برگشتن هم هست.

مطهره جمعه گذشته به همراه مادرش در مسابقات ريتينگ شطرنج در تهران شركت كرد كه به گفته پدرش قرار بود با رايزني ها صورت گرفته در فرصت ميان دو مسابقه به مدت دو ساعت در هتل محل برگزاري مسابقه استراحت كنند ولي مسوولان هتل اجازه اين كار را ندادند و آنان مجبور شدند به پارك لاله پناه ببرند.

اسدي كه دل پري از نامهرباني هاي مسوولان ذيربط دارد ، مي گويد : هرچقدر مسوولان نسبت به ورزشكاران كوتاهي مي كنند ، ولي مردم ورزش دوست قدردان هستند ، همان گونه كه در مسابقات اخير والدين يكي از ورزشكاران وقتي متوجه شد مطهره و مادرش براي استراحت به پارك لاله پناه بردند ، آنان را با اصرار به منزلش برد و پذيرايي كرد تا دخترم بتواند با خيال آسوده به مسابقه بعدي برسد.

وي افزود : با گذشت سه سال از كسب عنوان قهرماني جهان توسط مطهره ، برگزاري مراسم تجليل از قهرمانان و مدال آوران تنها در حد وعده باقي مانده است و ما منتظريم تا مسوولان به وعده اشان عمل كرده و با دريافت جايزه اي كه قولش را دادند ، بخشي از هزينه هاي صرف شده را جبران كنيم.

اسدي گفت : آن زمان كه فرزندم پا به اين عرصه گذاشت هيچگاه تصور نمي كردم كه مجبور شوم همه اندوخته ها و داشته هاي زندگيم را بفروشم تا فرزندم براي كشور افتحار آفريني كند.

' صغري محمدي ' مادر مطهره هم كه در همه مسابقات همراه و ياور دخترش است ، از علاقه وصف ناپذير مطهره به شطرنج مي گويد و اين كه همين علاقه سبب شده است تا با همه مشكلات و تنگناها او را همراهي كنند.

او مي گويد : زماني كه پدرش به خاطر ناتواني در تامين هزينه اعزام به مسابقات از مطهره مي خواهد فكر شطرنج را از سرش خارج كند ، به گريه مي افتد وي مي گويد حاضر است از درس و مدرسه اش برند ولي از شطرنج دست نكشد.

مادر مطهره تامين هزينه 10 تا 20 ميليوني ريالي حضور در مسابقات كشوري را خارج از توان همسرش مي داند و اضافه مي كند : اينقدر براي تامين اين هزينه ها از بستگان و آشنايان پول قرض كرديم كه ديگر شرمنده همه شديم .

وي ادامه مي دهد : براي تامين هزينه هاي مطهره شش بار تسهيلات 70 ميليون ريالي دريافت كرديم كه الان براي پرداخت آنها درمانده شده ايم.

محمدي در حالي كه به چشمان فرزند دلبندش نگاه مي كند ، مي گويد : زندگي من فقط شطرنج مطهره نيست و تا حالا تمام اندوخته سال ها زندگيمون را پرداخت كرديم.

وي اضافه مي كند : براي موفقيت مطهره در مسابقات چهار سال قبل نذر كردم و حالا با قهرمان شدن فرزندم و برآورده شدن نذرم ، پولي براي اداي آن كه رفتن به پابوس امام رضا (ع) است ، ندارم.

مطهره نيز مانند بسياري از قهرمانان نخبه كشور تاكنون پيشنهادهاي مختلفي از كشورهاي ديگر دريافت كرده است ولي خانواده اش مي گويند كه او آن قدر عاشق كشورش است كه حاضر نيست براي كشورهاي ديگر كسب مقام كند.

مادر مطهره در اين باره مي گويد : وقتي بي توجهي مسوولان را حتي در حد تامين كردن مكاني براي استراحت فرزندم جهت دو ساعت استراحت مي بينم ، نمي دانم چه بگويم.

رييس هيات شطرنج قائمشهر نيز معتقد است تامين هزينه ميليوني حضور در مسابقات براي خانواده مطهره اسدي غير قابل تامين است.

' محمد باقر جوادي ' در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت : ‌تلاش خانواده هايي همچون خانواده مطهره اسدي مثال زدني است و با وجود تحمل سختي و مرارت هاي بسيار ، هزينه ها را تامين مي كنند.

وي با اشاره به در پيش بودن مسابقات آسيايي شطرنج كه قرار است در كشور ازبكستان برگزار شود ،‌ افزود : ‌مطهره گزينه مطرح قهرماني در اين رقابت ها است و به طور قطع اين خانواده اش بودند كه با هزينه تمامي دارايي هايشان ، مطهره را به اين مرحله رساندند.

جوادي گفت : مطهره ‌همچنين 26 شهريور ماه امسال به عنوان نماينده ايران بايد در مسابقات جهاني شطرنج در كشور آفريقاي جنوبي شركت كند.

رييس هيات شطرنج قائمشهر از اين شهرستان به عنوان قطب شطرنج كشور نام برد و اظهار داشت : در سال هاي اخير ورزشكاران نوپا طلايي زيادي در اين شهرستان رشد پيدا كرده اند ولي متاسفانه هيات هاي ورزشي بدون داشتن رديف اعتباري و تنها به صورت خودگردان فعاليت مي كنند و نمي توانند كمك كار آنان باشند.

وي افزود : تنها كمك فدراسيون به ورزشكاران در قبال حضور و شركت آنان در مسابقات آسيايي و جهاني ، پرداخت هزينه سفر است ، در حالي كه حضور شطرنجبازان در مسابقات كشوري ريتينگ براي كسب رتبه و درجه بيشتر نيازمند توجه است.

رييس هيات شطرنج قائمشهر با اشاره به فعاليت 900 شطرنج باز در شش باشگاه اين شهرستان گفت : ‌علاوه بر مطهره اسدي ‌،‌'آرين غلامي'‌،‌'‌محمدرضا اصغرزاده'‌،‌'‌علي وليزاده' ،‌'‌ماهان صابري'‌،‌'‌آناهيتا غلامي'،‌'‌فاطيما خدادادي'‌،‌'‌فاطره بابايي'‌،‌'‌كيميا مجيدي'‌و'‌مهدي غلامي'‌ هم مدال آوران مطرح كشور از قائمشهر هستند.

وي تاكيد كرد : ‌فدراسيون شطرنج با اعمال حمايت هاي بيشتر به اين ورزشكاران ملي مي تواند زمينه رشد و تعالي هرچه بيشتر آنان را فراهم كند.ك/4

گزارش از فاطمه قنبري قاديكلايي

7329 /1654