۲۰ تیر ۱۳۹۳، ۱۸:۲۲
کد خبر: 81233498
T T
۰ نفر
نگرانی بخشی معروف شمال خراسان از آینده موسیقی مقامی در این خطه

شیروان - ایرنا - اسـتاد 'حسـین ولی نژاد' معروف به 'حسین بخشی' از دوتارنوازان چیره دست و خوانندگان سرشناس موسیقی مقامی خطه شمال خراسان، نسبت به آینده موسیقی مقامی در این خطه ابراز نگرانی می كند.

به گزارش ایرنا، این بخشی شیروانی كه دو سالی نیز به عنوان سفیر موسیقی خراسان معرفی شده، بر این باور است كه اكنون نسل بخشی های شمال خراسان در حال از بین رفتن و به فراموشی سپرده شدن است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می افزاید: تا سال 84 كه جشنواره موسیقی مقامی در شیروان برگزار می شد، 10 دسته گروه نوازی و 100 تك نواز در این رشته فعالیت داشتند ولی با بی توجهی كه به این هنر می شود اكنون فقط یك دسته گروه نواز در این هنر فعالیت دارد.

دارنده نشان درجه دو هنر موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار كرد: اكنون نه تنها بر هنر موسیقی مقامی كه بر سازهای كمانچه، قوشمه، دهل و ... نیز گرد غربت نشسته و دیگر این سازها در بین جوانان و اهالی این خطه طرفدار چندانی ندارند.

'حسین بخشی' راه برون رفت از این وضعیت را برگزاری كلاس های آموزش موسیقی و پر كردن اوقات فراغت جوانان این منطقه دانست كه مدتی است با این هنر موسیقی اصیل و بومی منطقه خود و سازهای محلی فاصله گرفته اند تا دوباره با آنها مانوس شوند.

این دوتارنواز چیره دست خراسان شمالی با ابراز تاسف از كاهش تدریجی شمار بخشی های شمال خراسان، گفت: برگزاری جشنواره های محلی می تواند جوانان را به این هنر علاقه مند كند تا با فراگیری موسیقی مقامی گام های مؤثری در حفظ این هنر ناب بردارند.

ولی نژاد با اشاره به این كه وضعیت آموزش این هنر بسیار ضعیف است، می گوید: در شیروان كلاس آموزشی یا آموزشگاهی در این زمینه نداریم و اگر مجوزی داده شود حاضرم در زمینه این هنر به جوانان آموزش بدهم.

وی می افزاید: برادرم سه سال است كه در شهرستان اسفراین به آموزش این هنر به جوانان مشغول است كه با استقبال خوبی مواجه شده و حدود 700 شاگرد دارد.

این هنرمند موسیقی مقامی با اشاره به ویژگی های موسیقی مقامی خراسان شمالی افزود: موسیقی ما با ساز دوتار، كه سازی عرفانی است، اجرا می شود و 'بخشی' به كسی اطلاق می شود كه علاوه بر آواز خواندن و نواختن، بر شعر تسلط داشته باشد.

*حسین بخشی

حسین ولی نژاد، معروف به 'حسین بخشی' فرزند زنده یاد استاد بخشی 'سـلطان رضا'، در سال 1340 در شیروان متولد شده است كه علاوه بر موسیقی در داستان‌سرایی ، منقبت خوانی، نعت خوانی و مدیحه سرایی نیز دستی دارد.

وی كه موفق به دریافت درجه دو هنری موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده، تاكنون چندین عنوان برتر جشنواره های مختلف شهرستانی، استانی و كشوری را كسب كرده و در چندین كشور خارجی نیز به اجرای برنامه پرداخته است.

وی می گوید: نواختن دوتار را از كودكی نزد پدر مرحومم سلطان رضا و مرحوم حاج حیدر كارگر آموختم كه بتدریج در آن تبحری یافتم و در سال 67 اولین گروه نوازی خراسان بزرگ با نام 'فجر گلیان' را به همراه 10 دوتارنواز شیروانی تشكیل دادیم.

حسین بخشی می افزاید: در مدت فعالیت خود كه نزدیك به 30 سال است در بیش از 50 جشنواره استانی، كشوری و بین المللی شركت كرده و حدود 20 تندیس، لوح سپاس و دیپلم افتخار از جشنواره های مختلف دریافت داشته ام.



*مشكلات مالی

استاد ولی نژاد در ادامه به مشكلات مالی عمده هنرمندان این رشته اشاره كرده و می گوید: ضعف صندوق حمایت از هنرمندان موجب شده تا فعالان این رشته از حمایت مالی لازم بی نصیب بمانند.

وی می افزاید: شش سال است كه برای گرفتن وام از این صندوق اقدام كرده ام اما هنوز پاسخی دریافت نكرده ایم و با توجه به هزینه بالای بیمه، دیگر توان مالی ندارم و قادر به پرداخت بیمه هنرمندان نیستم.

وی با ابراز گلایه از عدم حمایت مالی از هنرمندان می گوید: هر رشته ای بازنشستگی دارد و چرا باید من به عنوان یك هنرمند انتظار بكشم تا به سن 60 سالگی رسیده و آنگاه از مستمری بازنشستگی برخوردار شوم.

وی به نقش رسانه ها در معرفی و ترویج این هنر بومی و محلی اشاره كرده و می گوید: از رسانه ها انتظار می رود در هفته اگر شده در حد چند خط هم شده به این هنر با اصالت و هنرمندان این عرصه پرداخته و مردم را با آنها آشنا سازند.

حسین بخشی می افزاید: رسانه ها در شناسایی هنرمندان و رشد و توسعه این هنر بسیار تأثیرگذار هستند و بهتر است در كنار فعالیت های خبری و تبلیغاتی كه دارند مجالی هم به این هنر مردمی بدهند.

شهرستان 157 هزار نفری شیروان به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان خراسان شمالی دارای هنرمندان چیره دستی در زمینه موسیقی مقامی است كه تاكنون موفقیت های زیادی در كسب مقام های برتر استانی، كشوری و بین المللی داشته اند.

اكنون به جز 'حسین ولی نژاد'، دو نفر دیگر نیز در این شهرستان به عنوان 'بخشی' در زمینه هنر اصیل موسیقی مقامی فعالیت دارند. ك/3

7186/626