۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81245360
T T
۰ نفر

ويروسي استخوان شكن به نام تب دنگي

۳۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۳
کد خبر: 81245360
ويروسي استخوان شكن به نام تب دنگي

قزوين-ايرنا- تب دنگي نام يك نوع ويروسي است كه از طريق پشه اي بنام آئدس به انسان منتقل شده و به علت درد هاي استخواني شديد حاصل از آن با نام تب استخوان شكن نيز شناخته مي شود.

به گزارش روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني قزوين كه روز سه شنبه به ايرنا نمابر شده است، كارشناس پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي مركز بهداشت شهيد بلنديان شهرستان قزوين در نشست آموزشي 100 تن از كاركنان مراكز بهداشتي درماني تابعه شهرستان قزوين درباره اين بيماري گفت: پشه هاي ناقل بيماري دنگ كه در مناطقي وسيعي از كشور وجود دارند، عامل انتقال يك بيماري حاد ويروسي شبيه آنفلوآنزاي شديد و عفوني به انسان است و تنها راه كنترل يا پيشگيري از انتقال آن، مبارزه با پشه هاي ناقل است.

'عليرضا حبيبي' با اشاره به اينكه اين بيماري از جنبه بهداشت عمومي مورد توجه ويژه قرار دارد، افزود: هر چند موارد ابتلايي كه تاكنون در كشور شناسايي شده اند افراد با سابقه مسافرت به كشورهاي آلوده و بومي بيماري مثل هند، مالزي، تايلند، عراق و عربستان هستند، اما با وجود پشه هاي ناقل و مسافرت افراد به مناطق آلوده اين ويروس مي تواند احتمال شيوع بيماري را در كشور افزايش دهد.

وي اضافه كرد: شروع ناگهاني تب بالا با حداقل دو علامت از جمله سردرد شديد، كمر درد، درد عضلات، خارش و جوش در قسمت هاي مختلف بدن، تهوع، استفراغ، بزرگي غدد لنفاوي و بثورات جلدي از علايم ابتلاي به اين بيماري مي باشد.

حبيبي تصريح كرد: اين بيماري به دليل تضعيف سيستم ايمني بدن و كاهش شديد گلبول هاي سفيد خون و در موارد حاد ايجاد خونريزي هاي داخلي، از بيماري هاي مهلك مناطق استوايي است.

وي ادامه داد: بطور معمول انسان از طريق گزش پشه آئدس كه از افراد آلوده خونخواري كرده و به فرد سالم نيش زده گرفتار اين بيماري مي شود.

كارشناس پيشگيري و مبارزه با بيماري هاي مركز بهداشت قزوين با تاكيد بر لزوم آموزش مسافران به كشورهاي پرخطر و مناطق آلوده در كشور درباره لزوم انجام اقدامات حفاظتي و مراجعه به موقع به پزشك يا مراكز بهداشتي درماني در صورت بروز علائم باليني براي جلوگيري از بروز موارد شديد بيماري و مرگ و مير ناشي از آن، هشدار داد.

حبيبي در پايان گفت: اين بيماري در صورتي كه به موقع تشخيص داده نشود و براي درمان آن اقدام مناسب صورت نگيرد، در مدت زمان كوتاهي، فرد مبتلا را با خطر مرگ مواجه مي كند و به همين دليل بسياري از پزشكان اين بيماري را تب استخوان شكن نيز مي نامند.

7388 / 614