۱۹ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8124866
T T
۰ نفر
نماز ظهر عاشورا با حضور شیعیان آفریقای جنوبی در ژوهانسبورگ اقامه شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/19 دین.سوگواری عاشورا.اباعبدالله الحسن.آفریقای جنوبی پرتوریا - نماز ظهر عاشورا به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) و یاران با وفایش در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی اقامه شد.
به گزارش ایرنا، شیعیان آفریقای جنوبی که برخی چهره های اهل سنت دوستدار ائمه اطهار (ع) نیز در میانشان حضور داشتند، ظهر عاشورا با شنیده شدن بانگ الله اکبر به جماعت ایستاده و نماز جماعت برگزار کردند.
این نمازگزاران مشتاق حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) که شامل ایرانیان مقیم شهرهای پروتوریا و ژوهانسبورگ از استان خاتنگ آفریقای جنوبی و نیز شعیان هندی و پاکستانی، لبنانی، عراقی و اردنی می شدند، پس از مراسم سوگواری در مساجد محلی، راه های طولانی را برای برگزاری این نماز با شکوه در محوطه وسیع ساختمان مونتین ویو سفارت جموری اسلامی ایران (کاخ سابق رضا شاه ) طی کردند تا در کنار دیگر برادران شیعی و مسلمان خود این فریضه دینی را به یاد آخرین نماز آقای خود برگزار کنند.
همچنین شیفتگان خاندان عصمت و طهارت و دل سوختگان عزادار در گرمای تابستان آفریقای جنوبی در روز عاشورای حسینی یکپارچه فریاد وای حسینا وای حسینا سر داده در قالب هیات های عزاداری به سینه پرداختند.
در این مراسم مداحان اهل بیت (ع) به ذکر مصیبت عاشورا پرداختند و عزاداران حسینی نیز با شور زایدالوصفی در سوگ شهادت مظلومانه امام حسین ( ع) و یاران با وفایش، با سینه زنی و سوگواری اشک ماتم ریختند.
پیش از برگزاری نماز ظهر عاشورا، حجت اسلام حسینی خراسانی روحانی اعزامی از ایران و حجت الاسلام رضایی، روحانی مقیم و نیز شیخ فضل الله حائری از اندیشمندان مسلمان پیرو اهل بیت عصمت و طهارت (ع) آفریقای جنوبی، شیخ احمد قاسم دیگر عالم دینی دوستدار خاندان نبوت و ائمه معصومین (ع) درباره این روز عزیز و تاریخ ساز سخنرانی کردند.
بیش از یک میلیون مسلمان در آفریقای جنوبی زندگی می کنند که نسبت به جمعیت این کشور، مشاغل دولتی مهمی را عهده دار هستند و نقش مهمی در صحنه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور ایفا می کنند.
از نظر مذهبی، اقلیت مسلمان عمدتا اهل تسنن و دارای مذاهب شافعی و حنفی هستند و حدود سه هزار نفر شیعه نیز در میان آنها وجود دارند که اغلب در شهرهای کیپ تاون و دربان و نیز اقلیتی در ژوهانسبورگ اقامت دارند و حدود 60 هزار مسلمان نیز در پروتوریا زندگی می کنند که 600 نفر آنها شیعه اثنی عشری هستند و به دلیل فراهم بودن شرایط اجتماعی و سیاسی به راحتی اعمال دینی خود را به جای می گذارند.
گزارش های رسیده حاکی است آیین های مشابهی از سوی ایرانیان مقیم ژوهانسبورگ، کیپ تاون،شیعیان سوتو، دربان و پرتوریا در این کشور و نیز توسط ایرانیان مقیم کشورهای تانزانیا،کنیا،نیجریه،زیمبابوه و برخی دیگر از کشورهای آفریقایی برگزار شده است.
خاورم 1368**1378** شماره 050 ساعت 08:11 تمام
۰ نفر