۵ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۲۹
کد خبر: 81251816
T T
۰ نفر
قايق هاي موتوري، تهديدي براي گردشگران در رودخانه دز

دزفول- ايرنا- تردد بي رويه قايق هاي تفريحي و جت اسكي در رودخانه دز به تهديدي جدي براي خانواده ها و گردشگران تبديل شده است.

به گزارش ايرنا، فقدان نظارت و كنترل اين قايق هاي تفريحي كه تعداد آن ها همچنان رو به افزايش است موجب شده تا صاحبان اين قايق ها كه اغلب جوانان هستند رودخانه دز را به جولانگاه اختصاصي خود براي انجام حركات نمايشي و تفريحي تبديل كنند.

شهردار دزفول با تاكيد بر لزوم ساماندهي قايق هاي تفريحي در رودخانه دز گفت: قايق هاي تفريحي از جمله جت اسكي كه در رودخانه دز تردد مي كنند فاقد مجوز تردد بوده و از سازمان يا نهاد خاصي مجوز ندارند.

'محمدرضا كرمي نژاد' سرعت بالاي اين قايق هاي تفريحي به ويژه جت اسكي در رودخانه دز را تهديدي جدي براي سلامت افرادي كه در رودخانه شنا مي كنند دانست و افزود:تاكنون چند حادثه جاني ناشي از برخورد قايق با افراد شناگر گزارش شده است.

شهردار دزفول گفت:صاحبان و قايق رانان اين وسايط نقليه آبي اغلب فاقد گواهي نامه بوده و علاوه بر آن، فرسودگي برخي از اين قايق ها موجب نشت روغن و بنزين در آب زلال رودخانه و به تهديدي زيست محيطي براي اين رودخانه تبديل شده است.

معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري دزفول نيز گفت: با توجه به ظرفيت گردشگري رودخانه دز ، ساماندهي قايق هاي تفريحي براي امنيت روحي و جاني مردم و گردشگران ضروري است.

'روح الله بهشتي فرد' افزود: ايجاد مزاحمت براي خانواده ها و گردشگران و نيز برخورد با شناگران از جمله حوادثي است كه بر اثر تردد قايق هاي موتوري در رودخانه دز رخ مي دهد.

وي تعداد قايق هاي تفريحي و جت اسكي كه در رودخانه دز تردد مي كنند را بيش از يكصد دستگاه عنوان كرد و افزود:به دليل نبود كنترل و نظارت، تعداد اين قايق ها در رودخانه دز رو به افزايش است.

بهشتي فرد از فرمانداري و ساير دستگاه هاي مرتبط خواست براي جلوگيري از بروز حوادث و نيز به منظور تامين امنيت گردشگران نسبت به ساماندهي قايق هاي تفريحي مورد استفاده در رودخانه دز اقدام نمايد.

معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري دزفول، جلوگيري از ساخت و ساز در حريم رودخانه دز، ساماندهي ساحل رودخانه و نيز جلوگيري از آلودگي آب رودخانه دز را از جمله اقدامات ضروري در راستاي حفاظت از اين سرمايه ملي دانست و مشاركت مسوولان و مردم را در اين راستا خواستار شد.

وي افزود: از آنجا كه دزفول در حال تبديل شدن به قطب توريستي جنوب غرب كشور است ضروري است تا زير ساخت هاي لازم در اين راستا تعريف شود تا زمينه براي جذب گردشگر و توسعه اقتصادي منطقه فراهم شود.

عضو فدراسيون شنا و نجات غريق ايران نيز نسبت به تردد بي رويه قايق هاي موتوري و جت اسكي در رودخانه دز هشدار داد و گفت: استفاده بي ضابطه از اين وسايل تفريحي در رودخانه دز حادثه آفرين شده است.

ˈغلامحسين حسن پورˈ افزود: انجام حركات نمايشي توسط افرادي فاقد گواهينامه و مجوز با قايق هاي موتوري وجت اسكي كه با سرعت سرسام آور در رودخانه دز تردد مي كنند جان شناگران و خانواده ها را به خطر انداخته است.

وي افزود:اين افراد رودخانه دز را جولانگاه خود قرار داده و جان شناگران و علاقه مندان به طبيعت و رودخانه زيباي دز را به خطر انداخته و متاسفانه هر سال بر تعداد اين افراد و وسايل موتوري افزوده مي شود.

رودخانه دز با آبي زلال و خنك به عنوان يكي از مكان هاي تفريحي خانواده ها در فصل گرم سال است كه در فصول بهار و تابستان پذيراي خيل گردشگران از شهرها و استان هاي مختلف كشور مي باشد. 648/641