۲۷ مرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۵۹
کد خبر: 81276575
T T
۰ نفر
نخستین كنفرانس بین المللی گردشگری سلامت كشورهای اكو در رامسر آغاز شد

نوشهر - ایرنا - نخستین كنفرانس بین المللی گردشگری سلامت كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی (اكو) امروز (دوشنبه) با حضور مسعود سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مهمانان و اندیشمندان داخلی و خارجی در شهر نمونه گردشگری رامسر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این كنفرانس 70 میهمان خارجی از ٩ كشور آذربایجان، ازبكستان، افغانستان، تاجیكستان، تركیه، پاكستان، تركمنستان، قزاقستان و قرقیزستان به همراه دهها كارشناس گردشگری از ایران حضور دارند.

شناساندن قابلیت ها و توانمندی های ایران و بویژه استان مازندران در خصوص گردشگري و سلامت با حضور كارشناسانی از كشورهای عضو اكو یكی از اهداف برگزاری این كنفرانس اعلام شده است.

رییس اتاق اكوی ایران، استاندار مازندران، دبیر كل همكاری های اقتصادی اكو، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه رییس اتاق بازرگانی ایران و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی سخنرانان افتتاحیه این كنفرانس هستند.

برگزاری دو نشست علمی با عنوان ' توسعه و تنوع محصولات و خدمات گردشگری سلامت'ˈ و 'مدیریت زمین و منطقه بندی گردشگری سلامت ' از برنامه های نخستین روز كنفرانس بین المللی گردشگری سلامت است كه در هر نشست علمی 9 كارشناس به بیان دیدگاه های خود می پردازد.

بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در دومین روز برگزاری كنفرانس هم سه نشست تخصصی با عنوان 'توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی در گردشگری سلامت'ˈ، 'اقتصاد گردشگری سلامت و فناوری ارتباطات و اطلاعات'ˈ و 'ارتباط با مشتری ، تبلیغات و بازاریابی در گردشگری سلامت ' برگزار می شود كه در مجموع 30 نفر سخنرانی خواهند كرد.

بازدید از بیمارستان چالوس و آمل و برخی دیگر از زیرساخت های گردشگری سلامت مازندران از برنامه های حاشیه ای نخستین كنفرانس گردشگری سلامت است.

قرار است همزمان با این كنفرانس ، نمایشگاه بین اللملی گردشگری سلامت نیز در رامسر و آمل برپا شود.

بازدید از جاذبه های گردشگری از جمله موزه، تله كابین و دهكده صنایع دستی رامسر از برنامه های در نظر گرفته شده برای میهمانان خارجی پیش از آغاز برگزاری كنفرانس گردشگری سلامت بود.

به گفته دلاور بزرگ نیا دبیر این كنفرانس، قرار است تور گردشگری با حضور میهمانان داخلی و اعضای عضو اكو به مناسبت هفته فرهنگی رامسر، با عنوان 'رامسر گردی' برگزار شود.

امكان جذب گردشگر و سرمایه گذار در مازندران به زیبایي هایي طبیعي محدود مانده است و ظرفیت های بزرگ این استان در سایه تبلیغ نشدن و اطلاع رساني نكردن حرفه اي به محاق رفته است.

با برپایي سلسله كنفرانس ها و همایش های بین المللی موضوعي مانند گردشگري سلامت، استعدادهاي ناب استان بخصوص در گستره منطقه اي را معرفی می كند.

استان مازندران به لحاظ نزدیكي به پایتخت، 350 كیلومتر نوار ساحلی، سه فرودگاه، جذابیت هاي جنگلي، منابع درماني طبیعي و زمینه تبدیل شدن به قطب گردشگری در میان كشورهاي حاشیه دریاي خزر و نیز عضو اكو دارای توانمندی های بالایی است كه در این كنفرانس باید به درستی معرفی شود.

بر اساس آمارهای جهانی، صنعت گردشگری دومین صنعت پردرآمد در جهان محسوب می شود و منابع جهانی اعلام كرده اند كه درآمد حاصل از گردشگری سلامت بیش از 100 میلیارد دلار است. در كشورهای پیشرفته حوزه سلامت بیش از ۱۰درصد از تولید ناخالص ملی را تشكیل می‌دهد. تلفیق این دو بازار بزرگ برای ایجاد یك بازار مشترك، منجر به ایجاد یك اقتصاد مطمئن و سود آور خواهد شد كه مازندران این موقعیت ممتاز را داراست.

علاوه بر این استان مازندران از دو منظر گردشگري درماني و نیز تجهیزات و دانش پزشكي ویژگي هاي منحصر به فردي دارد؛ مازندران با توجه به موقعیت خاص اقلیمی و داشتن آب‌های معدنی گرم و سرد در دامنه‌های البرز بویژه اطراف قله دماوند همواره با اقبال گردشگران مواجه بوده است.

سازمان همكاری های اقتصادی (اكو) با داشتن 10 عضو، از نظر وسعت و جمعیت، دومین سازمان همكاری منطقه ای به شمار می آید. وسعت منطقه اكو نزدیك به هشت میلیون كیلومتر مربع و با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 450 میلیون نفر، سهم شش درصدی از كل وسعت جهان دارد و سهم هفت درصدی از جمعیت جهان به این سازمان اختصاص دارد.

1535/1654/ 2025
۰ نفر