۲۹ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8127945
T T
۰ نفر
سایه نابرابری نژادی همچنان بر سر سیاهان آمریکا سنگینی می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/29 سیاسی.آمریکا.اوباما.نابرابری نژادی تهران- باراک اوباما روز سه شنبه به عنوان نخستین رئیس جمهوری سیاه پوست آمریکا سوگند یاد می کند، اما نابرابری نژادی تحمیلی علیه سیاهان این کشور کماکان به قوت خود باقیست.
به گزارش خبرگزاری رویترز ، داده های وزارتخانه های دادگستری، کار و بهداشت و نیز اداره آمار آمریکا حاکیست که برخی از زمینه های نابرابری نژادی در این کشور به شرح ذیل است.
- بهداشت: ** براساس گزارش ماه اکتبر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا ، نرخ مرگ و میر نوزادان زنان سیاه پوست دو و نیم برابر نوزادان سفید پوستان است.
** پزشکان در خصوص تجویز اشعه درمانی پس از جراحی های سرطان سینه، تمایل کمتری برای تجویز این روش برای زنان سیاه پوست در قیاس با سفیدپوستان دارند.
** این تحقیق یکی از چندین پژوهش انجام شده است که نشان می دهد سیاهان آمریکا در قیاس با سفیدپوستان این کشور، از مراقبت های پزشکی کمتری در زمینه سرطان و سایر بیماری ها بهره مند می شوند.
** امید به زندگی در میان سفیدپوستان پنج سال بیشتر از سیاه پوستان است.
**مرگ و میر مادران در میان سیاهان 3/3برابر سفید پوستان است.
- اقتصاد: ** درحالی که نرخ کل بیکاری در آمریکا در سه ماهه سوم سال 2008، 1/ 6 درصد اعلام شده ، این رقم برای سیاه پوستان در زمان مشابه 4/11درصد براورد شده است.
* *میانگین کلی درامد یک خانواده سفید پوست در سال 2007میلادی نزدیک به 64 هزار و 500دلار و در یک خانواده سیاه پوست، اندکی بیشتر از 40هزار دلار بود . ** 6/10درصد از سفیدپوستان آمریکا در سال 2007میلادی زیر خط فقر که رقم رسمی آن برای یک خانواده چهارنفره داشتن درآمد 21هزار دلار ذکر شده است، زندگی می کردند که با آمار 4/24درصد مربوط به سیاه پوستان قابل مقایسه است.
** 3/14درصد از سفیدپوستان آمریکا در قیاس با 2/19درصد از سیاهان این کشور سال 2007از بیمه های درمانی محروم بودند. ** 72درصد سفیدپوستان آمریکا در خانه های شخصی خود زندگی می کنند، اما این رقم در رابطه با سیاهان این کشور 46درصد است. - مجازات بزهکاران: **هشت دهم درصد از جمعیت مردان سفیدپوست آمریکا در قیاس با 6/4درصد سیاهان، در زندان به سر می برند.
** 7/10درصد از جمعیت مردان سیاه پوست 30تا 34ساله سابقه زندانی شدن دارند، اما این رقم در خصوص سفیدپوستان 9/1درصد است.
** از هر 100هزار مرد سیاه پوست در آمریکا، یک هزار و 406نفر دستگیر شدند ، اما این آمار در خصوص مردان سفیدپوست، 773نفر است.
** گرچه آمار مربوط به زنان زندانی بسیار کمتر از مردان است، اما ارقام مربوط به زنان سیاه پوست بیشتر از سفید پوستان است.
- آموزش و تحصیلات: ** مدارس دولتی در آمریکا به طور فزاینده به لحاظ نژادی تفکیک می شوند و این روند با توجه به یک تصمیم اخیر دیوان عالی آمریکا، احتمالا سرعت می یابد.
** افزایش جدایی نژادی مدارس، کیفیت آموزش های ارائه شده به دانش آموزان غیرسفیدپوست را که 43درصد از کل جامعه دانش آموزی آمریکا را تشکیل می دهند، تهدید می کند.
**بسیاری از مدارس تفکیک شده تلاش زیادی برای جذب آموزگاران و کارشناسان متبحر به عمل می آورند که این امر افزایش بیش از پیش شمار دانش آموزان ترک تحصیل کرده و نیز کاهش سطح آمادگی دانش آموزان برای ادامه تحصیل در دانشگاه را موجب می شود.
** شمار دانش آموزان سفیدپوست مراکز آموزشی دولتی در طی سال های 1968تا 2005میلادی از 80درصد به 57درصد کاهش یافت، اما ثبت نام دانش اموزان اسپانیایی تبار در این مدارس در طی همین مدت چهاربرابر شد.
مترجمام 1442**2313** شماره 152 ساعت 14:09 تمام
۰ نفر