۴ شهریور ۱۳۹۳، ۱۴:۰۹
کد خبر: 81287654
T T
۰ نفر
رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان: زنگ خطر كمبود آب براي قطب كشاورزي كشوربه صدا درآمده است

اهواز - ايرنا - رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت:زنگ خطر كمبود آب براي خوزستان قطب كشاورزي كشور به صدا در آمده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، 'كيخسرو چنگلوايي' روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد:با توجه به مصارف مختلف از آب رودخانه ها در خوزستان و برداشت بي رويه آن، 'جريان يك سوم آب هاي جاري كشور در خوزستان' براي نسل هاي آينده افسانه خواهد بود.

وي افزود: با توجه به ورودي 60 درصدي ذخاير سدها و طرح هاي پيش بيني شده براي توسعه بخش كشاورزي در خوزستان در سطح يك ميليون و 255هزار هكتار، به دليل برداشت بي رويه اين اراضي با مشكل كمبود آب روبه رو شده اند.

چنگلوايي گفت: هم اينك هفت ميليارد متر مكعب كسري آب در خوزستان وجود دارد.

وي اظهار كرد: خوزستان الگويي از كل كشور است و با توجه به درجه حرارت بالا و كمبود بارش ها 67.7درصد از اين استان در منطقه خشك و فراخشك واقع شده و از نظر آب با بحران روبه رو است.



* اعتبار طرح 550 هزار هكتاري كشاورزي موسوم به طرح رهبري كافي نيست

وي در ادامه گفت: اعتبار پرداخت شده براي اجراي كامل طرح كشاورزي 550هزار هكتاري موسوم به طرح رهبري كافي نيست.

وي افزود: از مجموع 550هزار هكتار طرح 500هزار هكتار مربوط به خوزستان و 50هزار ديگر متعلق به ايلام است كه با اعتبارات پرداختي تاكنون در خوزستان در 73هزار و 200هكتار اجرا شده و در 116هزار هكتار ديگر در دست انجام قرار دارد.

وي اظهاركرد: در سال نخست طرح دستكم 300هزار هكتار از اين مجموع بايد به مناقصه رفته و براي آن پيمانكار انتخاب شود كه با اعتبارات پرداختي تا پايان طرح 320هزار هكتار از اراضي مورد نظر زير پوشش طرح قرار مي گيرد و اجراي بقيه طرح نيازمند تزريق اعتبارات است.

چنگلوايي با اشاره به اينكه با اجراي اين طرح دستكم براي 300هزار نفر شغل جديد و پايدار ايجاد مي شود گفت: بيشترين توليدات طرح شامل محصولات زراعي و باغي بوده و زنجيره كاملي از توليد محصولات كشاورزي با توجه به صنايع دام و طيور و شيلات را در بر مي گيرد.

وي افزود: با اجراي اين طرح پنج ميليون تن به مجموع توليدات بخش كشاورزي خوزستان اضافه مي شود.

مجموع توليدات اين بخش در استان خوزستان هم اينك 14ميليون و 500هزار تن است.



* تاكيد وزارت جهاد كشاورزي بر استفاده از نيروهاي بومي در طرح رهبري

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: وزير جهاد كشاورزي و استاندار خوزستان بر استفاده از پيمانكاران، مشاوران و نيروهاي بومي در اجراي اين طرح تاكيد دارند.

وي افزود: در ابتداي اجراي اين طرح پيمانكاران بومي در آن نقش چنداني نداشتند اما پس ازسفر استاني هيات دولت و تاكيد آقاي روحاني و وزراي نيرو و جهاد كشاورزي امروز كفه به نفع پيمانكاران بومي است.

وي اضافه كرد: تا زماني امكان واگذاري طرح به پيمانكاران واجد شرايط در خوزستان فراهم باشد اولويت با اينهاست اما در صورت تمام شدن ظرفيت موجود در اين بخش، مي توان از ديگر استان هاي كشور هم پيمانكاراني را به كار گرفت.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان اظهار كرد: 320هزار هكتار از اين طرح با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي اجرا مي شود كه هم اينك 116هزار هكتار آن در دست اجراست.

وي ادامه داد: اين طرح مهمترين طرح و بزرگترين طرح آب و خاك كشاورزي از نظر وسعت و ميزان اعتبارات اختصاصي است.

وي افزود: براي اجراي اين طرح 1.5ميليارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملي اختصاص يافته كه تاكنون هفت هزار و 500ميليارد ريال آن پرداخت شده و در اختيار موسسه جهاد نصر به عنوان متولي اصلي اجراي طرح قرار گرفته است.

وي ادامه داد: اين اعتبار براي اجراي شبكه هاي فرعي، زهكش هاي زيرزميني و تسطيح اراضي هزينه مي شود.

چنگلوايي افزود: اكنون حدود چهار هزار نفر به عنوان عوامل اجرايي طرح اعم از پيمانكار، مشاور و كارفرما به كار اشتغال دارند.

وي اظهار كرد: با افزايش توليد و بهبود وضعيت كشاورزي بويژه در شهرهاي مرزي خوزستان، اجراي اين طرح افزايش ضريب امنيت اجتماعي و كاهش مهاجرت از روستاها به مناطق شهري و استفاده بهينه از منابع آب و خاك را سبب خواهد شد.

وي توضيح داد: اين طرح در سطح 116هزار هكتار شبكه هاي فرعي، 95هزار هكتار زهكش زيرزميني و 123هزار هكتار تسطيح اراضي اجرا مي شود.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان گفت: علاوه بر 39هزار ميليارد ريال اعتبارات صندوق توسعه ملي، 19هزار ميليارد ريال ديگر از محل فاينانس با چين و يك هزار ميليارد ريال ديگر از محل فاينانس با بانك كشاورزي براي اين طرح هزينه خواهد شد.

'حسن دهقانيان' مدير آب و خاك سازمان جهاد كشاورزي خوزستان هم گفت: بيش از 94درصد عوامل دخيل در اين طرح از شهرستان هاي محل اجراي آن انتخاب مي شوند.

اين طرح در اراضي كشاورزي 19شهرستان خوزستان اجرا مي شود.



* * مطالعات منطقه آزاد كشاورزي خوزستان آغاز شده است

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان همچنين از آغاز كار مطالعات طرح ايجاد منطقه آزاد كشاورزي اين استان خبر داد و گفت: اين ايده نويني است كه هم اينك مشاور آن انتخاب و طرح مطالعاتي آن به تازگي آغاز شده است.

وي ادامه داد: اجراي اين طرح در يك يا چند منطقه در هر شهرستان برنامه ريزي شده و در مناطق شمالي خوزستان روي محصولات كشاورزي و صنايع تبديلي و بخش شيلات و پرورش گل و آبزي پروري در اين چارچوب كار مي شود.

وي در ادامه از بهره برداري 107پروژه كشاورزي به مناسبت هفته دولت در خوزستان خبر داد و

افزود: از اين ها 34پروژه در بخش آب و خاك، 15پرژه در بخش باغباني، يك پروژه در بخش ترويج، 39پروژه در بخش دام و طيور، هشت پروژه در بخش مكانيزاسيون، هفت پروژه در بخش تعاون روستايي و سه پروژه عشايري اجرا شده است.

وي گفت: اين پروژه ها در 21 شهرستان خوزستان اجرا شده كه بيشترين اينها با 17پروژه مربوط به باغملك مي شود.

وي ادامه داد: براي اين پروژه ها دو هزار و 870ميليارد ريال از محل اعتبارات دولتي و تسهيلات بانكي هزينه، و براي 984 نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم فرصت اشتغال ايجاد شده است.

رييس سازمان جهاد كشاورزي خوزستان با اشاره به خريد يك ميليون و 30هزار تن گندم از گندمكاران اين استان گفت: با اين ميزان خريد، خوزستان رتبه نخست كشور را دارد و پس از آن استان فارس با 856هزار تن رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

وي افزود: ميزان خريد گندم در سال زراعي جاري نسبت به سال زراعي گذشته در خوزستان 43درصد رشد نشان مي دهد.

چنگلوايي اضافه كرد: علاوه بر اين، 60هزار تن از گندم توليدي به عنوان گندم بذري، 70هزار تن به عنوان گندم خودمصرفي و بخشي هم براي تهيه نان مورد استفاده قرار گرفته است.

وي افزود: بخشي از گندم خوزستان هم توسط بخش خصوصي خريداري مي شود.

645/640