۱۴ بهمن ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8130866
T T
۰ نفر
دست نیاز کشورهای عرب خلیج فارس به سرمایه گذاری اروپایی ها ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/11/14 اقتصاد.خارجی.امارات.نفت و گاز دبی - حجم بالای ذخایر نفت و گاز طبیعی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و نیاز روبه رشد به تجهیزات صنعتی و سرمایه گذاری در این بخش در زمان رکود اقتصادی جهانی ،کشورهای عربی را با چالش جدیدی رو به رو کرده است.
رشد اقتصادی کشورهای غربی در سالهای گذشته و نیاز آنان به منابع انرژی باعث شده بود تا تولیدکنندگان نفت در کشورهای عربی در فکر توسعه سرمایه گذاری در این بخش باشند و به تقاضای روز افزون کشورهای صنعتی پاسخ دهند.
در این شرایط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برای توسعه بخش نفت و گاز خود دست نیاز به سوی متخصصان و فناوری کشورهای اروپایی دراز کردند.
شروع بحران اقتصادی در کشورهای غربی برخی معادلات رشد و توسعه بخش نفت در کشورهای عربی را به هم زد و آنان را به تجدید نظر در برخی طرحهای خود وادار کرد.
با این وجود رکود اقتصادی کشورهای صنعتی پس از مدتی سامان خواهد یافت و بار دیگر نیاز به انرژی در سطح جهان افزایش خواهد یافت.
نیاز آینده به منابع انرژی با توجه به قیمت های رقابتی در بازار جهانی نفت ، هر دو طرف را به سوی توافق بر سر مسایل اقتصادی از جمله توافقنامه تجارت آزاد سوق داده است.
در نشست اخیر کشورهای عضو شورای همکاری در مسقط از پاسخگو نبودن اتحادیه اروپا به پیشنهادهای این کشورها برای نهایی کردن توافقنامه تجارت آزاد بین دو طرف که موجب تعلیق گفت وگوهای دوجانبه از سوی شورای همکاری شد ، انتقاد و ابراز تاسف شد.
کشورهای اتحادیه اروپا سال گذشته میلادی تمامی تلاش ها و تحرکات کشورهای عرب خلیج فارس را در سطوح دولتی ، گفت وگوهای چندجانبه و نشست مشترک وزیران را بی پاسخ گذاشتند.
نمایندگان اتحادیه های صنعتی کشورهای شورای همکاری بارها دیدارهایی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به منظور پیگیری این توافقنامه انجام دادند اما این سفرها و دیدارها بدون تعیین جدولی برای دیدارهای آینده و رسیدن به نتیجه ملموسی همچنان ناکام ماند.
برخی کارشناسان اقتصادی در منطقه، سرمایه گذاری شرکت های اروپایی در بخش نفت و گاز و صنایع پتروشیمی در کشورهای عضو شورای همکاری را فرصت مناسبی برای افزایش سود و گسترش فعالیت های موسسات دولتی اتحادیه اروپا برای تشویق سرمایه گذاران اروپایی در بازار کشورهای شورای همکاری تلقی می کنند این کارشناسان بر این اعتقادند که کشورهای شورای همکاری نقشی محوری در صنعت نفت جهان ایفا می کنند به طوری که تولید نفت در این کشورها حدود 18 درصد تولید و 39 درصد کل صادرات و 40 درصد کل ذخایر نفت در جهان محسوب می شود.
برخی گزارش های اقتصادی بیانگر این است که سیاست های اقتصادی و تجاری که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر آن پایبندند و این سیاست ها همسو با خواسته های سازمان تجارت جهانی و بازار آزاد و در پرتو اصلاحات اقتصادی و قوانین سرمایه گذاری خارجی صورت می گیرد، موجب خلق زمینه های سرمایه گذاری اروپایی ها و نیز گشودن بازار کشورهای شورای همکاری به روی کالاهای اروپایی می شود و همین امر تاثیری مثبت بر حجم تبادل تجاری بین دو طرف به خصوص در سایه امضای توافقنامه تجارت آزاد خواهد داشت.
این کارشناسان معتقدند که توافقنامه بین دو طرف اروپایی و عربی با در برداشتن شرایط متوازن و برابر در زمینه منابع انرژی چه از نظر قیمت و چه از نظر تامین تجهیزات و نیز همکاری های دو جانبه به سود منافع و مصالح مشترک خواهد بود،به طوری که این امر موجب دستیابی فراوان به نفت و گاز برای کشورهای اتحادیه ا روپا و ثبات قیمت نفت بدون تاثیر از نوسانات قیمت در بازار آزاد خواهد شد و نیازهای نفتی این کشورها را از نظر مقدار و درصد احتیاجات آنها تامین خواهد کرد.
دست اندرکاران بخش صنایع در کشورهای شورای همکاری معتقدند که تشویق بخش خصوصی در هر دو طرف اتحادیه اروپایی و شورای همکاری در اجرای طرحهای مشترک با سرمایه گذاری عربی و استفاده از کارشناسان و تجهیزات اروپایی، به خصوص در زمینه های تولید موجب تعمیق روابط استراتژیک بین دو طرف و تامین منافع و مصالح آنها در زمینه های رقابت بین المللی خواهد شد.
همه این مسایل و زمینه ها بر اهمیت صادارت کشورهای خلیج فارس به بازارهای اروپایی به خصوص در زمینه های صنایع پتروشیمی و صادرات نفت و فراورده های نفتی و آلومینیم و صنایع غذایی مانند ماهی و میوه های فصلی با رفع مشکلات و شرایط دست و پاگیر صادرات، خلل کنونی در تراز تجاری با کشورهای اروپایی و بقیه کشورهای جهان را بر طرف خواهد کرد.
با این وجود رکود در اقتصاد کشورهای اروپایی و کاهش تقاضای آنها برای نفت ، برنامه های توسعه طلبانه کشورهای عربی را با وقفه ای جدی رو به رو کرد.
کشورهای عربی که برای تامین تجهیزات و توسعه صنعت نفت خود به اروپاییها وابسته هستند در شرایط کنونی بیشترین زیان را متحمل شدند.
از سویی کاهش بهای نفت سرمایه گذاریهای هنگفت آنان را دچار مشکل کرد و از سوی دیگر نشان داد که کشورهای اروپایی ریسک سرمایه گذاری های جدید رانخواهد پذیرفت.
با این وجود دست نیاز کشورهای عربی همچنان برای دریافت فناوری و متخصص و توسعه صنعت نفت و گاز به سوی اروپا دراز است .
خاورم 1651**2041** 1368**1515** شماره 049 ساعت 10:12 تمام
۰ نفر