۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴
کد خبر: 81315848
T T
۰ نفر

سايه بَختك بر بازارهاي برنج

۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۵۴
کد خبر: 81315848
سايه بَختك بر بازارهاي برنج

تهران- ايرنا- هنوز پاهاي تا زانو به گل فرو رفته شاليكاران از برنج زارها خارج نشده و زخمهايشان التيام نيافته كه همانند ديگر سالها، فروش محصول برايشان كابوس و دغدغه شده و ركود بازار، خستگي را بر تن رنجورشان نشانده است.

به گزارش تسنيم، تمام خستگي شش ماه فعاليت كاشت، داشت، برداشت با قيمت هايي كه از سوي دلالان و واسطه هاي پيشنهاد مي شود بر جسم و روح برنج كاران دشت هاي طلايي مازندران مانده است و برنج هايي اعلا و درجه هايي ممتازي كه با نصف قيمت هزينه هاي توليد از برنجكاران خريداري مي شود و با سودهاي چندصد درصدي به دست مصرف كننده مي رسد و رنج توليد از شاليكار و كاميابي واسطه و دلال، همواره تكرار مي شود.

اين روزها كه دشت هاي طلايي مازندران از خوشه هاي طلايي خالي شده و كشاورزان نيز شلتوك ها را از كارخانه هاي شالي تحول گرفته اند، ركود همانند، بختك بر سر برنج مازندران سايه افكنده است و كشاورزان دغدغه فروش محصولاتشان را دارند.



* نرخ پايين برنج ظلم به كشاورزان است

يك كشاورز مازندراني در گفت وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از ناچيز بودن قيمت برنج مي گويد: در حال حاضر برنج اعلا و ممتاز مانند، طارم، ديلماني، هاشمي و ... با نرخ حدود شش هزار تومان به ازاي هر كيلوگرم از برنجكاران خريداري مي شود كه اين ظلم در حق كشاورز است.

«باقر كمالي» مي گويد: دلالان و واسطه ها در هنگام خوشه دهي برنج، زودتر از ديگر دستگاهها و متوليان به مزارع هجوم آوردند و محصولات بسياري از كشاورزان بي نوا را پيش خريد كرده اند و اكنون خستگي كار براي شاليكار مانده است و سود كلان به جيب دلالان رفته است.

وي با انتقاد از پايين بودن نرخ برنج يادآور شد: در سال 65 كه قيمت گوشت 120 تومان به ازاي هر كيلوگرم بود، قيمت برنج 60 تومان بود و اكنون قيمت گوشت به 30 هزار تومان رسيد و نرخ برنج به شش هزار تومان. اظهارات اين كشاورز در حالي است كه نرخ برنج درجه يك و ممتاز مانند هاشمي، طارم، ديلماني در برنج فروشي هايي مازندران تا مرز هشت هزار تومان درج شده است و اين نرخ ها مربوط به برنج هاي برداشت سال قبل است.

همچنين «غلامرضا عشريه» رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي مازندران با انتقاد از قيمت‌گذاري پايين بهاي برنج از سوي وزارت صنعت، گفت: هزينه توليد برنج بيش از قيمت تعيين شده آن است، خطاب به وزير صنعت و معدن اظهار كرد: آقاي وزير اگر شما كشاورز بوديد يا حداقل زماني در ساعت 2.30 بعدازظهر در شاليزارها كار مي كرديد اجازه نمي داديد برنج را به كيلويي 60هزار ريال قيمت گذاري كنند و در بازار بفروشند.



* دولت به ميدان آمد/ آغاز خريد توافقي برنج

ركود بازار برنج در مازندران درحاليست كه در روزهاي اخير دولت براي حمايت از برنج كاران اقدام به خريد توافقي محصول از كشاورزان كرده و اين طرح از سه شنبه هفته جاري در مازندران نيز آغاز شده است. دلاور حيدرپور رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران در اين زمينه در گفت وگو با خبرنگار مهر مي گويد: هم برنج پرمحصول و بومي و محلي را تعاون روستايي به دستور دولت خريداري مي كند و هر كيلوگرم طارم را با 10 درصد شكستگي 59 هزار ريال خريداري مي كند.

وي اظهار داشت: همچنين هر كيلوگرم برنج فجر و خزر را به ازاي هر كيلوگرم 35 هزار و 500 ريال از كشاورزان خريد توافقي مي كند و علاوه برنج برنج شيرودي 34 هزار ريال و ندا و نعمت 28 هزار و 500 ريال بصورت توافقي خريداري مي شود. حيدرپور پور با بيان اينكه در هر شهرستاني يك مركز خريد داير شده است گفت: اين مراكز زير نظر تعاون روستايي فعاليت مي كنند و كشاورزان مي توانند برنج مازاد مصرف را تحويل دهند و پرداخت مطالبات كشاورزان نيز پس از ثبت خريد از طريق سامانه به حساب كشاورز واريز مي شود.



* سطح ارقام پرمحصول برنج 45 هزار هكتار است

رئيس سازمان جهاد كشاورزي مازندران با اشاره به اينكه 45 هزار هكتار سطح ارقام پرمحصول برنج است عنوان كرد: پيش بيني مي شود كه 300 هزار تن شتوك برداشت شود. حيدرپور كل توليد محصول برنج استان را حدود يك ميليون و 200 هزار تن شلتوك بيان كرد و گفت: از اين ميزان حدود 800 هزار تن برنج توليد مي شود و در مجموع حدود 70 درصد برنج استان بصورت مكانيزه برداشت شده است.

وي با اشاره به اينكه قيمت خريد تضميني پايين تر از خريد توافقي است يادآورشد: به عنوان خريد تضميني خزر و فجر حدود 2700 تومان به ازاي هر كيلوگرم است.



* بازار خريد و فروش برنج راكد است

حيدرپور گفت: با توجه به اينكه بازار خريد و فروش برنج راكد است و خريد و فروش زياد انجام نمي شود، دولت براي حمايت از كشاورزان اقدام به خريد توافقي محصول گرفته است و دولت براي حمايت از كشاورزان و حمايت از توليد داخلي، تعاون روستايي را مكلف كرده تا اقدام به خريد توافقي محصول داشته باشد.

وي با بيان اينكه كار خريد توافقي محصول از روز سه شنبه هفته جاري آغاز شده است، گفت: در روز اول در شهرهاي آمل، بابل، بابلسر و ساري كار خريد انجام شده است و اميدواريم با حضور دولت براي خريد توافقي، بازار برنج از ركود خارج شود و به رونق و گسترش بازگردد.



* فلك به برنجزارهاي مازندران روي خوش نشان داد/ كشت دو تا سه باره برنج

ركود بازار خريد و فروش برنج درحاليست كه امسال وضعيت محصول و توليد برنج در مازندران مطلوب بود و ابر، باد، خورشيد و فلك به شاليكاران روي خوش نشان داد. سيد شبر موسوي مدير جهاد كشاورزي مياندرود در اين زمينه مي گويد: در راستاي اجراي عمليات بهزراعي برنج در سطح بالغ بر هشت هزار و 122 هكتار از شاليزارهاي شهرستان مياندرود، تاكنون بيش از 70 درصد شاليزارهاي اين شهرستان به صورت مكانيزه برداشت گرديده است.

وي پيش بيني كرد: سالجاري بيش از 48 هزار تن انواع شلتوك از ارقام پر محصول و محلي در اين شهرستان توليد و به بازار مصرف عرضه شود و بيش از 760 هكتار از شاليزارهاي اين شهرستان در سالجاري به پرورش رتون و كشت مجدد برنج اختصاص يافته است.

«امير خيراله پور» مدير جهاد كشاورزي بابلسر نيز از خوشه دهي برنج در بيش از 25 درصد از زمين هاي كشت مجدد برنج اين شهرستان خبر داد و اظهار داشت: در سال جاري بيش از 13 هزار و 914 هكتار از زمين هاي كشاورزي شهرستان بابلسر به كشت برنج اختصاص يافت.

وي با اشاره به اينكه پس از برداشت برنج ارقام زودرس برنج در بيش از چهار هزار و 860 هكتار از شاليزارهاي اين شهرستان كشت مجدد شالي صورت گرفت.

«سليمان حاتم نژاد» مدير جهاد كشاورزي جويبار نيز اظهار داشت: شهرستان جويبار با بيش از 9 هزار و 333 هكتار از شاليزارها حدود 5.4 درصد سطح زير كشت و 61 هزار تن توليد شلتوك (در كشت اصلي)، بيش از 5 درصد توليد برنج استان مازندران را به خود اختصاص داده است. مازندران با داشتن بيش از 220 هزار هكتار شاليزار، 42 درصد برنج كشور را توليد مي كند.

منبع:مهر

اول**1368**
۰ نفر