۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۸:۵۲
کد خبر: 81316407
T T
۰ نفر
معاون مركز آمار ايران: سهم بخش كشاورزي در اشتغال رو به كاهش است

بجنورد - ايرنا - معاون توسعه منابع، پشتيباني و امور استان‌هاي مركز آمار ايران گفت: متاسفانه سهم بخش كشاورزي ما در اشتغال، هر ساله رو به كاهش است و در پنج دهه اخير 36 درصد از اين سهم كاسته شده است.

به گزارش ايرنا 'ذبيح الله قائمي' عصر چهارشنبه در نشست ستاد سرشماري عمومي كشاورزي خراسان شمالي در بجنورد اظهار كرد: سهم بخش كشاورزي در اشتغال در 50 سال 56 درصد بوده و حال آنكه اين رقم در سال گذشته به 18.6 درصد رسيده است.

وي افزود: با وجود اينكه هر ساله از سهم اشتغال در بخش كشاورزي كاشته مي شود اما هنوز هم بخش قابل توجهي از اشتغال ما را به خود اختصاص داده كه اين ضرورت توجه و برنامه ريزي براي اين حوزه را طلب مي كند.

قائمي، ارزش افزوده اقتصاد در بخش كشاورزي را حدود 12 درصد عنوان و بيان كرد: بايد آمار دقيق تر و اطلاعات درست تري از بهره برداران بخش كشاورزي در دست باشد تا برنامه ريزي ها با دقت بيشتري صورت گيرد.

معاون توسعه منابع، پشتيباني و امور استان‌هاي مركز آمار ايران، اجراي طرح سرشماري عمومي كشاورزي از پنجم تا هجدهم مهرماه را اقدامي در همين راستا عنوان كرد و بر لزوم همكاري و هماهنگي همه دستگاه هاي مسوول در اين خصوص تاكيد كرد.

قائمي از تمامي بهره برداران بخش كشاورزي نيز خواست تا به منظور رسيدن به نتايج درست و قابل اتكا و برنامه ريزي درست و موثر، اطلاعات خود را با دقت و صداقت به سرشماران ارائه كنند.

معاون بودجه و برنامه ريزي استاندار خراسان شمالي نيز در اين نشست خواستار همكاري تمامي دستگاه هاي اين استان براي برگزاري اين سرشماري شد.

'مجيد پورعيسي' اظهار كرد: دهياران و بخشداران نيز امكانات مورد نياز براي اجراي اين طرح را فراهم كنند.

مديركل آمار و اطلاعات استانداري خراسان شمالي نيز گفت: هم اكنون سومين دوره آموزشي براي اجراي سرشماري عمومي كشاورزي در اين استان در حال اجرا است.

'مژده رضايي' اظهار كرد: براي نخستين‌بار اجراي سرشماري كشاورزي با استفاده از رايانه قابل حمل تبلت و بدون كاغذ انجام مي‌شود و اين امر سبب سرعت بخشيدن به پردازش اطلاعات و دست يابي به نتيجه مي شود.

وي افزود: سرشماري در چهار شهر منتخب استان شامل بجنورد، اسفراين، آشخانه و شيروان به صورت مراجعه به نشاني بهره برداران كشاورزي انجام مي شود و در مابقي شهرها و روستاها ماموران به صورت مستقيم به تك تك منازل مراجعه مي كنند.

وي افزود: 99 نفر در قالب اين طرح سرشماري عمومي براي جمع آوري اطلاعات بهره برداران بخش كشاورزي اين استان به كار گرفته مي شوند.

استان خراسان شمالي 867 هزار نفر جمعيت دارد كه 48 درصد آنان در نواحي روستايي سكونت دارند.

اين استان 344 هزار هكتار عرصه كشاورزي دارد كه سالانه 1.2 ميليون تن انواع محصولات كشاورزي و باغي از اين سطح برداشت مي شود. ك/2

7184/626