۲۶ شهریور ۱۳۹۳، ۱۸:۵۸
کد خبر: 81316418
T T
۰ نفر
سهم بخش كشاورزی در اشتغال رو به كاهش است

بجنورد - ایرنا - معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان‌های مركز آمار ایران گفت: متاسفانه سهم بخش كشاورزی در اشتغال، هر ساله رو به كاهش است و در پنج دهه اخیر 36 درصد از این سهم كاسته شده است.

به گزارش ایرنا 'ذبیح الله قائمی' عصر چهارشنبه در نشست ستاد سرشماری عمومی كشاورزی خراسان شمالی در بجنورد اظهار كرد: سهم بخش كشاورزی در اشتغال در 50 سال 56 درصد بوده و حال آنكه این رقم در سال گذشته به 18.6 درصد رسیده است.

وی افزود: با وجود اینكه هر ساله از سهم اشتغال در بخش كشاورزی كاشته می شود اما هنوز هم بخش قابل توجهی از اشتغال ما را به خود اختصاص داده كه این ضرورت توجه و برنامه ریزی برای این حوزه را طلب می كند.

قائمی، ارزش افزوده اقتصاد در بخش كشاورزی را حدود 12 درصد عنوان و بیان كرد: باید آمار دقیق تر و اطلاعات درست تری از بهره برداران بخش كشاورزی در دست باشد تا برنامه ریزی ها با دقت بیشتری صورت گیرد.

معاون توسعه منابع، پشتیبانی و امور استان‌های مركز آمار ایران، اجرای طرح سرشماری عمومی كشاورزی از پنجم تا هجدهم مهرماه را اقدامی در همین راستا عنوان كرد و بر لزوم همكاری و هماهنگی همه دستگاه های مسوول در این خصوص تاكید كرد.

قائمی از تمامی بهره برداران بخش كشاورزی نیز خواست تا به منظور رسیدن به نتایج درست و قابل اتكا و برنامه ریزی درست و موثر، اطلاعات خود را با دقت و صداقت به سرشماران ارائه كنند.

معاون بودجه و برنامه ریزی استاندار خراسان شمالی نیز در این نشست خواستار همكاری تمامی دستگاه های این استان برای برگزاری این سرشماری شد.

'مجید پورعیسی' اظهار كرد: دهیاران و بخشداران نیز امكانات مورد نیاز برای اجرای این طرح را فراهم كنند.

مدیركل آمار و اطلاعات استانداری خراسان شمالی نیز گفت: هم اكنون سومین دوره آموزشی برای اجرای سرشماری عمومی كشاورزی در این استان در حال اجرا است.

'مژده رضایی' اظهار كرد: برای نخستین‌بار اجرای سرشماری كشاورزی با استفاده از رایانه قابل حمل تبلت و بدون كاغذ انجام می‌شود و این امر سبب سرعت بخشیدن به پردازش اطلاعات و دست یابی به نتیجه می شود.

وی افزود: سرشماری در چهار شهر منتخب استان شامل بجنورد، اسفراین، آشخانه و شیروان به صورت مراجعه به نشانی بهره برداران كشاورزی انجام می شود و در مابقی شهرها و روستاها ماموران به صورت مستقیم به تك تك منازل مراجعه می كنند.

وی افزود: 99 نفر در قالب این طرح سرشماری عمومی برای جمع آوری اطلاعات بهره برداران بخش كشاورزی این استان به كار گرفته می شوند.

استان خراسان شمالی 867 هزار نفر جمعیت دارد كه 48 درصد آنان در نواحی روستایی سكونت دارند.

این استان 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد كه سالانه 1.2 میلیون تن انواع محصولات كشاورزی و باغی از این سطح برداشت می شود.

7184/626 / 1539
۰ نفر