۸ مهر ۱۳۹۳، ۹:۰۹
کد خبر: 81332075
T T
۰ نفر
آثار مرحوم باستانی پاریزی نمایانگر دلبستگی به زادگاهش است

تهران-ایرنا-رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان این كه آثار مرحوم باستانی پاریزی نمایانگر دلبستگی به زادگاهش است، گفت: استاد باستانی همواره به یاد زادگاه خود بود و در هر مجلسی از كرمان سخن می گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی حوزه كتاب و ادبیات ایرنا، مهدی محقق، شب گذشته در آیین بزرگداشت تاریخ‌نگار برجسته و استاد دانشگاه تهران مرحوم محمدابراهیم باستانی‌‌پاریزی در محل انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افزود: علاقه او به زادگاهش چنان‌كه در آثارش نیز پیداست به یادآورنده دانشمندان و بزرگانی است كه سعی می‌كردند درباره شهر و زادگاه خود كتابی بنویسند.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با بیان ویژگی‌های مرحوم دكتر باستانی، گفت: این سنتی بود كه از قدیم باقی مانده و مرحوم باستانی پاریزی آن را دنبال كرد و تاریخ كرمان را در چند اثر خود به نگارش درآورد.

وی افزود: باستانی، مورخ، استاد، نویسنده و طنزنویسی بود كه اطلاعات فراوانی داشت و این ویژگی در آثار زیادی كه از وی برجای مانده مشهود است.

محقق، ادامه داد: مرحوم باستانی را از 55 سال پیش و از زمانی كه مدیر مجله دانشكده ادبیات دانشگاه تهران بود می شناختم؛ در آن موقع در زیرزمین آن دانشكده دفتری داشت و من نخستین مقاله خود را در دو مجلد با عنوان 'تاثیر زبان فارسی در زبان عربی' چاپ كردم.

رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: از آن زمان بود كه ارتباط بنده با مرحوم باستانی زیادتر شد و حتی در سال‌هایی كه من در خارج از كشور بودم مقاله‌های خود را برای چاپ برایش می‌فرستادم.

محقق با بیان چند نمونه از وقایع تاریخی و مستندات آنها به اهمیت تاریخ و نگارش صحیح وقایع آن تاكید كرد.

محمد ابراهیم باستانی پاریزی، مورخ، نویسنده، و شاعر ایرانی بامداد سه‌شنبه، پنجم فروردین ماه سال جاری بر اثر كهولت سن و بیماری كبد، در سن ۸۹ سالگی در تهران درگذشت.

فراهنگ**1497**1027**
۰ نفر