۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۳
کد خبر: 81340453
T T
۰ نفر

مینو شهر در میانه اروند رود گرفتار شوری آب

۱۵ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۳۳
کد خبر: 81340453
مینو شهر در میانه اروند رود گرفتار شوری آب

آبادان - ایرنا - اجرای عملیات ساحل سازی اروند صغیر كه موجب انسداد انهار منشعب از این رود شده و شوری بالای آب آن منجر به تشنگی نخلستان ها و باغ های مینوشهر (جزیره مینودر اروند رود) ) از توابع خرمشهر شده وضعیت بغرنجی برای كشاورزی این جزیره بوجود آورده است.

به گزارش ایرنا معیشت مردم مینوشهر از توابع شهرستان خرمشهر از راه كشاورزی بویژه خرما و صیفی تامین می شود لذا از بین رفتن اراضی كشاورزی به طور حتم بیكاری مردم این منطقه را در پی خواهد داشت.

یكی از اهالی منطقه جرف علیا مینوشهر با گلایه از انسداد انهار طبیعی منشعب از اروند گفت: انسداد این انهار باعث نابودی نخیلات و كاهش تولید خرما در مینوشهر شده است.

'یاسر حسانی دریس' افزود: امسال تولید خرما به دلیل كمبود آب شیرین و بالا بودن شوری آب نسبت به سال گذشته كاهش قابل توجه ای داشت و باعث كاهش انگیزه كشاورزان برای كار كردن شده است.

وی به وجود زمین های خوب برای كشاورزی در منطقه جرف علیا مینوشهر اشاره كرد و گفت: در گذشته در زمین های كشاورزی، انگور و زردآلو كشت و محصول خوبی برداشت می كردم ولی تمام كشت امسال به دلیل شوری بالای آب از بین رفت.

این كشاورز مینوشهری با اشاره به وارد آمدن خسارت به انواع سبزی، انجیر، انار، یونجه و صیفی جات مینوشهر افزود: با توجه به بالا بودن شوری آب از آب شبكه آب آشامیدنی، باغ خود را آبیاری می كردم ولی به دلیل بالا رفتن هزینه آب بها مجبور شدم با آب انهار زمین را آبیاری كنم كه متاسفانه همه محصولات از بین رفت.

وی تصریح كرد: بارها به جهاد كشاورزی، بخشداری، فرمانداری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و منطقه آزاد مراجعه كردم ولی متاسفانه مشكل شوری آب و لایروبی انهار اصلی مرتفع نشد.

دریس در خصوص احداث كانال آب رسانی به جزیره مینو توسط سازمان آب و برق خوزستان گفت: این سازمان در احداث كانال آب از بهمنشیر به جزیره مینو منطقه جرف علیا را در نقشه خود ندیده است.

وی افزود: درصورتی كه از این كانال آب، یك انشعاب به سمت منطقه جرف علیا كشیده شود مشكل آبیاری كشاورزی این منطقه رفع می شود.

این كشاورز مینوشهری گفت: تولیدات كشاورزی مینوشهر قبل از جنگ تحمیلی به كشورهای حاشیه خلیج فارس و خاور دور صادر می شد و اكنون نیز به دلیل حاصلخیزی می تواند نقش مهمی در اشتغالزایی در منطقه داشته باشد.

'احمد بحرانی' از اهالی منطقه 'جبارالامام' مینوشهر نیز سازمان منطقه آزاد اروند را عامل اصلی مشكلات كشاورزان مینوشهر دانست و افزود: منطقه آزاد اروند پنج سال پیش با آغاز طرح ساماندهی دیوار ساحلی و ساحل سازی اروند صغیر تمام انهار اصلی آبیاری نخلستان ها این منطقه كه انهار داخلی را تغذیه می كردند، مسدود و باعث از بین رفتن بخش عمده ای از نخلستان ها و باغ های مردم شد.

وی با اشاره به تبدیل بیشتر انهار به باتلاق و نیزار گفت: این انهار علاوه بر شیوع بیماری های پوستی به محلی برای تجمع جانوران موذی تبدیل شده اند.

این كشاورز مینوشهری قطع شدن كامل آب برخی از اراضی به دلیل ساحل سازی اروند صغیر را یادآور شد و افزود: قسمتی از جداول بتنی ساحل سازی برای وارد شدن آب به انهار با كمك كشاورزان كنار زده شده است.

وی به احداث پل كابلی بر روی اروند صغیر توسط سازمان منطقه آزاد اروند اشاره كرد و گفت: به رغم این كه یك سال از ساخت این پل گذشته است ولی هیچ اقدامی برای برداشتن خاكریزی زیر پل و لایروبی رودخانه صورت نگرفته است.

'عبدالكریم مطوری' از اهالی روستای احمد عمران مینوشهر نیز وجود ظرفیت های فراوان گردشگری منطقه مینوشهر به لحاظ داشتن فضای سبز نخلستان ها و باغ ها را یادآور شد و افزود: مسوولان باید توجه ویژه ای به این منطقه داشته باشند.

وی كشاورزی و دامداری را شغل اصلی اهالی مینوشهر دانست و گفت: مردم با از دست دادن این دو شغل آسیب زیادی می بینند.

مطوری افزود: در صورت مساعد شدن شرایط آب انهار و رفع مشكل آبیاری باغ ها، مردم منطقه از درآمد بالایی حاصل از برداشت خرما، سبزیجات، علوفه و دامداری برخوردار می شوند كه این امر در رونق اقتصادی منطقه موثر خواهد بود.

وی با اشاره به احتمال مهاجرت اهالی منطقه به شهرها و گرایش آنها به شغل های كاذب در صورت رفع نشدن مشكلات آب انهار مینوشهر گفت: مردم مینوشهر سرگردان هستند ولی مسوولان سازمان منطقه آزاد و دیگر سازمان های مرتبط اقدامی برای رفع مشكل آنها نمی كنند.

وی افزود: آبیاری نخلستان ها و باغ ها كل جزیره در طرح مطالعاتی ساحل سازی اروند صغیر در نظر گرفته نشده و كلیه انهار اصلی بسته شده است.

سرپرست جهاد كشاورزی خرمشهر در خصوص مشكلات كشاورزان مینوشهری گفت: باغ ها و نخلستان ها بیشتر مناطق كشاورزی مینوشهر به دلیل اجرای طرح ساحل سازی اروند صغیر در حال نابودی است.

'محمد مطرودی' افزود: سازمان آب و برق خوزستان در طرح احداث خط انتقال آب از رودخانه بهمنشیر به جزیره مینو، روستاهای جرف علیا را در نظر نگرفته است.

وی گفت: مقامات وزارت جهاد كشاورزی در دیدار از مناطق كشاورزی مینوشهر قول احداث كانال برای آبرسانی به روستاهای جرف علیا توسط موسسه جهاد نصر را دادند.

شهردار مینوشهر نیز در این باره گفت: امرار معاش مردم مینوشهر از طریق كاشت محصولات باغی، صیفی و برداشت محصول خرما است بنا براین از بین رفتن اراضی كشاورزی خرمشهر بیكاری مردم منطقه را در پی خواهد داشت.

'هاشم سیاحی' با اشاره به پروژه ساحل سازی اروند صغیر افزود: شهرداری آمادگی هرگونه همكاری با سازمان منطقه آزاد اروند برای باز كردن انهار در ساحل اروند صغیر را دارد.

وی باز شدن دهانه انهار از سمت اروند صغیر را ضروری دانست و افزود: بسته شدن انهار محلی مشكلات بهداشتی و آلودگی محیط زیست را به همراه دارد كه با باز شدن آنها پسماندهای آب راكد به سمت رودخانه جاری می شوند.

شهردار مینوشهر اجرای پروژه آبرسانی به جزیره مینوشهر توسط سازمان آب و برق خوزستان را یادآور شد و گفت: گام نخست پروژه آبرسانی از رودخانه بهمشیر به سمت جزیره مینو بهره برداری شده است.

وی افزود: بهره برداری كامل پروژه آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان به جزیره مینور می تواند راهكار مناسبی برای رفع مشكل آبرسانی به این جزیره، رفع مشكلات كشاورزان، اشتغالزایی و جذب سرمایه گذار در منطقه باشد.

سیاحی گفت: برای شتاب بخشی در اجرای این پروژه شهرداری مینوشهر نشست مشتركی با شورای اسلامی شهر، نماینده سازمان آب و برق خوزستان و نماینده منطقه آزاد اروند برگزار می كند.

سرپرست جهاد كشاورزی خرمشهر در خصوص لایروبی انهار آبیاری كشاورزی مینوشهر گفت: نامه ای برای برآورد تعداد انهار نیازمند به لایروبی به مركز ترویج و تحقیقات مینوشهر ارسال و از اهالی منطقه برای جلوگیری از بروز حوادث و غرق شدن فرزندان تعهد گرفته شده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات لایروبی انهار در آبان ماه سال جاری افزود: امسال چهار كیلومتر از انهار جزیره مینو و 20 كیلومتر از انهار روستاهای 'منیخ' ، 'شنه' و 'محرزی' در منطقه حفار شرقی خرمشهر لایروبی شده اند.

مطرودی به اجرای طرح ساحل سازی اروند صغیر و بستن انهار كشاورزی مینوشهر اشاره كرد و گفت: جلسات متعددی با سازمان منطقه آزاد اروند برای رفع مشكل آبیاری اراضی كشاورزی مینوشهر برگزار ولی متاسفانه تاكنون نتیجه ای حاصل نشده است.

وی آبیاری نخلستان ها و باغ های جزیره مینو از طریق جزر و مد اروند صغیر را یادآور شد و افزود: دهانه های انهار با اجرای طرح ساحل سازی بسته و باعث تبدیل آنها به نیزار و مكانی برای تجمع حیوانات ازجمله گراز های وحشی شده است.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این باره گفت: پروژه ساحل سازی اروند صغیر به طول هفت كیلومتر در دو طرف ساحل شمالی و جنوبی رودخانه در مجموع 14 كیلومتر در حال انجام است كه دو قطعه شرقی آن به طول سه هزار و 500 متر تا محدوده پل امام حسین(ع) در سال 91 به بهره برداری رسید.

'سیدعلی شریفی اصل' افزود: پروژه ساحل سازی در قطعه غربی به دلیل بروز مشكلاتی چون معارضان روستایی و پاكسازی رودخانه ناشی از آلودگی مهمات باقی مانده از جنگ تحمیلی متوقف شده بود ولی جذب پیمانكار برای ادامه پروژه در حال انجام است.

وی در خصوص بسته شدن انهار سنتی منشعب از اروند صغیر گفت: آب اروند صغیر به دلیل ورود فاضلاب روستایی و شوری بالا برای كشاورزی مناسب نیست ولی به هر حال، در محل وجود انهار لوله و دریچه هایی برای جزر و مد آب نصب شده بود.

معاون فنی و عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند افزود: متاسفانه بسیاری از این دریچه ها به سرقت رفته اند كه این موضوع باعث مشكل آبیاری و تخلیه نشدن آب انهار شده است.

وی با اشاره به احداث كانال آبیاری نخلستان های مینوشهر توسط سازمان آب و برق خوزستان گفت: با توجه به بالا رفتن شوری آب اروند، این كانال از سمت رودخانه بهمنشیر برای رفع مشكل آبیاری اراضی كشاورزی مینوشهر احداث شده است كه اكنون برخی از اراضی كشاورزی منطقه از این كانال آبیاری می شوند.

شریفی اصل افزود: كارشناسان منطقه آزاد اروند برای بررسی این موضوع باید دیدار مشتركی با مسوولان جهاد كشاورزی، سازمان آب، اعضای شورای شهر و شهرداری مینوشهر داشته باشند تا بتوان مشكلات كشاورزان را شناسایی و رفع كرد.

'ولی اله حیاتی ' فرماندار خرمشهر نیز برلزوم بررسی و رسیدگی به وضعیت كشاورزی این شهرستان تاكید كرد و افزود: رفع مشكلات كشاورزان در اولویت كاری فرمانداری خرمشهر است.

مینوشهر جزیرهٔ كوچكی در مرز آبی مشترك با كشور عراق است و به دلیل سرسبزی، وجود نخلستان ها و آبراه ها برای مردم آبادان و خرمشهر بیشتر كاربرد تفریحی دارد.

538/7100/7279/641
۰ نفر