۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۴:۵۳
کد خبر: 81342170
T T
۰ نفر
اجراي هفت نمايش در آخرين روز جشنواره تئاتر شهر

تهران-ايرنا- در آخرين روز از برگزاري جشنواره تئاتر شهر( پنج شنبه ) ، 7 نمايش در بخش هاي باران، صحنه اي، خياباني و نمايشنامه خواني اجرا مي شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگي ايرنا در بخش باران در ساعات 18 و 20 نمايش 'رستاخيز ' به نويسندگي و كارگرداني بهرام ريحاني در سالن مهر حوزه هنري به روي صحنه مي رود.

بهرام ريحاني به دليل بيماري در بخش خون و آنكولوژي بيمارستان فيروزگر بستري است و اميد آن مي رسد تا با بهبودي در اجراي نمايش حضور پيدا كند.

در ادامه همين بخش نمايش 'آنكس كه نيامده مي داند' نوشته زهره غلامي با كارگرداني مليكا رضي ساعات 17 و 19 در سالن ماه حوزه هنري اجرا خواهد شد.

'خواب آلودگي' نيز در همين بخش به نويسندگي و كارگرداني احسان بيات فر ساعت 17 و 19 در سالن اصلي تالار وحدت نمايش داده مي شود.

از بخش صحنه اي سومين جشنواره تئاتر شهر نيز 'مسواكمندان' به نويسندگي و كارگرداني سيد رضا خاتمي، ساعت 19 در سالن تجربه فرهنگسراي ارسباران اجرا مي شود.

يك نمايش نيز از بخش خياباني با عنوان 'ميرنوروزي' به نويسندگي فاطمه عرب كرماني و كارگرداني محمود اكبرشاهي در ساعات 16 و 18 در فرهنگسراي شفق نمايش داده مي شود.

در بخش نمايشنامه نويسي و نمايشنامه خواني 'مسير زندگي (پنج قصه چخوف)' به نويسندگي و كارگرداني فرهاد سليمي و 'آغوش خاكستر' به نويسندگي شيوا مهرداد و كارگرداني مژگان رايگان و شاهد پيوند در ساعات 17 و 19 در فرهنگسراي سرو خوانش خواهد شد.



**'آغوش خاكستر'با هنرمندان نابينا اجرا خوانده مي شود

كارگردان نمايشنامه خواني 'آغوش خاكستر' گفت: در كنار دو شاگردم اين نمايشنامه خواني را كارگرداني خواهم كرد.كاركردن با بازيگران نابينا برايم لذت بخش است.

، شاهد پيوند كارگردان اين نمايش با بيان اينكه از بدو تولد اين جشنواره با آن همراه بوده ام اظهار كرد:از آنجايي كه خودم نيز از بدنه ي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران هستم،از اولين دوره برگزاري اش كه جشنواره كانونها نام داشت تا امروز كه به جشنواره تاتر شهر تغيير نام داده است، با آن همراه بودم.

وي با اشاره به همكاري با بازيگران نابينا گفت: كار كردن با اين دوستان نه تنها تفاوتي با ديگران ندارد بلكه به نظر من بهتر نيز هست، چرا كه بسيار خوش قول و وقت شناس هستند .تنها نكته اي كه كار را براي گروه ما سخت مي كند اين است كه وقتي براي آماده شدن نداريم.

نمايشنامه 'آغوش خاكستر' روز پنجشنبه 17 مهر به عنوان آخرين اجراي نمايشنامه خواني در فرهنگسراي سرو در ساعت 19 خوانش مي شود.



**نمايشي در فضاي برزخ اجرا مي شود

مليكا رضي داستان زندگي امام جواد (ع) را با استناد به آيات قرآن در مورد برزخ، در فضايي غير رئاليستي روي صحنه مي برد.

'آنكس كه نيامده مي داند' دستان زندگي امام جواد (ع) است كه به كارگرداني مليكا رضي در بخش باران جشنواره تئاتر شهر نمايش داده مي شود.

كارگردان اين اثر با اشاره به اينكه نمايشنامه 'آنكس كه نيامده مي داند' را زهرا غلامي نوشته است، افزود : در اين داستان دو خواهر وجود دارند كه هر دو دختر مامون هستند، يكي از اين دو خواهر همسر امام رضا (ع) است كه پس از شهادت ايشان در فضايي دور از دنيا به عبادت مي پردازد و خواهر دوم همسر امام جواد (ع) است كه هنوز در ميان خاندان عباسي رفت و آمد دارد و به واسطه قولي كه به او داده اند دست به انجام كاري مي زند كه مخاطبان در اجراي نمايش آن را خواهند ديد.

نمايش 'آنكس كه نيامده مي داند' روز پنجشنبه در دو نوبت 17 و 19 سالن ماه حوزه هنري روي صحنه مي رود.



**تصويري از جانبازان اعصاب و روان در اجراي 'خواب آلودگي'

خواب آلودگي به نويسندگي و كارگرداني احسان بيات فر يك آسايشگاه جانبازان اعصاب و روان را به نمايش گذاشته كه پزشكان ملاقات و رسيدگي به آنها را قطع كرده اند. يك بهيار به تنهايي مراقبت از جانبازان اين آسايشگاه را به عهده مي گيرد و ...

بيات فر با اشاره به استفاده از تكنيك شكست ديوار چهارم در اجراي اين نمايش، گفت : وقتي صحبت از جانبازان در نمايش مي شود حتما بايد افكت هايي از جنگ وجود داشته باشد كه ما اين كار را با جلوه هاي نور و صدا انجام داديم.

وي با اشاره به دومين دوره حضور خود در جشنواره تئاتر شهر، افزود : در دوره قبل نمايشي را در بخش صحنه اي كارگرداني و بازي مي كردم، اما امسال فكر نمي كردم در بخش باران حاضر شوم.

بيات فر ادامه داد: بر روي متن اين نمايش از ابتداي سال جاري كار مي كردم كه داستان آن مرا به بخش باران جشنواره تئاتر شهر رساند.

نمايش 'خواب آلودگي' روز پنجشنبه در دو نوبت 17 و 19 سالن اصلي تالار محراب اجرا مي شود.



**هنرمندان و دانشگاهيان به جشنواره آمدند

نمايش هاي حاضر در پنجمين روز جشنواره تئاتر شهر با استقبال مردم، هنرمندان و دانشگاهيان رو به رو شد.

نمايش 'حاميان كجاييد؟' به نويسندگي و كارگرداني هما جديكار در سومين روز اجراي خود در سالن استاد سمندريان دانشكده هنرهاي زيبا ميزبان جمعي از اساتيد دانشگاه ها و دانشجويان تئاتر و تئاتر عروسكي بود.

دانش آموزان به تماشاي آثار بخش كودك نشستند

در بخش كودك و نوجوان نيز نمايش هاي عصاره مهرباني، خاله سوسكه و قايق كاغذي در فرهنگسراهاي انديشه، فدك و خاوران در حضور دانش آموزان شيفت بعداز ظهر و داوران اين بخش روي صحنه رفتند. يكي از مهمترين اتفاقات بخش تئاتر كودك ونوجوان تلاش فرهنگسراها براي حضور دانش آموزان است كه باعث شده مخاطبان اصلي اين بخش به تماشاي آثار جشنواره بنشينند.

در بخش نمايشنامه خواني نيز در فرهنگسراي سرو دو نمايش 'شايد غروب آغاز ماندن باشد' و 'مانتو كرم بلند' خوانش شد كه با حضور هنرمندان سينما و تئاتر از جمله پرديس افكاري، مهدي مهديون و مصطفي امامي نمايشنامه خواني شدند. اجراي اول اين بخش با ساعتي تاخير روي صحنه رفت.

در بخش خياباني سومين جشنواره تئاتر شهر نيز 4 نمايش در فرهنگسراهاي انديشه، سرو و شفق اجرا شد. مخاطبان در اين بخش نيز نسبت به روزهاي گذشته پر تعداد تر بودند.



**'خاموشي' به اجراي اول خود نرسيد

نمايش خاموشي به نويسندگي و كارگرداني محمدرضا مختاري آزادفر، به دليل مشكلات جسمي يكي از بازيگرانش در نوبت اول روي صحنه نرفت.

اين نمايش كه قرار بود در دو نوبت 17 و 19 در سالن اصلي تالار محراب اجرا شود، به دليل كسالت يكي از بازيگران اين نمايش فقط در سانس 19 به نمايش در آمد.

نمايش 'خاموشي' در بخش رقابتي باران در سومين جشنواره تئاتر شهر حضور دارد.



**زنگ پايان تئاتر شهر با اجراي امين زندگاني و كارگرداني پيمان شريعتي

پيمان شريعتي كارگردان تئاتر، مراسم اختتاميه سومين جشنواره تئاتر شهر را كارگرداني خواهد كرد.

با نزديك شدن به روزهاي پاياني سومين جشنواره تئاتر شهر، هنرمندان اين جشنواره به استقبال مراسم اختتاميه خواهند رفت.

پيمان شريعتي كارگردان اين مراسم از حضور امين زندگاني به عنوان مجري مراسم خبرداده و افزود: در اين مراسم كه بخش عمده آن به اهدا جوايز برگزيدگان اختصاص دارد برنامه هاي ويژه اي همچون اجراي موسيقي، قطعات نمايشي و قطعات نمايش هاي ايراني ديده شده است.

وي تصريح كرد: يكي از بخش هاي جذاب اين مراسم اجراي شاهنامه خواني توسط رسول نجفيان خواهد بود. گروه كر سالمندان نيز در اين روز به اجراي برنامه خواهند پرداخت.

در اين مراسم برگزيدگان در بخش هاي باران، صحنه اي، كودك و نوجوان، خياباني و نمايشنامه خواني معرفي خواهند شد.

اختتاميه سومين جشنواره تئاتر شهر جمعه 18 شهريور ، ساعت 18 در فرهنگسراي انديشه برگزار و برگزيدگان بخش هاي هفتگانه معرفي خواهند شد.

فراهنگ*3054**1601**