۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱
کد خبر: 81347441
T T
۰ نفر

نقش سپاه قدس ايران در مبارزه با داعش

۲۱ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱
کد خبر: 81347441
نقش سپاه قدس ايران در مبارزه با داعش

تهران - ايرنا - مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، آخرين تحولات منطقه و ابعاد مختلف حضور ائتلاف مدعي مبارزه با داعش را مورد بررسي قرار داد.

سردار يدالله جواني در گفت‌وگو با العالم، درباره عكسي كه اخيراً از سرلشكر قاسم سليماني فرمانده سپاه قدس در كنار تعدادي از نيروهاي پيشمرگه در شمال عراق منتشر شده است، گفت: سرلشكر سليماني يك چهره شناخته شده جهاني و از يادگاران دوران دفاع مقدس است و سبك فرماندهي ايشان همان سبك فرماندهي در دوران دفاع مقدس است؛ و نگاهي به آن دوران نشان مي دهد كه فرماندهاني مانند قاسم سليماني و شهدايي مانند خرازي و همت و باكري حضور ميداني داشتند، و در عمليات و مواقع منطقه آزادسازي مناطق، در خط مقدم حضور پيدا مي كردند.

گزيده اظهارات يدالله جواني را در ادامه مي‌خوانيم:

امروز حمايت ما از مردم كشورهاي عراق و سوريه صادقانه است و كساني كه در اين عرصه كمك و پشتيباني مي كنند و مشاوره مي‌دهند، به طور طبيعي در صحنه حضور مي‌يابند و اين هم به صفا و صداقت و روحيه جهادي و شهادت‌طلبي آن‌ها بر مي‌گردد كه اين راه را يك حركت مقدس مي‌دانند.

ما امروز با توطئه‌اي از جانب آمريكايي‌ها عليه جهان اسلام و متاسفانه با بهره‌گيري از برخي ظرفيت‌هاي جهان مواجه هستيم.

مقام معظم رهبري، گروه تروريستي - تكفيري داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي را فريب خوردگان مي دانند؛ با بررسي ساختار داعش متوجه مي شويم كه سركردگان اين گروه عناصر وابسته بوده و سرويس هاي (جاسوسي) جهاني پشت سر آن‌ها هستند، و ارتباطات آن‌ها مشهود است؛ ما شاهد حمايت‌هاي عربستان، قطر و تركيه و رژيم صهيونيستي از داعش در سوريه و عراق هستيم.

امروزه برخي منابع غربي اطلاعاتي در خصوص ارتباطات رژيم صهيونيستي با گروه‌هاي تكفيري - تروريستي از جمله داعش در منطقه جولان فاش كرده‌اند، به عنوان مثال وقتي ابوبكر بغدادي سركرده داعش به صراحت اعلام مي‌كند كه دشمن ما شيعه است و ما كاري با اسرائيل (رژيم صهيونيستي) نداريم در حقيقت اين همان خواسته رژيم صهيونيستي است؛ لذا اين بيانگر آن است كه سركردگان اين گروه‌ها سرسپردگان بيگانگان هستند و متاسفانه آن‌ها از اين ظرفيت عليه جهان اسلام استفاده مي كنند.

در سايه چنين وضعيتي نيروهايي كه از جمهوري اسلامي به كمك عراقي‌ها و سوري‌ها رفته‌اند، صادقانه به آن‌ها كمك مي‌كنند و به اين طريق نماينده گان ملت ايران در كنار برادران سوريه و عراق هستند و از آن‌ها حمايت مي‌كنند تا آن‌ها بتوانند با دشمنان اسلام و فريب خوردگان مبارزه كنند كه البته شاهد رقم خوردن پيروزي‌هايي در اين عرصه هستيم، و به اعتقاد خيلي‌ها اگر بغداد سقوط نكرد به خاطر حضور و كمك جمهوري اسلامي ايران بود.

افرادي چون سردار سليماني و ديگران كه قدم در اين عرصه گذاشته‌اند در حقيقت اين راه را آگاهانه انتخاب كرده‌اند و مي ‌انند كه اين مسير خطرهايي جدي دارد و مي‌تواند به شهادت و ... منجر شود؛ لذا اين صداقت و پايداري علاوه بر ايجاد انگيزه و روحيه باعث ايجاد جبهه اي واحد مي‌شود.

درباره تلاش داعش براي تصرف شهر مرزي خانقين و واكنش ايران به اين امر نيز بايد بگويم گرچه در حوزه عمليات رواني برخي عناصر داعش بحث تهديد ايران را مطرح مي‌كنند اما عناصر اصلي و سركردگان و كساني كه در واقع هدايت اين جريان را به عهده دارند، خوب مي‌دانند كه هرگونه اقدام عليه ايران يا نزديك شدن به مرز جمهوري اسلامي و يا اقدام در داخل ايران از جانب اين گروه ها نوعي خودزني تلقي مي شود؛ ما در زمان هشت سال دفاع مقدس با وجود توان بالاي ارتش عراق و حمايت هاي گسترده منطقه‌اي و بين‌المللي كه از اين ارتش مي‌شد، توانستيم بر آن پيروز شويم.

به هر حال جمهوري اسلامي ايران به صراحت موضع خود را اعلام كرده و حتي برخي مناطق در داخل عراق و برخي مناطق كردنشين اين كشور را به عنوان خط قرمز خود برشمرده است و خلاصه جمهوري اسلامي اجازه نمي دهد كه ناامني را به سوي مرزهاي ما بياورند. روند تحولات هم نشان داده كه هروقت حمايت‌هاي جمهوري اسلامي با اقدامات مردمي مناطق درگير همراه شده نتايج مطلوب حاصل شده است و پيشروي‌هاي داعش در برخي مناطق نيز به نقشه‌هاي پيچيده موجود در منطقه برمي‌گردد كه متاسفانه ترك‌ها هم در آن نقش دارند.

بررسي و مطالعه روند تحركات داعش طي چند ماه گذشته نشان مي‌دهد كه اين گروه در سوريه با شكست‌هاي سنگيني مواجه شد، در حالي‌كه تصور مي‌كرد مي ‌واند شهرهاي بزرگ را به تصرف دربياورد و دايره نفوذ خود را گسترش دهد و حتي ساقط كردن دمشق از برنامه‌هاي اين گروه بود، اما با شكست مواجه شد.

داعش با يك توطئه پيچيده در عراق تحركاتي را داشت و در يك دوره زماني كوتاه موفق شد كه در سه استان صلاح‌الدين، نينوا و الانبار شهرهاي بزرگي مانند تكريت و موصل را تصرف كند؛ اين گروه تصور مي كرد كه با شرايط به وجود آمده مي تواند بر سامرا، بغداد و مناطق راهبردي ديگر تسلط پيدا كند.

اما تحولات در ماه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه حركت داعش متوقف شده است و اگر اين گروه به كوباني و مناطق ديگر در شمال عراق رفته است، در مقابل از برخي مناطق ديگر خارج شده است.

چون شيوه داعش رفتن به ميان مردم و استفاده از سپر انساني است، طبيعي است كه مبارزه با اين گروه زمان‌بر است و هم دولت سوريه و هم عراق بر اين اعتقادند كه بايد در برخورد با داعش از روش‌هايي استفاده كنند كه غيرنظاميان كمترين آسيب‌ها را ببيند.

روش و شيوه اقدام ائتلاف ضد داعش به گونه اي نيست كه به نتيجه برسد.

اسناد و مداركي فراواني نيز موجود هست مبني براين‌كه پشت صحنه اين گروه‌هايي كه با عناوين مختلف فعاليت‌هايي را آغاز كرده‌اند، آمريكا، كشورهاي اروپايي، رژيم غاصب اسرائيل و برخي دولت‌هاي عربي در منطقه قرار دارند.

جمهوري اسلامي با چنين تحليلي از اوضاع، خود را در كنار دولت هاي و ملت هاي مشروع در منطقه قرار داد، در سوريه اعلام كرد كه از دولت قانوني بشار اسد رئيس جمهوري سوريه حمايت مي‌كند و اين حمايت همزمان از ملت سوريه نيز است چون سوريه در معرض يك توطئه قرار گرفته است و همچنين عراق.

مسؤولان جمهوري اسلامي ايران بارها رسما اين موضع را اعلام كرده‌اند كه از ملت‌ها و دولت‌هاي قانوني عراق و سوريه حمايت مي‌كنند، اين كمك‌ها نوع و كم و كيف آن به شكل حضور مستشاري، مشاوره اي، انتقال تجربيات بوده است.

ايران با تجارب خود در طول سي و شش سال گذشته و در دوران جنگ تحميلي و در برخورد با گروه‌هاي شورشي را به ملت‌هاي سوريه و عراق كمك كرده است، و اين تجارب ملت ايران از سوي نيروي قدس سپاه پاسداران منتقل شده و توانسته مردم عراق و سوريه را به صحنه بياورد ودركنار دولت ها قرار داده است و بصيرت و شناخت حاصل شده است.

پشتيبان اصلي دولت بشار اسد در سوريه مردم اين كشور هستند كه اين مساله خود را در انتخابات نشان داد.

مردم عراق بعد از يك سري تحولات در عراق به صحنه آمدند و با آموزش‌ها و تجارب و مشاوره‌ها وكمك‌هاي جمهوري اسلامي، توانستند حركت داعش و ديگر گروه هاي تروريستي را متوقف كنند.

امروزه اگرچه درعراق و سوريه شاهد ناامني درنتيجه تحركات داعش هستيم، ولي اگرچه تا چند ماه قبل شاهد نزديك شدن گروه هاي تروريستي به نزديك دمشق بوديم ولي امروزه شاهديم كه تحركات آنان در ريف دمشق بسيار محدود است و آن‌ها به سمت مناطق شمالي رفته و در شهر كوباني هستند و در نزديك مرزهاي تركيه، ترك ها احساس نگراني كرده اند و در عراق نيز از بغداد فاصله گرفته‌اند و به مناطق شمالي در استان نينوا رفته‌اند.

در سوريه عقب نشيني هاي داعش از برخي مناطق تحت سلطه خود به اجبار صورت مي گيرد وآن ها در نهايت بايد اين مناطق را ترك مي كردند و رفتن آن ها به سمت شهر كوباني از روي اختيار نبوده، بلكه از روي فشار عقب نشيني كردند و در عراق نيز داعش در اطراف بغداد و سامرا بودند و در استان هاي الانبار و صلاح الدين، ارتش عراق و نيروهاي مردمي در ماه هاي گذشته توانستند بسياري از مناطق را پاكسازي كنند و آن ها مجبور شدند به سمت مناطق شمالي حركت كنند.

ايران حركت آمريكايي‌ها را اصالت‌دار نمي‌داند و معتقد است كه آمريكايي‌ها در منطقه به دنبال مبارزه با تروريسم نيستند و يك دهه قبل و بعد از يازدهم سپتامبر منطقه با شعار مبارزه با تروريسم به عراق و افغانستان حمله كردند، اما نگاه آنان و هم پيمانان‌شان به تروريسم نگاه ابزاري است.

اسناد و مدارك بسيار زيادي هست كه گروه‌هاي سلفي و تكفيري در سوريه و عراق با مديريت آمريكايي‌ها و سرويس‌هاي جاسوسي آمريكا واروپايي و كشورهاي عربي و برخي از كشورهاي همجوار سوريه و عراق شكل گرفتند و حمايت مالي و تسليحاتي شدند و طبق فرموده مقام معظم رهبري آن‌ها نيت سالمي ندارند؛ از اين رو جمهوري اسلامي درچنين ائتلافي شركت نمي‌كند.

جمهوري اسلامي ايران در چنين شرايطي صحنه را رها نمي‌كند، زيرا اين خود يك نوع توطئه ديگري است و دفاع جمهوري اسلامي از ملت‌ها در منطقه مبنايي و اصولي است و صادقانه از دولت‌هاي مشروع و قانوني حمايت مي‌كند و اين روند را ادامه مي‌دهد و در نهايت پيروز اين صحنه ملت‌ها هستند و ملت سوريه و عراق دراين زمينه موفق خواهند بود.

گرچه تركيه اعلام كرده كه به ائتلاف ضد داعش ملحق مي‌شود اما رفتار دولتمردان تركيه نشان مي‌دهد كه هدف اصلي آن‌ها از اين صف‌آرايي و آرايش نظامي، مقابله با داعش نيست و اظهارات اردوغان مبني بر اين‌كه اولويت نخست تركيه سقوط دولت سوريه و نظلام بشار اسد است، اين ثابت مي‌كند كه اولويت نخست تركيه داعش نيست؛ بويژه اين‌كه آنكارا در شكل‌گيري گروه‌هاي تروريستي بويژه گروه‌هاي تشكيل دهنده داعش نقش مهمي داشته است و برخي مناطق تركيه اردوگاه‌هاي نظامي اين گروه‌ها بوده است و عناصر تروريستي از بسياري از كشورها براي ملحق شدن به گروهك تروريستي داعش و ديگر گروه‌هاي تروريستي ابتدا وارد تركيه مي‌شدند و تركيه نقش هماهنگ كننده داشته است. حتي ترك‌ها مجروحان تروريست‌ها را مداوا كرده‌اند و به آن‌ها آموزش و تجهيزات داده‌اند.

آمريكايي‌ها (اوباما و جان كري) نيز چنين موضعي در قبال كوباني گرفته و اعلام كرده‌اند كه سقوط كوباني براي آن‌ها نگران كننده نيست؛ آن‌ها اعلام كردند كه در كنار مبارزه با داعش، 'معارضان ميانه‌رو' را براي فشار بر بشار اسد مورد حمايت قرار مي‌دهند، كه تركيه مبارزه با داعش در كوباني را مشروط به آن مي‌دانند؛ لذا اين حقايق نشان مي‌دهد كه يك بازي در ميان است و جريان و ائتلاف ضد داعش بيشتر نمايشي است هرچند كه بمبباران‌هايي نيز از سوي آن‌ها صورت مي‌گيرد.

به عقيده من اين هم يك اشتباه راهبردي ديگري است كه دولتمردان تركيه دارند انجام مي‌دهند؛ صاحبنظران و كارشناسان كه تحولات منطقه را تحليل و رصد مي‌كنند بر اين اعتقاد هستند كه اردوغان و دولت تركيه در طي اين سال‌ها اشتباهات راهبردي متعددي را مرتكب شده‌اند.

اين حركت هم كه به نوعي نمايشي است و تركيه تماشاگر صحنه است؛ و امروزه يك نوع فاجعه انساني دركوباني در حال رخ دادن است گريبان تركيه را خواهد گرفت.

ما در روزهاي اخير مي‌بينيم كه در تركيه در مناطق كردنشين در ديگر مناطق محل سكونت علوي‌ها، چه تحولات درگيري‌ها و رويارويي‌هايي رخ داده وقتي تركيه اعلام مي‌كند مي‌خواهد با داعش مبارزه كند و داعش نيز شهرعين العرب و كوباني را درمحاصره قرار داده و فشارهاي زيادي و تعداد قابل توجهي را كشته و يا مجروح كرده است، درحالي كه خود كردهاي تركيه درصدد كمك و حمايت هستند، دولت وارتش تركيه مانع مي‌شود؛ يعني نشان مي‌دهد اساسا نه تنها تماشگر هست بلكه مانع هم مي‌شود.

اين مساله نشان مي‌دهد كه صداقت وجود ندارد، اين كارها نمايشي است و هدف چيز ديگري است؛ كه خود اردوغان هدف اوليه خود را ساقط كردن دولت بشار اسد مي داند؛ و در واقع به ما تفهيم مي‌كند كه اساسا بحث ائتلاف و پيوستن بدان يك برنامه‌ريزي جديد براي مداخله در منطقه به شكل‌ديگري است.

هر كشوري منافع ملي خود را كه در راس آن امنيت ملي است جدي مي گيرد، و مسائل امنيت ملي براي ما بسيار بسيار جدي است؛ جمهوري اسلامي در اين حوزه ها آستانه تحملي دارد و نمي‌تواند شاهد اين باشد كه گروه‌هايي به عمق خاك پاكستان بروند و هر موقع كه لازم بود تحركي را داشته و مجدد بازگردند و ايران نيزفقط تماشاگر اين صحنه باشد.

امروز مقامات سياسي و نظامي ما اين موضوع را مطرح كردند نمايندگان مجلس اين هشدارها را داده‌اند دستگاه ديپلماسي بايد در اين حوزه بسيار فعال باشد و مقامات پاكستان نيز در قبال اين قضايا پاسخگو باشند به هرحال ايران اين انتظار را از همسايه خود دولت پاكستان دارد كه در مناطق همجوار با ايران كه اين گروهك‌ها وجود دارند، حاكميت خود را بيشتر كند و اجازه ندهد چنين گروه‌هايي با استفاده از خاك پاكستان از موقعيت‌هايي بهره‌مند شوند كه هر از گاهي به مرز ما نزديك شوند به پاسدارها و مرزبانان ما تعرض كنند.

ما درگذشته ربايش مرزبانان را داشتيم، اخيرا اين حركت صورت گرفت، و اگر اين‌ها داخل ايران بودند،جمع كردن و پاكسازي آن‌ها كار راحتي است.

ايران به هرحال تاكنون براي حاكميت كشورهاي همسايه و همجوار دولت پاكستان احترام قائل بوده است، اما طبيعي است كه پاكستان نيز بايد به اين مساله توجه كند و قطعا در صورت تكرار ايران اين حق را براي خود قائل است كه اگر دولت پاكستان قادر نيست امنيت را برقرار كند و حاكميت خود را تعميم دهد اين جريانات اگر با اطلاعات دستگاه‌هاي اطلاعاتي پاكستان اقدام مي‌كنند؛ بايد به شكل ديگري به آن‌ها پاسخ داد درغير اين صورت و در صورت ناتواني دولت پاكستان، ايران اين توان را دارد كه با تدبير و رويكرد ديگر منابع ناامني و تهديدها را از بين ببرد.

وزير اطلاعات در نشست مجلس شوراي اسلامي از دستگيري تعدادي عناصر تكفيري طي اين ماه‌هاي اخير خبر دادند، اما شواهد امر و مطالب منتشر شده نشان نمي‌دهد كه اين افراد به شكل سازمان يافته با گروه‌هاي تكفيري ارتباط داشته باشند.

امروز شاهديم كه افرادي ممكن است تحت تاثير شبكه‌هاي ماهواره‌اي و فضاي سايبر، شروع به بازنشر افكار تكفيري كنند؛ اين كارها مي‌تواند زمينه‌اي را براي ايجاد مشكلاتي در آينده فراهم كند، و ما احتمال مي‌دهيم بيشتر افرادي كه دستگير شدند، مبلغ و مروج يك فكرو انديشه انحرافي و ساخته و پرداخته استعمار هستند.

منبع / فرارو

اول ** 1521
۰ نفر