۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۲۰:۰۱
کد خبر: 81351651
T T
۰ نفر

به مناسبت 24 مهر/ آتش در گلستان

۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۲۰:۰۱
کد خبر: 81351651
به مناسبت 24 مهر/ آتش در گلستان

كرمان - ايرنا - گويي تاريخ تكرار مي شود؛ آتش ظلمي كه بر جان ابراهيم خليل به جاي زبانه كشيدن تبديل به گلستان شد، روزگاري بعد در مسجد جامع كرمان، نمادي از گلستان مقاومت و پايداري و سرآغازي براي پيروزي شد.

به گزارش ايرنا، خودكامگي و بيم از تزلزل پايه هاي حكومت، رژيم منحوس پهلوي را به اقداماتي ننگين وا مي داشت كه يكي از آنها انداختن آتش بر پيكر مسجد جامع كرمان و كلام خدا بود.

آتشي كه رژيم ستم شاهي در 24 مهر سال 1357 در گلستان مسجد جامع كرمان بر افروخت در واقع آتشي بر پايه هاي سست حكومت بي بنيانش بود.

مهرماه سال 1357 عوامل حكومت پهلوي در رابطه با فعاليت ‌هاي انقلابي مردم كرمان، مسجد جامع شهر را به آتش كشيدند و عده‌اي را نيز در اين حادثه غم انگيز به خاك و خون كشيدند كه البته اين حادثه به روايت مستند تاريخ تاثيري شگفت انگيز بر جريان مبارزات مردم كرمان و حتي استان هاي ديگر كشور داشت.

مردم مسلمان استان كرمان كه در برهه هاي مختلف تاريخ براي حدوث و حفظ انقلاب اسلامي از خود گذشتگي هاي زياد كرده بودند در اربعين شهداي 17 شهريور تهران و اولين سالگرد شهادت آيت‌الله سيد مصطفي خميني در 24 مهر 1357 و به دعوت علما و روحانيون كرمان در مسجد جامع اين شهر اجتماع كردند.

مسجد جامع كرمان به خاطر دارد آن روز را كه حدود 300 نفر از زاغه نشينان معروف به كولي ها به عنوان عوامل رژيم ستم شاهي با در دست داشتن چوب و ميله هاي آهني و دادن شعار به نفع شاه، قبل از ظهر و هنگامي كه يكي از روحانيون مشغول سخنراني بود، به مسجد جامع كرمان حمله كردند.

به روايت تاريخ كولي ها پس از حمله به وسايل نقليه بيرون مسجد و مواجهه با واكنش مردم به آنان حمله كردند و در اين بين پليس نيز به نفع كولي ها به مردم حمله مي كند كه مردم به مسجد پناه مي برند و عوامل ستم شاهي از طريق پشت بام ها قصد ورود به مسجد را مي كنند.

انداختن سنگ، پخش گازهاي خفه ‌كننده در فضاي مسجد و بعد از آن شكستن درهاي مسجد و حمله چماق به دستان به مردم منجر به زخمي و شهيد شدن عده اي از مردم كرمان در اين حادثه شد.

سوختن كلام خدا در آتش كفر عوامل ستم شاهي بر اثر اين واقعه، تجمع و به آتش كشيدن برخي از مغازه هاي بازار از جمله وقايع 24 مهر بود.

بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران نيز ضمن متاثر شدن از اين اقدام ننگين رژيم شاه، اين رخداد را نتيجه حمله ‏هاي جنون‏ آميز عنوان كردند.

اين حادثه دهشتانك منجر به زخمي شدن بسياري از مردم ديار كريمان و شهادت 'محمد باقدرت جوپاري' و 'غلامرضا يزدان شناس' شد.ك/4

7433/8154