۲۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۳:۱۱
کد خبر: 81353126
T T
۰ نفر
عقیم سازی كرم گلوگاه انار با استفاده از پرتو گاما محقق شد

ساوه - ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشكده كشاورزی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای گفت: برای نخستین بار در كشور كاربرد عملی عقیم سازی كرم گلوگاه انار با استفاده از پرتو گاما در شهرستان ساوه محقق شد.

'محمود سوف باف' روز شنبه در حاشیه آیین رونمایی از طرح كنترل كرم گلوگاه انار با روش عقیم سازی در ساوه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح به مدت پنج سال با مشاركت ایستگاه تحقیقات انار ساوه در دو مرحله اجرا شد.

وی اظهار كرد: در مرحله نخست این طرح، با استفاده از پرتو یون ساز (گاما) كرم گلوگاه به عنوان مهم ترین آفت انار عقیم می شود و شب پره ای كه از پروانه كرم گلوگاه انار به وجود می آید توانایی باروری ندارد.

وی بیان كرد: در این پروژه پروانه های نر را جمع آوری و به میزان زیاد پرورش می دهند و در آزمایشگاه برای عقیم سازی آنها اقدام و سپس در باغ رها می كنند.

مجری این طرح گفت: با این پروژه در جفت گیری اختلال ایجاد شده و میزان آفت تا سطح قابل قبولی پایین می آید.

سوف باف گفت: با این اقدام جمعیت پروانه كرم گلوگاه انار كاهش یافته و آفت كنترل شده و نمی تواند خسارت اقتصادی به میوه انار بزند.

وی افزود: در مرحله دوم این طرح، شب پره از آزمایشگاه به طبیعت (باغ ایزوله) در مساحت سه هكتار شامل یك هزار و 800 اصله درخت بارده انار منتقل شد.

وی اظهار كرد: در نتیجه اجرای این طرح در دو سال متوالی شاهد كاهش حدود 20 درصدی كرم گلوگاه انار در باغ ایزوله بودیم.

مجری طرح كنترل كرم گلوگاه انار با روش عقیم سازی گفت: كرم گلوگاه انار مهمترین ترین آفت انار در كشور محسوب می شود كه به میزان قابل توجهی به محصول انار صدمه وارد می كند.

سوف باف گفت: اجرای این طرح در باغ های بارده این شهرستان نیازمند حمایت و سرمایه گذاری است.

/ 7337/559/ 684
۰ نفر