به گزارش ايرنا، روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر روزچهارشنبه به نقل از حجتالاسلام عبدالحسين خسروپناه درنشست جريان شناسي فكري و فرهنگي معاصر در دانشگاه علوم پزشكي بوشهر افزود: جريان سنتي، تجدد گرايي، مدرنتيته (غرب) ستيزي و عقلانيت اسلامي از جريانهاي فكري فعال معاصر هستند.
وي اظهارداشت: جريان سنتي، جرياني جديد است و مدرنيته را نميشناسد و با انديشههاي سنتي زندگي خود را اداره ميكند و جريان تجدد گرايي با شناخت غرب و مدرنيته قائل به بهرهگيري جدي از دستاوردهاي غرب هستند.
خسروپناه اضافه كرد: جريان مدرنيته ستيزي غرب و صهيونيست را خوب ميشناسد و به طور جدي با آن مخالفت ميكند.
وي بيان كرد: براساس جريان مدرنيته ستيزي، انديشه غربي در جامعه اسلامي قابل استفاده نيست و نميتوان آن را تجزيه كرد و برخي را پذيرفت و برخي را رد كرد.
دانشيار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ايران با اشاره به جريانهاي تأثيرگذار فرهنگي، گفت: در اين جريانها دو گروه موافق و همراه و گروه مخالف و ضدفرهنگ وجود دارند كه شيطانپرستي، ضد اخلاق، ضديت با خانواده و ضد عقل از جمله جريانهاي ضد فرهنگي هستند.
وي بيان كرد: شيطان پرستي جرياني است كه با هر نوع مكتب الهي تعارض دارد و به صورت زيرزميني فعاليت ميكند و به شكلهاي مختلف با دين الهي به تعارض برميخيزد و جريان ضد اخلاق بيشتر درسينما، موسيقي، بازيهاي رايانهاي و ديگر فضاهاي مجازي فعاليت دارد.
خسروپناه افزود: جريان ضديت با خانواده به دو دسته تقسيم ميشود، جريان فمنيسم افراطي كه بر اين باورند زندگي با حيوانات بهتر از زندگي با مردان است و جريان فمنيسم اعتدالي كه در آغاز براي دفاع از حقوق زنان شكل گرفت و ضديتي با تشكيل خانواده ندارد.
رييس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران بيان كرد: جريان ضد عقل هيچ نوع استدلال و مبناي عقلي را قبول نميكند و يك نوع كثرت گرايي معرفتي و روشني بر اين جريان حكم فرماست.
رييس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران گفت: اساتيد دروس معارف اسلامي بايد در حد متعارف پاسخگوي مسائل مربوط به مكاتب و فرقههاي نوظهور در بين مردم بويژه جوانان باشند.
خسروپناه افزود: پرسشهاي رايج در فضاهاي ديني جامعه به دو گروه تخصصي و عمومي تقسيم ميشوند كه از جمله پرسشهاي عمومي ميتوان به مسايلي چون رابطه دختر و پسر، حكمت احكام شرعي، توسل و شفاعت، علت اختلاف مراجع در برخي فتواها و مساله ولايت فقيه اشاره كرد.
دانشيار پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ايران در ادامه پرسشهاي تخصصي ديني در جامعه را مهم دانست و اظهارداشت: رابطه ميان علم و دين، تحول در علوم انساني و ديني و مسايل كلام جديد، از جمله پرسشهاي تخصصي در اين حوزه است كه استادان مربوط با آگاهي كامل جوابگوي اينگونه سوالات باشند.
وي با بيان اينكه دو جريان در برابر تفكر شيعي قرار دارند، ادامه داد: جريان عرفانهاي فرقهاي و جريان نوظهور كه عرفان حلقه، از اداعاهاي اصلي آن است، از جمله جريانات موجود هستند.
خسروپناه در توضيح عرفان حلقه كه فاقد مباحث معرفت شناختي است اظهار كرد: اين عرفان يك روش عرفان درماني است كه به گفته بزرگان اين عرفان به درمان جسم و روح ميپردازد ولي در ادامه، اين ادعا به درمان امراض روحي تقليل پيدا كرد.
وي ادامه داد: مباحث معرفتي كه دراين عرفان بحث ميشود فقط بر انحصار دين بر محبت و عشق بنا شده است و اساس رستگاري انسان را بر مبناي همين عشق و محبت مي داند.
رييس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران اضافه كرد: حاصل اين انديشهها و گرايش به سمت آنها سست شدن باورهاي ديني و تقيّد عملي افراد است كه لازم است افراد جامعه و بويژه جوانان و نوجوانان با آگاهي از اهداف اين عرفانها، در دام آنها گرفتار نشوند.
دبير شوراي اسلامي گروههاي معارف اسلامي استان بوشهر در اين نشست گفت: با توجه به فراگير شدن مسايل وپرسشهاي جديد در حوزه مكاتب و فرقهها در فضاهاي مجازي و حقيقي، شوراي استاني گروههاي معارف اسلامي نهاد مقام معظم رهبري، تصميم به برگزاري جلساتي براي رفع شبهاتي در اين خصوص گرفت.
باقر گرگين افزود: اين نشست به مدت دو شب و از طرف دفتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه علوم پزشكي بوشهر برگزار شد. ك/1
539
رييس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران:
جريان فكري عقلانيت اسلامي، قايل به نگاه گزينشي است
۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۳۳
کد خبر:
81368269
بوشهر - ايرنا - رييس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران گفت: جريان فكري عقلانيت اسلامي قائل به نگاه گزينشي بوده و بر اين باور است كه بايد نقد دقيق صورت پذيرد و درحوزههايي كه غرب پيشرفتي كرده، بايد از آن استفاده و نقاط ضعف را نقد كرد.