۱۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۰۶
کد خبر: 81373835
T T
۰ نفر

سنت ديرينه علم گرداني در خاتم برگزار شد

۱۲ آبان ۱۳۹۳، ۱۵:۰۶
کد خبر: 81373835
سنت ديرينه علم گرداني در خاتم برگزار شد

يزد- ايرنا- همزمان با تاسوعاي حسيني ، آيين سنتي و قديمي علم گرداني در روستاي كرخنگان از توابع بخش مروست شهرستان خاتم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا اين آيين قديمي طبق سنت هر ساله در اين روز در اين روستا با قدمت بيش از يك قرن برگزار مي شود.

در اين مراسم كه هر ساله در چنين روزي از اذان صبح آغاز و تا اذان ظهر ادامه دارد، برنامه هاي مختلفي هم چون سينه زني، مداحي و دسته روي برگزار مي شود و علم ها به منازل مردم اين روستا رفته و مردم با پرداخت نذورات خود، حاجات خود را بيان مي كنند.

شب قبل از برگزاري اين مراسم، مراسم علم بندان در مسجد امام حسين (ع) اين روستا برگزار مي شود.

در مراسم علم بندان بزرگان و ريش سفيدان محل و هيئت امناي مسجد به آذين علم مي پردازند و آن را با نذوراتي هم چون پارچه هاي سبز و روسري نذري آذين بندي مي كنند و چند رأس قرباني هم صورت مي گيرد.

پس از آذين بندي، علم در وسط حياط مسجد به ميله اي آهني بسته مي شود و پس از آن جوانان و عزاداران دور علم به سينه زني و زنجيرزني مي پردازند و در پايان برنامه جوش را اجرا مي كنند.

مراسم علم گرداني يا علم گردش بعد از اذان صبح اين روز از محل مسجد امام حسين (ع) آغاز مي شود و دسته هاي عزاداري، علم را در خيابان ها و كوچه هاي اطراف مي گردانند.

علم هاي آذين شده پيشاپيش دسته بر روي شانه هاي افراد به تك تك خانه هاي مردم برده مي شود.

هنگام شكل گيري دسته ها، ابتدا علم و پرچم ها را پيشاپيش دسته به حركت درمي آورند و پشت سر آنان سينه زنان به صورت دايره وار به حركت خود ادامه مي دهند و پشت سر مردان، زنان و كودكان حركت مي كنند و اشعاري كه از سوي مرثيه خوانان خوانده مي شود به طور هم صدا مي خوانند.

مداحان در اين مراسم بيت هايي در مظلوميت علمدار كربلا مي سرايند:

اين علم از كيست كه بي صاحب است اين علم از ماه بني هاشم است اين علم از ساقي دشت بلاست اين علم از تشنه لب كربلاست و ...

علم ها به هر فردي كه مي رسد طرف نيز ابتدا علم را بوسيده و سپس به منظور تبرك با آب يا گلاب شستشو مي دهند و نذورات خود كه شامل پول، روسري، پارچه و غيره است را به علمدار مي دهند و اگر اهالي آن خانه نذري داشته باشند دستمال، روسري و يا شالي به علم مي بندند و اسفند دود مي كنند.

برخي از خانواده ها اگر نذر داشته باشند به هنگام ورود علم، گوسفند قرباني مي كنند و گوشت آن را به هيئت اهدا و يا بين مردم تقسيم مي كنند.

برخي از خانواده ها نيز طبق سنت و نذورات گذشته، اقدام به توزيع برنج نذري مي كنند.

بر اساس اين گزارش؛ دسته علم گرداني به خانه افرادي كه يك سال از فوت آن ها نگذشته باشد نيز رفته و با خواندن مرثيه و قرائت فاتحه، ياد رفتگان را گرامي مي دارند.

بيشتر مردم روستاي كرخنگان با پخش برنج، چاي، شير، شير كاكائو، خرما، نان محلي نذري بين دسته علم گردش به پذيرايي عزاداران مي پردازند.

روستاي كرخنگان با سه هزار نفر جمعيت در قالب 700 خانوار در 85كيلومتري شهر هرات مركز شهرستان خاتم واقع است.

اين روستا داراي دو مسجد امام حسين (ع) و ابوالفضل(ع) و دو تكيه ابوالفضل و انصارالحسين است.ك4

7538/ 650