۱۷ آبان ۱۳۹۳، ۱۲:۵۵
کد خبر: 81377865
T T
۰ نفر
انستيتو تحقيقات ملي گياهان دارويي راه اندازي مي شود

تهران- ايرنا- دبيرستاد توسعه علوم وفناوري گياهان دارويي وطب سنتي معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري از راه اندازي انستيتو تحقيقات ملي ومركزبين‌المللي تحقيق و توسعه در زمينه گياهان دارويي تا سال 1404 خبر داد.

به گزارش ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر محمد حسن عصاره، تحقق بند يك سياست هاي كلي علم و فناوري كشور و نحوه دستيابي به علوم و فناوري‌هاي پيشرفته با سياستگذاري و برنامه‌ريزي ويژه را مستلزم حمايت از فناوران و ارتقاي توانمندي بنگاه‌هاي اقتصادي يا شركت هاي دانش بنيان دانست.

وي افزود: جذب، انتقال و بومي‌سازي علوم و فناوري‌هاي پيشرفته سايركشورها در حوزه گياهان دارويي به تحقق اين بند از سياست ها مي انجامد.

به گفته عصاره اين ستاد به منظور جامه عمل پوشاندن به بند هفتم اين سياست ها، راه اندازي انستيتو تحقيقاتي ملي و مركز بين‌المللي تحقيق و توسعه در زمينه گياهان دارويي و فرآورده‌هاي گياهي تا سال 1404 را در دستور كار خود قرار داده است، تا از اين طريق بحث تعامل بين‌المللي محقق شود.

وي تصريح كرد: جذب، انتقال و بومي‌سازي علوم و فناوري‌هاي پيشرفته ساير كشورها در حوزه گياهان دارويي و ايجاد مركز مطالعات بازرگاني بين‌المللي، بسته‌بندي و برندسازي در حوزه گياهان دارويي و فرآورده‌هاي گياهي در راستاي تحقق اين بند و به همت اين ستاد اجرايي مي شود.

عصاره بيان كرد: افزايش فروش وسهم از بازار براي محصولات گياهان دارويي، داروها و فرآورده‌هاي گياهي و طب سنتي دانش بنيان و توانمند دربازارهاي بين‌المللي با فعاليت كارگروه تخصصي توسعه تجارت، صادرات و بازاريابي در ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي در دستور كار قرار گرفته است.

وي به برنامه ريزي براي دعوت ازشركت‌هاي خارجي فعال درعرصه بين‌الملل با هدف تسهيل‌گري و زمينه‌سازي براي افزايش ورود فناوري‌هاي جديد به بازار توسط اين ستاد اشاره كرد وگفت: حمايت از تهيه و تنظيم آئين نامه‌ها، طرح‌ها و لوايح به منظور اصلاح و ساده سازي قوانين و ارائه آن‌ها به مراجع ذيصلاح براي تصويب از جمله اقدامات اين ستاد براي تحقق بند دوم سياست هاي كلي علم و فناوري است.

به گفته وي حمايت از تهيه و تدوين استانداردهاي ملي براي محصولات حوزه گياهان دارويي و صادرات و واردات آن و ارائه آن به مراجع ذيصلاح براي تصويب نيز پيرو اين بند و در راستاي سياست‌گذاري و نظارت راهبردي برنامه ريزي شده است.

دبيرستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري با اشاره به اهميت ساماندهي و تقويت نظارت، ارزيابي، اعتبارسنجي و رتبه بندي در حوزه‌هاي علم و فناوري قيد شده در سياست هاي كلي علم و فناوري، افزود: به منظور تحقق بند يادشده ساماندهي فرآيندها و ساختارهاي نظارت و ارزيابي بر تمامي فعالان و فعاليت‌ها در حوزه گياهان دارويي در اين ستاد آغاز شده است.

وي همچنين عنوان كرد: ساماندهي و توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي مجاز اين حوزه مبتني بر تأييديه‌هاي معتبر و ممانعت از فعاليت‌هاي غيرمجاز و ايجاد سيستم نظارت بر بازار و مراكز عرضه محصولات و خدمات در حوزه گياهان دارويي به ويژه عطاري‌هاي سنتي در ذيل بند دوم سياست هاي كلي علم و فناوري با جديت بيشتر در اين ستاد اجرايي مي شود.



*** سالانه 20مركز رشد فعال درحوزه گياهان دارويي تاسيس و تقويت مي شود

عصاره با بيان اهميت حمايت از تاسيس و توسعه شهرك ها و پارك‌هاي علم و فناوري در تحقق منويات رهبري، از تاسيس و تقويت حداقل 20 مركز در سال مطابق با چشم‌انداز سند راهبردي اين ستاد خبر داد.

دبيرستاد توسعه علوم وفناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي حمايت از بسترسازي مناسب در جهت افزايش تعداد مراكز رشد مستقر در شهرك‌هاي علمي وتحقيقاتي و پارك‏هاي علم و فناوري در زمينه گياهان دارويي فرآورده‌هاي طبيعي، داروهاي گياهي و طب سنتي را از جمله عوامل تاثير گذار در تحقق بند دوم اين سياست ها دانست.

وي اظهار كرد: ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي براي تحقق بند پنجم سياست هاي كلي علم و فناوري تلاش گسترده‌اي درجهت هماهنگي لازم درصادرات مواد گياهي، محصولات دانش‌بنيان، فرآورده‏هاي ثانويه، داروهاي انساني ودامي با منشأ گياهي با هدف افزايش جهش‌دار درصادرات و ساماندهي و توسعه فعاليت‌هاي اقتصادي مجاز اين حوزه مبتني بر تأييديه‌هاي معتبر وممانعت از فعاليت‌هاي غيرمجاز را در دستور كار خود قرار داده است.

عصاره با بيان اينكه افزايش نقش و مشاركت بخش‌هاي غيردولتي در حوزه علم و فناوري قيد شده در بند پنجم سياست هاي كلي علم و فناوري با سياست هاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و اين ستاد همخواني دارد، گفت: حمايت از تجاري‌سازي و توليد صنعتي دستاوردهاي بخش گياهان دارويي و فرآورده‌هاي گياهي منطبق بر شاخص‌هاي مصوب رسالت مهم ستاد مي‌باشد.

دبير ستاد توسعه علوم و فناوري گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علمي ادامه داد: مطالعات جامع انجام شده با كمك همه دستگاه‌هاي دولتي و خصوصي با هدف ايجاد بسته‌هاي كارآفريني در زمينه گياهان دارويي، داروهاي گياهي و ساير فرآورده‌هاي طبيعي وحمايت همه جانبه در جهت توسعه كمي و كيفي و نيز افزايش تعداد شركت‏هاي دانش‌بنيان در زمينه گياهان دارويي، داروهاي‏گياهي، فرآورده‏هاي طبيعي و طب سنتي نيز در راستاي تحقق اين بند در حال انجام است.

علمي (1)** 9340**1440
۰ نفر