۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۴:۰۱
کد خبر: 81396239
T T
۰ نفر
باغداران خراسان شمالی در زمستان باغ ها را رها نكنند

بجنورد- ایرنا- مدیركل جهاد كشاورزی خراسان شمالی گفت: برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی، باغداران در فصل زمستان باغ ها را رها نكنند.

'عبدالله یوسفی' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار كرد: برخی از باغداران در فصل زمستان باغ را رها می كنند و هیچ اقدامی برای جلوگیری از سرمازدگی، آبیاری، مبارزه با آفات و امراض و سایر موارد انجام نمی دهند.

وی گفت: برخی از باغداران تنها در زمان گل دهی درختان میوه نسبت به جلوگیری از سرما اقداماتی انجام می دهند و در فصل پاییز و زمستان هیچ اقدامی انجام نمی دهند.

وی افزود: برخی از درختان آستانه تحمل كمتری نسبت به سرمای زیر صفر دارند كه باید با توجه به نظر كارشناسان مرتبط و اطلاعات و آگاهی در خصوص انواع درخت ها اقدامات لازم برای جلوگیری از سرمازدگی انجام شود.

وی گفت: انتخاب ارقام دیر گل، استفاده از تغذیه گیاهی برای بالا بردن مقاومت گیاه در برابر سرما، آفات و امراض، ایجاد دود برای كاهش تشعشع، ایجاد بادشكن در اطراف باغ از جمله راه كارهای جلوگیری از سرمازدگی باغ های میوه است.

وی بر تدابیر زراعی نیز تاكید كرد و افزود: نوع سطح خاك در محافظت دمای هوا تاثیر دارد.

مدیركل جهادكشاورزی خراسان شمالی گفت: برای محافظت در برابر سرما و یخبندان های ناشی از تشعشع كشاورزان باید علف های هرز باغ ها را جمع آوری كنند زیرا كه رنگ تیره خاك گرمای بیشتری جذب خواهد كرد.

وی اظهار كرد: در شب های كه احتمال بروز سرما وجود دارد كشاورزان باید با سوزاندن كاه و كلش و مواد دیگر دود ایجاد كنند.

سالانه افزون بر 200هزار تن محصول باغی از 40 هزار هكتار باغ های خراسان شمالی برداشت می شود.

*كشاورزان خراسان شمالی در جمع آوری محصولات خود عجله كنند

مدیر كل جهادكشاورزی خراسان شمالی بر جمع آوری محصولات كشاورزی باقی مانده در باغ ها و مزارع این استان تاكید كرد و گفت: سرما كیفیت محصولات را پایین خواهد آورد.

یوسفی افزود: چغندرقند، پنبه، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی كه هم اكنون در روی زمین مانده باید جمع آوری و به انبارهای مناسب حمل شود.

وی گفت: همچنین محصول باقی مانده در باغ های میوه از جمله انگور نیز باید جمع آوری شود.

*شش هزار و 600 تن بذر اصلاح شده بین كشاورزان توزیع شد

مدیر جهاد كشاورزی خراسان شمالی در ادامه مصاحبه خود گفت: تاكنون شش هزار و 600 تن بذر اصلاح شده گندم و جو بین كشاورزان این استان برای كشت پاییزه توزیع شده است.

یوسفی نیاز بذر استان را 26 هزار تن اعلام كرد و افزود: كشاورزان از بذرهای اصلاح و ضد عفونی شده استفاده كنند و از هر بذری برای كشت استفاده نكنند.

وی گفت: اگر كشاورزان از بذرهای نامناسب و بدون ضد عفونی استفاده كنند آفات و امراض گیاهی را وارد مزرعه خود خواهند كرد كه خسارت زیادی به آنان وارد خواهد شد كه جبران پذیر نیز نیست.

وی افزود: در صورتی كه كشاورزان از بذرهای بدون ضد عفونی استفاده كنند بیماریها شیوع خواهند كرد و سطح زیان اقتصادی نیز بالا خواهد رفت و در نهایت مبارزه نیز گران تمام خواهد شد.

وی بر استفاده از خاك ورزی حفاظتی و تغذیه گیاهی نیز تاكید كرد و افزود: اگر گیاه تقویت شود نسبت به سرما و همچنین آفات وامراض نیز مقاوم خواهد شد.

خراسان شمالی 344 هزار هكتار عرصه كشاورزی دارد.ك/3

7184/330