۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۲۸
کد خبر: 81406138
T T
۰ نفر

نیروگاه بادی خواف تا سال آتی وارد مدار می شود

۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۵:۲۸
کد خبر: 81406138
نیروگاه بادی خواف تا سال آتی وارد مدار می شود

مشهد - ایرنا - معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: تا پایان سال 94 تولید برق از انرژی باد با ظرفیت 575 مگاوات در منطقه خواف واقع در جنوب شرق خراسان رضوی وارد مدار خواهد شد.

'هوشنگ فلاحتیان' روز شنبه در نشست كارگروه تخصصی برق شهرستان رشتخوار افزود: شهرستان خواف از نظر 'اطلس باد در جهان' جزو مناطق كم نظیر است.

وی گفت: در حالی ضریب تولید باد در این خطه از خراسان رضوی بالای 50 درصد است كه در سایتهای جهان این میزان حداكثر 25 درصد می باشد.

معاون وزیر نیرو افزود: با توسعه بهره برداری انرژیهای بادی در خواف علاوه بر تامین برق منطقه می توان مازاد آن را به كشورهای همسایه صادر كرد.

فلاحتیان از 'تونل خواف' به عنوان بزرگترین تونل بادی جهان یاد و بیان كرد: ساخت نیروگاه برق بادی در خواف با توجه به ظرفیت بالای وزش باد موجب شده این واحد نیروگاهی به جای 40 درصد متوسط جهانی با بیش از 60 درصد ظرفیت اقدام به تولید برق پاك كند.

وی گفت: در این چارچوب 300 مگاوات برق تولیدی از طریق انرژیهای بادی با سرمایه گذاری 16 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی شامل شركتهای 'فناوریهای پاك، آسیاسازان مدرن، آریان مهباد، تیزباد نیرو و مپبنا' در شهرستان خواف تولید می شود.

معاون وزیر نیرو 'كاهش آلایندگیهای زیست محیطی، افزایش بازده و پایداری شبكه برق، كاهش اتلاف انرژی، صرفه جویی در مصرف گاز طبیعی و گازوئیل' را مهمترین دستاوردهای ساخت و توسعه نیروگاههای برق بادی و خورشیدی در كشور برشمرد.

وی گفت: هم اكنون كمتر از نیم درصد برق كشور از طریق انرژیهای تجدیدپذیر نظیر باد و خورشید تولید می شود لذا از برنامه های دولت تدبیر و امید افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر در تولید برق در ایران به 15 درصد است.

او افزود: هم اكنون 125 مگاوات برق در ایران از طریق انرژیهای تجدیدپذیر تولید می شود كه 100 مگاوات آن مربوط به انرژی بادی است.

فلاحتیان در ادامه گفت: سالانه 64 میلیارد مترمكعب گاز یا معادل آن سوخت مایع برای تامین برق 30 میلیون مشترك در ایران مصرف می شود كه علاوه بر افزایش دی اكسید كربن، آلاینده ها و هزینه های بسیار برای سوخت گاز و گازوئیل در نیروگاهها، برق حاصل از آن نیز با قیمت 10 تا 15 درصد گرانتر تولید می شود

وی همچنین اظهار داشت: متوسط هزینه تولید هر واحد برق برای وزارت نیرو بدون سوخت 750 ریال و با سوخت 850 ریال است در حالی كه 180 ریال از مشتركین برق در كشور دریافت می شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در ادامه میزان تلفات انرژی را در كشور بالای 15 درصد و در خراسان رضوی 10 ذكر و بیان كرد: این امر ناشی از مدیریت صحیح، ارتقا فرهنگ مصرف و جلوگیری از انشعابهای غیرمجاز است.

2718/660