۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴
کد خبر: 81410176
T T
۰ نفر

امين زندگاني:

بازيگران كليشه‌اي انتخاب مي‌شوند

۱۱ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۴
کد خبر: 81410176
بازيگران كليشه‌اي انتخاب مي‌شوند

تهران - ايرنا - يك بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون، گفت: جمله‌اي به اشتباه مصطلح شده كه مي‌گويند فلان بازيگر نقش‌هاي كليشه‌اي انتخاب مي‌كند؛ درحالي كه ما كليشه اي انتخاب مي‌شويم.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگي ايرنا، فيلم 'معصوميت از دست رفته' در ادامه برنامه هفته فيلم‌هاي عاشورايي كه در قالب برنامه خيمه‌ها و نجواها بود، براي مخاطبان اكران و سپس جلسه نقد و بررسي فيلم با حضور امين زندگاني بازيگر اين سريال برگزار شد.

'زندگاني' در اين مراسم با اشاره به اينكه در روند بازيگري در سينما، گروهي به جاي انتخاب بازيگر حرفه‌اي به سمت انتخاب چهره‌هاي معمولي و غيراستاندارد رفتند، گفت: همين دليل كافي است تا مردم ديگر به سينما نيايند؛ زيرا مثلا وقتي من به عنوان مخاطب روي پرده به جاي بازيگري كه نقش راننده تاكسي را بازي مي‌كند، راننده تاكسي را مي‌بينم كه هر روز در خيابان مي‌بينم، چرا بايد به سينما بيايم و حداقل براي خود و سه نفر ديگر 100 هزار تومان هزينه كنم.

وي افزود: گاهي كارگرداني كاربلد مانند عباس كيارستمي در فيلم هاي خود به جاي بازيگر حرفه اي از نابازيگر استفاده مي‌كند، بعد ديگران مي‌آيند و نادانسته اينكار را در فيلم هاي خود تكرار مي‌كنند.

اين بازيگر سينما ادامه داد: اين روش باعث مي‌شود، افرادي به سينما وارد شوند و جلوي دوربين قرار گيرند و با اينكه بازيگر نيستند؛ فكر كنند بازيگر شده‌اند.



** انتقاد از روند جذب دانشجو در رشته بازيگري

زندگاني همچنين با انتقاد از وضعيت سيستم آموزش بازيگري در ايران گفت: تدريس بازيگري زمان‌بر است كه كاري عميق را مي‌طلبد، اما امروز به اين مساله توجه نمي شود مثلا چگونه مي‌توان به 900 دانشجويي كه امسال در رشته بازيگري در دانشگاه آزاد تهران پذيرفته شده اند، با هفته‌اي سه ساعت آموزش فن بيان تعليم داد.



** بازي در سريال امام علي(ع)

زندگاني در ادامه اين مراسم با اشاره به سابقه آشنايي خود با ميرباقري گفت: من در هنگام ساخت سريال امام علي (ع) در صحنه كوتاهي روبروي پرويز پرستويي آن هم در زماني كه دانشجوي تئاتر بودم بازي كردم.



** معصوميت از دست رفته شبيه به يك تله تئاتر بزرگ بود

وي در ادامه افزود: حضور در معصوميت از دست رفته براي من بسيار ارزشمند بود و معتقدم اين سريال بيشتر شبيه به يك تله تئاتر بزرگ بود.

اين بازيگر ادامه داد: بازي در اين سريال آن هم در نقشي تاريخي كه در تاريخ وجود نداشته هم ساده است و هم مشكل؛ اما بازي در اين نقش باعث شد تا من استارت بازي در نقش هاي تاريخي را بزنم و بعدها در ملك سليمان پيشرفت بيشتري كنم.

زندگاني با اشاره به حساسيت‌هاي ميرباقري روي متن و بازي گفت: متن فيلمنامه‌هاي ميرباقري آنقدر خوب است كه هيچ پلاني را نمي‌توانيم تغيير دهيم. در كارهاي ميرباقري همه چيز در خدمت بازيگر است و بازيگر نمي‌تواند خوب بازي نكند.



** مديران صدا و سيما مخالف بازي من در نقش مسلم در مختارنامه بودند

وي همچنين با اشاره به بازي در سريال مختارنامه گفت: قرار نبود ابتدا در مختارنامه نقش حضرت مسلم ابن عقيل را بازي كنم، بلكه قرار بود نقش يكي از فرماندهان سپاه مختار را بازي كنم، اما بعد به پيشنهاد ميرباقري نقش 'مسلم' را بازي كردم، هرچند مديران سازمان مخالف بودند.

زندگاني ادامه داد: دليل مخالفت مديران صدا و سيما اين بود كه در روايات آمده بود كه حضرت مسلم ، فردي قوي هيكل و با بيش از دو متر قد بود، اما ميرباقري معتقد بود كه من مي‌توانم اين نقش را بازي كنم.

وي صحبت‌هاي خود را اينگونه ادامه داد: به ميرباقري گفتم كه من مي ترسم اين نقش را بازي كنم، زيرا مردم به حضرت مسلم علاقه دارند و شايد نتوانم حق مطلب را ادا كنم اما ميرباقري تاكيد كرد كه بايد بازي كنم و بعد از آنكه در اين نقش بازي كردم و واكنش هاي مثبت مردم را ديدم بسيار خوشحال شدم.

اين بازيگر تصريح كرد: هرچند كه معتقدم اگر اين نقش ديده شده از عنايات حضرت مسلم ابن عقيل است.

بازيگر معصوميت از دست رفته، با اشاره به زحمات زياد مرحوم 'عظيم جوانروح' فيلمبردار مختارنامه و معصوميت از دست رفته گفت: اگر ارتباط خوبي بين بازيگر و ساير عوامل فيلم وجود داشته باشد اين ارتباط و انرژي مثبت ثبت مي‌شود و بعدها به تماشاگر منتقل مي شود و تماشاگران اين انرژي را به خوبي مي فهمند.



** تابلوي عصر روز دهم فرشچيان، روز عاشورا را برايم متصور كرد

زندگاني در پاسخ به سوالي درباره سكانسي كه در آن وي در هنگام آب خوردن در منزل 'هاني'، ياد عاشورا مي‌افتد، گفت: در آن صحنه ميرباقري معتقد بود كه بايد در نگاه تو اينكه ياد عاشورا مي‌افتي ديده شود. من از ميرباقري 20 دقيقه مهلت خواستم و به تابلوي عصر روز دهم فرشچيان فكر كردم و روز عاشورا را متصور شدم.



** رقيبم در فيلم ملك سليمان، ويژوال افكت بود

بازيگر نقش 'حضرت سليمان' با اشاره به تفاوت فيلم ملك سليمان با ساير آثاري كه بازي كرده است گفت: در فيلم ملك سليمان رقيب بازيگر ويژوال افكت بود نه بازيگران ديگر. از طرف ديگر نقش حضرت سليمان در اين فيلم بسيار پيچيده بود.

وي با اشاره به اينكه ملك سليمان گرانترين كار سينمايي در زمان خود بود گفت: براي اين فيلم مثلا در بخش صدا 250 هزار دلار هزينه شد، اما در هنگام پخش بسياري از سالن هاي سينمايي ما امكان پخش صداي اين فيلم را نداشتند و حتي در پرديس ملت نيز بسياري از باندهاي صدا شنيده نمي‌شد.

بنابر اين گزارش، 'اليكا عبدالرزاق' از بازيگران مطرح سينماي ايران و همسر امين زندگاني نيز در نشست نقد و بررسي فيلم معصوميت از دست رفته حضور داشت.

فراهنگ**9246**1027