۱۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۲۵
کد خبر: 81411792
T T
۰ نفر
خروج صادقانه مهدوي كني از روحانيت

تهران - ايرنا - آيت الله محمدمهدي موحدي كرماني امام جمعه موقت تهران، از مرحوم آيت الله مهدوي كني به عنوان چهره اي ياد كرد كه ورودي صادقانه به روحانيت داشت و خروج وي نيز صادقانه بود.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا، آيت الله موحدي كرماني در چهارمين نشست گراميداشت ائمه جماعات مفاخر استان تهران (ستارگان محراب) به مناسبت بزرگداشت مرحوم آيت الله مهدوي كني گفت: افراد بسياري در طول تاريخ بوده‌اند كه ورودشان به روحانيت صادقانه بوده اما خروج‌شان صادقانه نبوده كه در اين ميان هواي نفس منجر به انحراف آنها شده است.

براساس گزارش مركز رسيدگي به امور مساجد، وي كه در مسجد جليلي سخن مي گفت، افزود: حضرت ابراهيم (ع) امتحانات متعدد و سختي را پشت‌سر گذاشت و مشخص شد كه به تمام معنا صالح و شايسته است، لذا لياقت آن را داشت كه تاج امامت را بعد از تاج نبوت بر سر بگذارد.

موحدي كرماني اضافه كرد: شخصيت‌ها و چهره‌هايي بودند كه در اين مسير موفق شدند چرا كه ورودي صادقانه و خروجي صادقانه داشتند و خدا هم به آنها كمك كرد و انسان‌هايي بودند كه به مردم ياد دادند در مقابل طاغوت بايستند و يكي از اين چهره‌ها آيت‌الله مهدوي كني بود.

وي افزود: آيت‌الله مهدوي كني عالم رباني و بزرگواري بود كه ضمن همراهي با امام خميني (ره) در مبارزه، به منويات ايشان پاسخ مثبت مي‌داد.

جانشين آيت الله مهدوي كني در جامعه روحانيت مبارز همچنين گفت: انبياء الهي از سوي خداوند آمدند تا راه و روش زندگي را به انسان‌ها نشان دهند و خدمات پيامبران به انسان‌ها بسيار زياد است كه از جمله آن‌ها آموختن كرامت انساني به انسان‌ها بود و انبياء به مردم آموختند كه كرامت داشته باشند.

وي گفت: اين نكته مهم است؛ امروز كه انبياء الهي در بين مردم نيستند پس چه شخصي هدايت مردم را بر عهده دارد؟ همان گونه كه در گذشته گرفتاري، جهل و ناداني بوده امروز هم در بين مردم اين گرفتاري‌ها وجود دارد. براي خروج مردم از ظلمات، افرادي همچون علماي دين اسلام بايد به مردم كمك كنند. ائمه (ع) به ظاهر در بين مردم نيستند و حضرت مهدي (عج) هم كه در پرده غيبت است. پس مردم بايد براي رسيدن به تعبير قرآن به سمت عالمان دين اسلام بروند.

موحدي كرماني افزود: عالم رباني بايد بداند كه جايگاهش كجاست و در چه جايي قرار دارد. رمز عزت و سعادت و خوشبختي مردم نيز بر تمسك به عالمان است. معرفت آن‌ها نشات گرفته از پيامبران و ائمه معصومين (ع) است و به همين دليل آن‌ها وارثان انبياء محسوب مي‌شوند.

وي ادامه داد: آيا فرد ديگري غير از حضرت امام راحل مي‌توانست مردم را از چنگال ظلم و ستم و طاغوت نجات داده و انسان‌ها را به عزت و عظمت رساند و امروز كيست كه بعد از امام خميني (ره) اين راه را ادامه مي‌دهد و همان عزت را تثبيت كرده، دست جانيان را از سر اين كشور قطع مي‌كند و با شجاعت در مقابل مستكبران جهان مي‌ايستد و اينجاست كه بايد مردم قدردان باشند و برپايي جلساتي مانند مراسم بزرگداشت براي آيت‌الله مهدوي كني (ره) بهترين نشانه قدرداني است.

وي با اشاره به سابقه تشكيل «جامعه روحانيت مبارز» افزود: جامعه روحانيت مبارز تهران از لحظه‌اي كه شكل گرفت در كنار امام راحل بود و فرامين و منويات ايشان را مو به مو اجرا مي‌كرد، روحانيت مبارز، تشكّل ارزنده‌‌اي است كه بازوي امام (ره) به شمار مي‌رفت و ما نبايد از اين تشكّل‌هاي الهي غافل شويم. بنابراين بسياري از كارها است كه فرد به تنهايي نمي‌تواند آنها را انجام دهد اما در قالب تشكيل گروه مي‌توان در آن زمينه موفق شد.

وي گفت: گروه جامعه روحانيت مبارز تهران جمع شدند تا در كنار امام باشند؛ در اين جامعه مبارز پربركت، چند نفر به عنوان محور مطرح مي‌شدند از جمله مرحوم شهيد مطهري، شهيد بهشتي و آيت‌الله مهدوي كني و آنچنان اين تشكّل ديني و الهي موفق شد كه در يك روز و در يك ساعت تمام ملت ايران فرياد مرگ بر طاغوت سر دهند كه در انتها منجر به خروج طاغوت از ايران شد.

امام جمعه موقت تهران افزود: مرحوم مهدوي كني بر اين عقيده بود كه انسان‌هايي را بسازد و در دانشگاه امام صادق (ع) به واقع انسان‌هايي را ساخت كه اكنون درمراكز مختلف مشغول خدمت هستند. همچنين نقطه اصلي فعاليت‌هاي آيت‌الله مهدوي كني ولايت فقيه بود.

وي ادامه داد: آيت‌الله مهدوي كني در زمان حيات امام راحل و بعد از حيات ايشان ولايت و برائت را داشت و كوچكترين حركتي كه عليه امام بود را برنمي‌تافت. همچنين ايشان اخلاص داشتند و براساس آيات قرآن كريم فردي كه وجودش مملو از اخلاص باشد زور شيطان به او نمي‌رسد.

در اين مراسم حجت‌الاسلام سيدمحمدحسين ميرشاه ولد مدير ناحيه شهيد مطهري مركز رسيدگي به امور مساجد عنوان كرد: اين مركز جهت تكريم و بزرگداشت مفاخر ائمه جماعات استان تهران‌،‌ سلسله نشست‌هايي را با نام ستارگان محراب تشكيل داده و از شخصيت‌ هاي ارزشمند و بسيار بالايي در اين جهت تجليل كرده است.

وي برگزاري اين مراسم را در جهت بزرگداشت مرحوم مهدوي كني دانست و افزود: آيت‌الله مهدوي كني حدود دو دهه در مسجد جليلي افتخار امام جماعتي را داشت و توانست در اين جايگاه خدمات ارزشمندي داشته باشد.

همچنين در اين مراسم حاج علي انساني به مداحي پرداخت و رونمايي از زندگي نامه مرحوم آيت الله مهدوي كني بخش ديگري از اين آيين بود.

فراهنگ**1003**1027