۱۴ آذر ۱۳۹۳، ۱۶:۱۸
کد خبر: 81414691
T T
۰ نفر
وزارت خزانه‌داری امریكا دستورالعمل تحریم‌های ایران را منتشر كرد

تهران - ایرنا - سایت فردا گزارش داد: دولت آمریكا به منظور كاهش تحریم های طرح مشترك اقدام ، عبارت «خدمات مرتبط» را به منظور در بر گرفتن هر خدمت ضروری -از جمله هر خدمت بیمه، حمل و نقل یا مالی- برای هر حادثه عادی برای فعالیتی كه در طرح مشترك اقدام به آن پرداخته شده باشد، مشروط به اینكه چنین خدماتی شامل افراد معرفی شده در «فهرست افراد و اتباع تحریم شده» (SDN) اداره كنترل دارایی های خارجی(OFAC) خزانه داری آمریكا نباشد، تفسیر می كند.

وزرات خزانه داری آمریكا گزارشی تحت عنوان راهنمایی مربوط به اقدامات لازم برای كاهش موقتی و مشخص تحریم های ایران برای اجرای طرح اقدام مشترك كه در نوامبر 2013 میان گروه 1+5 و جمهوری اسلامی ایران برسر ان توافق شد وتا سی ام ژوئن 2015 تمدید شد منتشر كرد.

این اقدام خصمانه در حالی صورت می گیرد كه براساس گزارش رسمی دولت آمریكا اعلام كرد كه میزان آورده نقدی توافق ژنو برای ایران، بسیار كمتر از آن چیزی بوده كه در ابتدا تخمین زده می‌شد. بنابراین گزارش ایران به واسطه تعلیق تحریم خودروسازی و پتروشیمی تنها 378 میلیون دلار افزایش درآمد داشته، كه این رقم 15درصد رقم 2.5 میلیارد دلاری است كه كاخ سفید پیش‌بینی می‌كرد ایران درآمد داشته باشد.



متن كامل این گزارش كه پس از تمدید دوباره توافق ژنو منتشر شده، چنین است:

خزانه داری آمریكا

وزارت خارجه آمریكا

راهنمای مربوط به كاهش موقتی تحریم های خاص، به منظور اجرای طرح مشترك اقدام كه در 24 نوامبر 2013 بین پنج بعلاوه یك و جمهوری اسلامی ایران حاصل شد و تا 30 ژوئن 2015 تمدید شد.

در 24 نوامبر 2013 آمریكا و طرف هایش در پنج بعلاوه یك (چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و آمریكا، هماهنگ شده به وسیله نماینده ارشد اتحادیه اروپا)، به یك تفاهم اولیه با ایران دست یافتند و طرح مشترك اقدام را ترسیم كردند (JPOA)، كه پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف می كند و برخی از جنبه های اساسی آن را به عقب می برد.

در مقابل تعهد ایران به اعمال محدودیت های معنادار برای برنامه هسته ای خود، پنج بعلاوه یك، متعهد شد كاهش محدود، هدفمند و برگشت پذیر تحریم ها را برای ایران فراهم كند.

در ادامه تعهدات دولت آمریكا (USG) بر اساس طرح مشترك اقدام، وزارت خارجه آمریكا و خزانه داری این كشور، كاهش تحریم های مرتبط با فعالیت های خاص و خدمات مرتبط را صرفا برای یك دوره شش ماهه اعمال كردند كه شروع آن 20 ژانویه 2014 و پایان آن 20 ژوئیه 2014 بود.

اعتبار طرح مشترك اقدام با رضایت دوجانبه پنج بعلاوه یك و ایران در 19 ژوئیه 2014، و 24 نوامبر 2014، تجدید شد و به این ترتیب، كاهش موقت تحریم ها بر اساس طرح مشترك اقدام تمدید شد تا به پنج بعلاوه یك و ایران اجازه داده شود به مذاكرات بر سر یك راه حل جامع بلند مدت به منظور تضمین اینكه برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز خواهد بود، ادامه دهند.

در طول دوره ای كه از 20 ژانویه 2014 شروع و در 30 ژوئن 2015 (دوره كاهش [تحریم های] طرح مشترك اقدام)پایان می یابد، كاهش تحریم هایی كه دولت آمریكا در طول اجرای طرح مشترك اقدام به ‌آن متعهد شد، به شكل زیر اجرا خواهد شد.

دولت آمریكا اختیار ابطال این كاهش محدود تحریم ها را در هر زمان كه ایران به تعهداتش در قبال طرح مشترك اقدام عمل نكند، محفوظ می داند.

دولت آمریكا به منظور كاهش تحریم های طرح مشترك اقدام ، عبارت «خدمات مرتبط» را به منظور در بر گرفتن هر خدمت ضروری -از جمله هر خدمت بیمه، حمل و نقل یا مالی- برای هر حادثه عادی برای فعالیتی كه در طرح مشترك اقدام به آن پرداخته شده باشد، مشروط به اینكه چنین خدماتی شامل افراد معرفی شده در «فهرست افراد و اتباع تحریم شده» (SDN) اداره كنترل دارایی های خارجی(OFAC) خزانه داری آمریكا نباشد، تفسیر می كند.

دولت آمریكا حق ادامه دادن به اعمال تحریم ها را محفوظ می داند.

این حق بر اساس اختیاراتی است كه طی «دوره كاهش طرح مشترك اقدام» برای فعالیت هایی كه پیش از 20 ژانویه 2014 صورت می گیرند، تعریف شد.

علاوه بر این، دولت آمریكا حق وضع تحریم ها را بر اساس اختیاراتی كه در زیر برای فعالیت هایی كه طی «دوره كاهش طرح مشترك اقدام» رخ می دهند،مشخص شده است،محفوظ می داند؛ تا حدی كه این فعالیت ها عینا ناهماهنگ با كاهش تحریم هایی باشند كه در طرح مشترك اقدام و آنچه در این راهنما ذكر شده است، باشند. دولت آمریكا همچنین حق ادامه دادن به اعمال تحریم ها، طی دوره كاهش طرح مشترك اقدام را برای فعالیت هایی كه قبل یا طی دوره كاهش تحریم های طرح مشترك اقدام رخ می دهند، بر اساس اختیارات دیگر نظیر اختیاراتی كه در مقابله با تروریسم و تولید و تكثیر تسلیحات هسته ای و تسلیحات تخریب جمعی استفاده می شوند، محفوظ می داند. دولت آمریكا طی دوره كاهش تحریم های طرح مشترك اقدام، به اعمال جدی تحریم های خود علیه ایران، از جمله با اقدام كردن علیه كسانی كه به دنبال گریز یا دور زدن تحریم های آمریكا باشند، ادامه خواهد داد.

لطفا توجه داشته باشید كه به جز فعالیت های مربوط به هوانوردی غیرنظامی كه در بخش 4 به آن اشاره شده است و كانال بشردوستانه كه در بخش 6 به آن اشاره شده است، هیچ یك از كاهش تحریم هایی كه در این راهنما مشخص شده است، ممكن است شامل فرد آمریكایی یا شركت خارجی كه تحت مالكیت یا كنترل یك فرد آمریكایی باشد، نباشد.

مگر آنكه بر اساس هر برنامه تحریمی كه دولت آمریكا اجرا می كند، ممنوع باشد.



1. تحریم های مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی ایران

طرح مشترك اقدام زمینه تعلیق موقتی تحریم های آمریكا علیه «صادرات پتروشیمی ایران و نیز تحریم های خدمات مرتبط با آن» را فراهم می كند.

برای اجرای این بند از طرح مشترك اقدام، در طول دوره كاهش طرح مشترك اقدام، دولت آمریكا گام های زیرا را برخواهد داشت تا زمینه صادرات محصولات پتروشیمی از ایران و نیز خدمات مربوط به آن را به وسیله افراد غیر آمریكایی فراهم كند.

این افراد كسانی هستند كه از جهات دیگر مشمول «مقررات تحریم ها و تعاملات ایران» (ITSR) نیستند، (از این پس با عنوان «افراد غیرآمریكایی كه به جهات دیگر مشمول ITSR نمی شوند» ذكر می شود):

1. تحریم های متناظر یا قابل پرداخت از طریق حساب: دولت آمریكا بر اساس بخش اول حكم اجرایی (E.O.) 13622 (چنانچه با بخش 16 ب حكم اجرایی 13645 اصلاح شد)؛ بخش 3 حكم اجرایی 13654؛ و بخش 561/204 الف و 561/204 ب «مقررات تحریم های مالی ایران»، 31 سی. اف. آر. بخش 561(آی اف اس آر)، ب، تحریم های متناظر یا قابل پرداخت از طریق حساب را وضع نخواهد كرد. در اینجا موسسات مالی خارجی مد نظر هستند كه معاملاتی را انجام می دهند یا تسهیل می كنند كه در دوره كاهش تحریم های طرح مشترك اقدام، شروع و تمام می شوند و در انجام دادن آن افراد غیرآمریكایی دخالت دارند كه به جهات دیگر مشمول «مقررات تحریم ها و تعاملات ایران» برای صادرات محصولات پتروشیمی از ایران (كه كاملا در دوره كاهش تحریم های طرح مشترك اقدام شروع و تمام شده است)، نمی شوند، در اینجا تعاملاتی كه شامل شركت های پتروشیمی فهرست شده در ضمیمه این راهنما انجام می دهند، مطرح است، مشروط به اینكه این تعاملات شامل افرادی نباشد كه در فهرست افراد تحریم شده قرار دارند یا شركت های پتروشیمی كه در ضمیمه این راهنما درج شده اند یا هر موسسه امانی ایرانی كه صرفا بر اساس حكم اجرایی 13599 فهرست شده است.

تحریم های مسدود كننده: دولت آمریكا تحریم های مسدود كننده را بر اساس بخش 2( A ) (i)-(ii) از قانون اجرایی 13645 در خصوص افرادی اعمال نمی كند كه صرفا در دوره زمانی كاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترك به این اقدامات در مورد شركت های پتروشیمی ذكر شده در پیوست این راهنما برای صادرات كالاهای پتروشیمی از ایران می پردازند: حمایت مالی ، حمایت یا تامین مالی ، موادیا پشتیبانی فنی ، كالاها یا خدمات.

مشروط به اینكه این فعالیت ها شامل افرادی در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شركت های پتروشیمی ذكر شده در پیوست این راهنما یا هر موسسه سپرده گذاری ایران متعاقب قانون اجرایی 13599 نباشد.

3- تحریم های مبتنی بر فهرست : دولت آمریكا بر اساس بخش 2 ( آ) (ii) از قانون اجرایی 13622 در مورد غیر آمریكایی هایی كه مشمول مقررات تحریم ها و معاملات ایران نیستند اجرا نخواهد شد. اینها افرادی هستند كه به معاملات صرفا در زمان دوره زمانی كاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترك در زمینه صادرات از ایران می پردازند.

این صادرات كاملا در چارچوب دوره زمانی كاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترك آغاز و تكمیل می شود از جمله معاملات مربوط به شركت های پتروشیمی ذكر شده در پیوست این راهنما.

به شرطی كه این فعالیت ها شامل افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شركت های پتروشیمی ذكر شده در پیوست این راهنما یا هر گونه موسسات سپرده گذاری ایران كه صرفا در قانون اجرایی 13599 فهرست شده اند نباشد.

5 قانون اجرایی 13622 و 13655 ، به غیر از موارد دیگر فهرست های تحریم هایی را توصیف می كند كه دولت آمریكا ممكن است در واكنش به رفتاری مشخص و تعیین شده در تحریم های دیگر قانون اجرایی مربوطه تصویب كند.

برای اهداف این راهنما ، چنین تحریم هایی » تحریم ها بر اساس ترتیب » خوانده می شوند.

علاوه بر این لطفا بخش هفتم زیر را ملاحظه كنید كه برخی اختیارات مشخص برای فعالیت ها و اقدامات توصیف شده در این بخش را توضیح می دهد.



II. تحریم مربوط به صنعت خودرو ایران

توافق طرح اقدام مشترك ، زمینه را برای تعلیق موقت تحریم های ایالات متحده در صنعت خودروی ایران و همچنین تحریم های مرتبط با خدمات را فراهم می كند.

برای اجرای این بخش در طول دوره زمانی كاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترك ،دولت آمریكا اقدامات زیر را انجام می دهد كه امكان فروش، عرضه محصولات مهم یا خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروی ایران را فراهم می كنند و همچنین امكان ارائه خدمات توسط افراد غیر آمریكایی را مهیا می كند كه مشمول مقررات تحریم ها و معاملات ایران نیستند :

تحریم های مكاتبه یا پرداخت از طریق حساب : آمریكا بر اساس

تحریم های مكاتبه یا پرداخت از طریق حساب در بخش 3 ( A )

(ii) از قانون اجرایی 13645 در خصوص موسسات مالی خارجی تحریمی اجرا نخواهد كرد.



2- تحریم بر اساس فهرست:

دولت آمریكا تحریم هایی كه در بخش شش و هفت دستور اجرایی 13645 در رابطه با افرادی كه در بخش پنج این دستور اجرایی آمده اعمال نخواهد كرد، افرادی كه دانسته در نقل و انتقالات مالی برای فروش ، تهیه یا انتقال كالا یا خدمات مهم مرتبط با بخش خودرو سازی ایران دخالت داشتند.

طبق اقداماتی كه در طرح مشترك اقدام ذكر شده نقل و انتقالات مالی شامل افرادی كه نام آنها در فهرست « افراد و اتباع تحریم شده»- SDN- آمده است نمی شود.

علاوه بر آن لطفا به بخش هفت در پایین مراجعه كنید.

در آنجا نحوه عمل درباره اختیارات خاص ابطال تحریم های مربوط به فعالیتها و نقل و انتقالات مالی توضیح داده شده است.

III. تحریم های مربوط به طلا و دیگر فلزات گران قیمت طرح مشترك اقدام تعلیق موقت تحریم های آمریكا در مورد طلا و فلزات گران قیمت و خدمات مربوطه را مقرر می كند.

برای اجرای این ماده از طرح مشترك اقدام در دوره زمانی كاهش تحریم ها بر اساس توافق موقت ، دولت آمریكا برای اینكه مجوز خرید و فروش طلا و دیگر فلزات قیمتی و خدمات مرتبط را با ایران و توسط افراد غیر آمریكایی و آنهایی كه در فهرست تحریم ها نیستند بدهد اقدامات زیر را اتخاذ خواهد كرد:



1- تحریم های مربوط به سیستم پرداختی طرف معامله:

دولت آمریكا طبق بخش 3 (a)(i)در دستور اجرایی 13645 سیستم پرداختی طرف معامله در ارتباط با موسسات مالی خارجی كه كارشان انجام و تسهیل نقل و انتقالات مالی توسط افراد غیر آمریكایی و آنهایی كه نامشان در فهرست تحریم ها نیست را فقط در دوران كاهش تحریم ها طبق طرح اقدام مشترك تحریم نخواهد كرد.

هزینه لازم برای خرید طلا و دیگر فلزات قیمتی نباید از صندوق های تحریم شده برداشته شود. همچنین باید مشخص شود كه در این نقل و انتقال افرادی كه نام آنها در فهرست افراد و اتباع تحریم شده -SDN- آمده و آنهایی كه از زیرمجموعه های فرعی سیاسی هستند و یا نقش ابزاری در دولت ایران دارند دخالت نداشته باشند.

نام این افراد و موسسات مالی و ودیعه گذاری ایران در متعاقب دستور اجرایی 13599 آمده است.



2- تحریم های مسدود كننده:

دولت آمریكا طبق بخش 5a دستور اجرایی 13622 و بخش 2a دستور اجرایی 13645 و بخش 560.211 c2 مربوط به مقررات تحریم های ایران تحریم های مسدود كننده در مورد افرادی كه كمكهای مادی و مالی یا حمایتهای فنی برای كالا یا خدمات مربوط به خرید و فروش فلزات قیمتی با ایران ارائه می كنند ، صرفا در مدت زمان كاهش تحریم ها طبق طرح اقدام مشترك اعمال نخواهد كرد.

البته درصورتیكه این فعالیتها كاملا در زمان كاهش تحریم ها باشد و هزینه خرید طلا و فلزات قیمتی از صندوق های ممنوعه برداشته نشود. همچنین باید مشخص شود كه در این نقل و انتقال افرادی كه نام آنها در فهرست افراد و اتباع تحریم شده -SDN- آمده و آنهایی كه از زیرمجموعه های فرعی سیاسی هستند و یا نقش ابزاری در دولت ایران دارند دخالت نداشته باشند.نام این افراد و موسسات مالی و ودیعه گذاری ایران در متعاقب دستور اجرایی 13599 آمده است.

علاوه بر آن لطفا به بخش هفت در پایین مراجعه كنید. در آنجا نحوه عمل درباره اختیارات خاص ابطال تحریم های مربوط به فعالیتها و نقل و انتقالات مالی توضیح داده شده است.

IV. تحریم های مربوط به سیستم حمل و نقل هوایی:

طرح مشترك اقدام مجوز تهیه و نصب قطعات یدكی و خدمات مربوطه برای هواپیماهای مسافربری ایران را موقتا به منظور ایمنی پروازها فراهم می كند.

مجوز ایمنی به انجام بازدیدها و تعمیرات و خدمات مربوطه در داخل ایران مربوط می شود.



برای اجرا كردن این ماده دولت آمریكا اقدامات زیر را اتخاذ خواهد كرد:



1-سیاست صدور مجوز:

دفتر كنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریكا دومین اصلاحیه سیاست صدور مجوز برای فعالیتهای مربوط به ایمنی سیستم حمل و نقل هوایی در ایران را منتشر می كند تا تاریخ قبلی را كه طبق پایان مدت طرح اقدام مشترك بود تمدید كند. این اصلاحیه از تاریخ 25 نوامبر 2014 آغاز و در سی ژوئن 2015 پایان می یابد.

طبق این اصلاحیه افراد آمریكایی،موسسات خارجی كه متعلق به آمریكا است یا توسط آمریكائیان اداره می شود و افراد غیرآمریكایی كه در صادرات كالاهای آمریكایی دخالت دارند می توانند از دفتر كنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریكا مجوز ویژه ای برای انجام نقل و انتقالات مالی در دوران كاهش تحریم ها طبق طرح اقدام مشترك به منظور تضمین ایمنی پروازهای مسافربری ایران درخواست كنند.



2-تحریم های مربوط به سیستم پرداختی طرف معامله:

دولت آمریكا طبق بخش 3 ai دستور اجرایی 13645 و بخش 561،201 a مربوط به مقررات تحریم های ایران سیستم پرداختی طرف معامله در ارتباط با موسسات مالی خارجی كه كارشان انجام و تسهیل نقل و انتقالات مالی مربوط به فعالیتهایی كه در اصلاحیه دوم ذكر شده و توسط افراد غیر آمریكایی و آنهایی كه نامشان در فهرست تحریم ها نیست را فقط در دوران كاهش تحریم ها طبق طرح اقدام مشترك تحریم نخواهد كرد.همچنین باید مشخص شود كه در این نقل و انتقالات مالی افرادی كه نام آنها در فهرست افراد و اتباع تحریم شده -SDN- آمده و موسسات مالی و ودیعه گذاری ایران كه نامشان در متعاقب دستور اجرایی 13599 آمده است به غیر از ایران ایر دخالت نداشته باشند.



3- تحریم های مسدود كننده:

دولت آمریكا طبق بخش 1aiii دستور اجرایی 13382 و بخش 2ai-ii دستور اجرایی 13645 و بخش 544.201 a3 مقررات تحریم های مربوط به سلاح های كشتار جمعی افرادی را كه كمكهای مالی و مادی و حمایتهای فنی برای كالا یا خدمات مرتبط با ایران ایر ارائه می كنند ، صرفا در دوران كاهش تحریم ها طبق طرح مشترك اقدام تحریم نخواهد كرد.

فعالیتهایی كه به منظور تضمین ایمنی پروازهای مسافربری ایران باشد در طرح مشترك اقدام تشریح شده و باید صرفا در دوران كاهش تحریم ها طبق توافق صورت بگیرد.

همچنین باید مشخص شود كه در این نقل و انتقالات مالی افرادی كه نام آنها در فهرست افراد و اتباع تحریم شده -SDN- آمده و موسسات مالی و ودیعه گذاری ایران كه نامشان در متعاقب دستور اجرایی 13599 آمده است به غیر از ایران ایر دخالت نداشته باشند.علاوه بر آن لطفا به بخش هفت در پایین مراجعه كنید.

در آنجا نحوه عمل درباره اختیارات خاص ابطال تحریم های مربوط به فعالیتها و نقل و انتقالات مالی توضیح داده شده است.



V.تحریم های مربوط به صادرات نفت خام ایران

طبق طرح مشترك اقدام برخی از تحریم های مربوط به فروش نفت خام ایران برداشته می شود. طبق این توافق دولت آمریكا تلاش برای كاهش بیشتر فروش نفت ایران را متوقف خواهد كرد.این اقدام موجب می شود مشتریان كنونی ایران بتوانند نفت خام از ایران بخرند.همچنین باعث می شود مبلغ توافق شده از درآمد نفتی كه در خارج از كشور نگهداشته شده به ایران برگردد.

برای فروش نفت تحریم های آمریكا در رابطه با بیمه و خدمات حمل و نقل به حال تعلیق در می آید.

برای اجرای این ماده از توافق در دوران كاهش تحریم ها دولت آمریكا برای اینكه به چین، هند، ژاپن، جمهوری كره ، تایوان و تركیه اجازه دهد میانگین وارداتشان از ایران را در مدت زمان كاهش تحریم ها حفظ كنند و برای عرضه نقل و انتقالات مالی جهت آزاد سازی درآمدهای نفتی طبق توافق كه شامل تحریم ها نباشد اقدامات زیر را اتخاذ خواهد كرد:



1-تحریم های مربوط به سیستم پرداختی طرف معامله:

دولت آمریكا طبق بخش 1ai-ii دستور اجرایی 13622 و بخش 3ai دستور اجرایی 13645 و بخش 561.201 a و 561.204 a و b مربوط به قوانین تحریم های ایران موسسات مالی خارجی كه كار انجام و تسهیل نقل و انتقالات مالی را به عهده دارند صرفا در دوران كاهش تحریم ها طبق توافق طرح مشترك اقدام توسط افراد غیر آمریكایی و افرادی كه نام آنها در فهرست تحریم ها نیامده برای صادرات نفت و مشتقات آن از ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری كره، تایوان یا تركیه تحریم نخواهد كرد.

همچنین امكان خدمات مربوط به بیمه و حمل و نقل طبق آنچه در توافق طرح مشترك اقدام آمده در مدت زمان كاهش تحریم ها شامل نقل و انتقالات مالی با شركت ملی نفت ایران و شركت ملی نفتكش ایران درصورتیكه افراد یا موسساتی كه نامشان در فهرست تحریم ها قید شده دخالتی در آن نداشته باشند فراهم می شود.



2- تحریم های مسدود كننده:

دولت آمریكا طبق بخش 1aiii دستور اجرایی 13382 و بخش 5a دستور اجرایی 13622 و بخش 2ai-ii دستور اجرایی 13645 و بخش 544.201 a مقررات تحریم های مربوط به سلاح های كشتار جمعی و مقررات مربوط به تحریم های ایران تحریم های مسدود كننده ای برای افراد غیر آمریكایی و آنهایی كه نامشان در فهرست تحریم ها نیست و كمكهای مالی و مادی و حمایتهای فنی در ارتباط با كالا یا خدمات مربوط به صادرات نفت و مشتقات آن از ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری كره ، تایوان یا تركیه ارائه می كنند اعمال نخواهد كرد. همچنین امكان خدمات مربوط به بیمه و حمل و نقل طبق آنچه در توافق طرح مشترك اقدام آمده در مدت زمان كاهش تحریم ها شامل نقل و انتقالات مالی با شركت ملی نفت ایران و شركت ملی نفتكش ایران درصورتیكه افراد یا موسساتی كه نامشان در فهرست تحریم ها قید شده دخالتی در آن نداشته باشند فراهم می شود.



ادامه راهنمای مربوط به لغو موقت تحریم ها برای اجرای طرح اقدام مشترك كه در بیست و چهارم نوامبر دو هزار و چهارده میان ایران و گروه پنج بعلاوه یك حاصل شد به شرح زیر است:



3- تحریم ها بر اساس فهرست: دولت آمریكا بر اساس بخش 2 ( A)

( I ) از فرمان اجرایی 13622 ( آن طور كه بر اساس بخش شانزده

( C ) از فرمان اجرایی 13645 اصلاح شده است) در مورد غیر آمریكایی هایی كه مشمول (مقررات تحریم ها و معاملات ایران) می شوند، تحریمی اعمال نخواهد كرد. این افراد و ده شركت بیمه ای و خدمات حمل و نقل دخیل در معاملات با شركت ملی نفت ایران و شركت ملی نفتكش ایران در دوره زمانی كاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترك صرفا به صادرات نفت و فرآورده های پتروشیمی از ایران به جمهوری كره، تایوان یا تركیه می پردازند. مشروط به اینكه این فعالیت ها در برگیرنده افرادی در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شركت ملی نفت ایران و شركت ملی نفتكش ایران یا موسسه های ودیعه گذاری فهرست شده بر اساس دستور اجرایی 13599 قرار نداشته باشند.



4- تسهیل معاملات بشر دوستانه و برخی معاملات دیگر

توافق طرح اقدام مشترك امكان ایجاد كانال های مالی را فراهم می كند تا تجارت بشر دوستانه برای رفع نیازهای داخلی با استفاده از درآمدهای نفتی ایران در خارج كشور فراهم شود.

تجارت بشر دوستانه این طور تعریف می شود: معاملات مربوط به مواد غذایی و فرآورده های كشاورزی، پزشكی، تجهیزات پزشكی و هزینه های پزشكی در خارج كشور. این كانال همچنین امكان انجام معاملات مورد نیاز برای پرداخت پول تعهدات ایران به سازمان ملل و پرداخت مستقیم شهریه دانشگاهها و كالج ها برای دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج كشور را فراهم می كند.

گروه پنج بعلاوه یك و ایران علاوه بر توافق طرح اقدام مشترك، راهكارهایی را برای تسهیل و پرداخت پول صادرات مواد غذایی، كالاهای كشاورزی، دارو و تجهیزات پزشكی به ایران فراهم كرد. موارد دیگری كه پرداخت های آنها تسهیل شده است عبارتند از : پرداخت های ایران برای هزینه های درمانی شهروندان ایرانی در خارج از كشور، پرداخت های ایران برای مقدار توافق شده كمك های مالی دولتی به دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در خارج از كشور. این مكانیزم ها در زمان دوره زمانی كاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترك به قوت خود باقی می مانند.

وزارت خزانه داری آمریكا با موسسات مالی خارجی كه ایران خواستار شركت آنها در این راهكارهای جدید است تماس گرفت و راهنمایی های لازم را به آنها ارائه داد.

لطفا توجه داشته باشید كه مكانیسم های مربوط به توافق طرح اقدام مشترك برای انجام معاملات تجاری بشردوستانه، تنها شیوه تامین مالی یا تسهیل فروش مواد غذایی، محصولات كشاورزی، پزشكی و دستگاه های پزشكی به ایران توسط غیر آمریكایی هایی كه مشمول مقررات تحریم ها و معاملات ایران نیستند به شمار نمی رود.



6- معاملات تجاری بشردوستانه

تا زمانی كه معاملات شامل افراد تعیین شده در ارتباط با حمایت ایران از تروریسم بین المللی و یا گسترش سلاح های كشتار جمعی ایران یا سیستم های پرتاب سلاح های كشتار جمعی نباشد قابل تحریم نیست. بنابراین، معاملات برای صادرات مواد غذایی، محصولات كشاورزی، پزشكی و دستگاه های پزشكی به ایران به طور كلی بر اساس موارد استثناء كه از قبل وجود داشته است صورت می گیرد و نیازی به بررسی از طریق مكانیسم جدید ندارد.

علاوه بر این، لطفا بخش هفتم را ملاحظه كنید كه به توصیف اقدامات برخی افراد معاف از تحریم ها می پردازد. این افراد مربوط به فعالیت ها و معاملات توصیف شده در این بخش هستند.



7- معافیت ها

برای فعال كردن اجرای كاهش تحریم ها در دوره زمانی كاهش تحریم ها بر اساس طرح اقدام مشترك كه در توافق طرح اقدام مشترك به آنها اشاره شده است و جزئیات آن در بخش های یك تا چهار این راهنما آمده

است ، دولت آمریكا معافیت های محدود تحریم ها را طبق نیاز به این صورت تجدید كرده است : بخش 1245( D ) ( 1) از قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی 2012 در ارتباط با صادرات نفت خام از ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری كره، تایوان، و تركیه و انجام معاملات مربوط به آزاد سازی اقساط به مقدار مورد توافق درآمد ایران برای پرداخت به موسسات مالی خارجی در حوزه های قضایی منتخب و استقرار كانال مالی برای توافق طرح اقدام مشترك ; بخش 302 (A ) از قانون كاهش تهدید ایران وحقوق بشر سوریه در سال 2012 در خصوص معاملات خاص با شركت ملی نفت ایران ; بخش پنج ( A) ( 7) از قانون تحریمهای ایران در سال 1996 با توجه به معاملات خاص با شركت ملی نفت ایران و شركت ملی نفتكش ایران ; و زیر بخشهای قانون آزادی ایران و مبارزه با گسترش سلاح های سال 2012:1244 / یك C ( 1) به میزان خواسته شده برای تحریم ها توسط افراد غیر آمریكایی (و در مورد فعالیت های حمل و نقل هوایی غیر نظامی كه در بخش چهارم ، افراد آمریكایی شرح داده شده است) : (I) برای صادرات نفت خام ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری كره، تایوان و تركیه، به استثنای هر گونه معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شركت ملی نفت ایران و شركت ملی نفتكش ایران (ii) برای صادرات محصولات پتروشیمی از ایران، به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شركت های پتروشیمی ذكر شده در پیوست این راهنما. (III) برای فروش فلزات گرانبها به یا از ایران، به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از هر زیر مجموعه سیاسی، آژانس یا ابزاری از دولت ایران كه صرفا بر اساس قانون اجرایی 13599 به آن اشاره شده است و (IV) برای عرضه و نصب قطعات یدكی لازم برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیر نظامی ایران و برای بازرسی های مربوط به ایمنی و تعمیرات در ایران، به استثنای معاملات با افراد دخیل در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از ایران ایر.

1244 دو D - به اندازه مورد نیاز برای معاملات افراد غیر آمریكایی مرتبط با صادرات نفت خام ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری كره، تایوان، و تركیه، به استثنای معاملات شامل افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شركت ملی نفت ایران و شركت ملی نفتكش ایران .

1245 . سه A) ( 1) ( A ) به اندازه مورد نیاز برای معاملات افراد غیر آمریكایی در فهرست افراد و اتباع تحریم شده برای فروش، عرضه، و یا انتقال فلزات گرانبها به یا از ایران، به شرطی كه چنین افرادی شامل فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از زیر مجموعه سیاسی، یا ابزار دولت ایران كه صرفا در فرمان اجرایی 13599 ذكر شده است یا موسسات سپرده گذاری ایران ذكر شده صرفا در فرمان اجرایی13599 نباشند و نیز به شرط اینكه چنین معاملاتی شامل پول های واریز شده به حسابی واقع در خارج ایران بر اساس بخش 1245(d)(4)(D)(ii)(II) از قانون مجوز دفاع ملی برای سال مالی 2012 نباشد.

1246 . چهار A بر اساس مقدار مورد نیاز برای افراد غیر آمریكایی (و در مورد فعالیت های حمل و نقل هوایی غیر نظامی شرح داده شده در بخش IV، افراد آمریكایی ) برای: (i) صادرات نفت خام ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری كره، تایوان، و تركیه، به استثنای هر گونه معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از شركت ملی نفت ایران و شركت ملی نفتكش ایران. (ii) صادرات محصولات پتروشیمی از ایران به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده در پیوست این راهنما. (III) فروش فلزات گرانبها به یا از ایران، به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از هر زیر مجموعه سیاسی ، آژانس و یا ابزاری از دولت ایران ذكر شده صرفا بر اساس فرمان اجرایی 13599 ( IV) فروش، عرضه یا انتقال كالا و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروی ایران، به استثنای معاملات مربوط به افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده

و (V) عرضه و نصب قطعات یدكی لازم برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیر نظامی ایران و بازرسی های مربوط به ایمنی و تعمیرات در ایران، به استثنای معاملات با افراد در فهرست افراد و اتباع تحریم شده به غیر از ایران ایر.

1247 . 5 A - به میزان مورد نیاز برای انجام معاملات توسط موسسات مالی خارجی از طرف : (i) شركت ملی نفت ایران و شركت ملی نفتكش ایران در ارتباط با صادرات نفت خام ایران به چین، هند، ژاپن، جمهوری كره، تایوان، و تركیه . (ii) هر زیر مجموعه سیاسی ،آژانس یا ابزاری از دولت ایران در فهرست افراد و اتباع تحریم شده صرفا بر اساس فرمان اجرایی 13599 برای فروش فلزات گرانبها به یا از ایران. و (IV) ایران ایر برای عرضه و نصب قطعات یدكی لازم برای ایمنی پرواز هواپیماهای غیر نظامی ایران و برای بازرسی های مربوط به ایمنی و تعمیرات در ایران.

منبع : سایت فرداد

اول ** 1610
۰ نفر