اگر چه بهرهبرداري از محور باباميدان به ياسوج و رها شدن مردم از مسير خطرناك و پرپيچ و خم قبلي بعد از 17 سال حركت در اين مسير را ايمن سازي كرد، اما اين روزها نبود سيستم تهويه در تونلهاي طولاني اين محور اين شيريني را به كام مردم تلخ كرده است.
تونل شماره 4 به طول دوكيلومتر و تونل بعد از آن به طول بيش از يك كيلومتر به لحاظ وجود توده هاي از گازهاي آزاردهنده اگزوز ماشين هاي سنگين و فرسوده يك مخاطره اي براي مسافران داراي مشكلات تنفسي،كودكان و افراد سالخورده و دلهره اي براي رانندگاني است كه همواره در اين مسير تردد دارند.
يكي از رانندگان تاكسي برون شهري ياسوج دراين باره به خبرنگار ايرنا مي گويد: بيش از سه سال است در اين مسيركار مي كنم و بر اثر گاز هاي سمي تونل هاي جاده ياسوج به باباميدان دچار آلرژي تنفسي شده ام .
اسلام شكوهيان به مشكلات آلودگي تونل شماره 4 و 5 اين مسير اشاره كرد افزود: گاهي ورود همزمان چند خودروي سنگين دودزا كاميون و اتوبوس اين تونل را به جهنمي از دوده غليظ تبديل مي كند.
رانندگان محور ياسوج - باباميدان با اشاره به اهميت ترانزيتي اين راه كه ثقل ارتباطي جنوب به مركز كشور و چند استان بزرگ است ،برلزوم نصب سيتم تهويه هوا بويژه در تونل بزرگ اين راه پرتردد تاكيد دارند.
آنان معتقدند: جاده قديمي اگر چه پيچ هاي فراوان و طول محور بيشتر از جاده كنوني بود،ولي از آب و هواي سالمي برخوردار بود.
مديركل راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد: كمبود اعتبار را علت وجود چنين نقايصي در راه ترانزيتي ياسوج - باباميدان اعلام كرد و گفت: براي نصب سيستم تهويه اين تونل ها بيش از 250 ميليارد ريال اعتبار نياز است.
ممتاز جهانگيري افزود: ضعف مديريت در زمان اجراي اين تونل ها موجب شده است تا كاري را كه مي شد با كمتر از 100 ميليون تومان انجام داد، امروز بيش از 25 ميليارد تومان هزينه براي دولت به بار آورد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست كهگيلويه و بويراحمد هم گفت: با محاسبات صورت گرفته و با اندازهگيري ميزان آلايندههاي هوا در اين تونل ها از سوي دانشگاه علوم پزشكي و سازمان محيط زيست اين استان ميزان مونوكسيد كربن، دي اكسيد كربن و گوگرد بيش از ميزان استاندارد گزارش شده است.
عطا پور شيرزاد افزود: تاكنون اقدام مؤثري براي رفع مشكل تهويه و تاثيرات منفي آن بر سلامت افراد از سوي دستگاههاي ذيربط صورت نگرفته است.
معاون راهداري راه و شهرسازي كهگيلويه و بويراحمد هم گفت: هيچ گونه اعتباري براي اجراي پروژه تهويه تونلهاي محور ياسوج - بابا ميدان اختصاص نيافته ولي براي اعتبارات سال آينده پيشنهاداتي دادهايم كه اميدواريم به نتيجه برسد.
محمد نصيري راد ادامه داد: بيش از هشت هزار و 836 متر تونل در دو محور 'ياسوج- اصفهان' و'ياسوج-باباميدان' وجود دارد كه هيچ كدام تهويه مناسب ندارند.
وي بيان كرد: ايجاد تهويه بزرگترين تونل جنوب كشور به طول بيش از دو هزار متر در جاده ياسوج- باباميدان 60 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد كه حتي يك ريال هم اعتبار ندارد.
وي تصريح كرد: با پيگيريهاي انجام شده روشنايي تونلهاي دو محور ياسوج-اصفهان و ياسوج-باباميدان به صورت مطلوب انجام شده است.
رئيس پليس راه كهگيلويه و بويراحمد نيز دراين باره گفت: از ابتداي سال گذشته تا كنون بيش از 90 مورد تصادف در محور ياسوج به باباميدان صورت گرفته و اين تصادفات بيش از 50 نفر را به كام مرگ فرستاده است.
سرهنگ منوچهر سياهپور افزود: بيش از 80 درصد از اين تصادفات يا در خود تونل ها و يا در ورودي و خروجي آنها صورت گرفته است.
وي اظهار كرد: هر چند پارسال با اقدامات صورت گرفته سيستم روشنايي اين تونل ها تا حدودي رفع شده است اما نبود تهويه مناسب و انباشت گازهاي سمي در اين تونل ها مخاطره اي براي مسافران اين مسير ارتباطي است.
سرهنگ سياهپور تصريح كرد: بيش از 90 نقطه حادثه خيز در اين محور ملي شناسايي شده است كه تاكنون بيش از 75 نقطه از سوي اداره راه و شهر سازي برطرف شده است.
به هرحال ، رفع فاجعه زيست محيطي تونل هاي راه ارتباطي ياسوج كه سالهاست تهديدي براي سلامت مردم كهگيلويه و بويراحمد و تمامي رانندگاني كه از ديگر نقاط كشور از مسير مي گذرند، نيازمند عزمي جدي و تدبيري مسوولانه است.
اميداست دولت تدبير و اميد كه تاكنون اقدامات موثري در حوزه محيط زيست و كاهش آلودگي هوا برداشته است، اين معضل را نيز به شكل مطلوبي برطرف كند.
مسير ياسوج به باباميدان 70 كيلومتر فاصله دارد كه در حدود 30كيلومتر از اين مسير 9 حلقه تونل حفر شده است.
7529/671
ياسوج - ايرنا- توليد گازهاي سمي و دوده هاي سياه ناشي از سوخت خودروهاي پرشمار دو تونل بزرگ مسير جاده ياسوج به باباميدان را به سياه چالي نفس گير تبديل كرده است.