۲۰ آذر ۱۳۹۳، ۱۹:۳۱
کد خبر: 81423490
T T
۰ نفر
توضیحات معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری در خصوص افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری

تهران - ایرنا - معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با صدور اطلاعیه ای در خصوص دلایل افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری توضیحاتی ارایه كرد.

به گزارش ایرنا، این اطلاعیه در واكنش به انتشار مطالبی در برخی سایت ها مبنی براینكه 'نهاد ریاست جمهوری بودجه خود را برای هزینه در انتخابات بالا برد' منتشر شده است.

متن این اطلاعیه به شرح زیر است:

1 - افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری ناشی از سه عامل است:

* برخی از تعهدات دولت قبل بالغ بر 100 میلیارد تومان كه بخشی از آن منجر به صدور رای دادگاه و محكومیت پرداخت از سوی نهاد ریاست جمهوری شده است.

* قانونمند نمودن پرداخت حقوق و دستمزد برخی كاركنان نهاد، تعداد نیروی انسانی نهاد ریاست جمهوری در دولت قبل از 1627 نفر به 3 هزار و 923 نفر افزایش پیدا كرده بود. هم اكنون هم كه تعدیل نیروی انسانی صورت پذیرفته، تعداد كاركنان نهاد به 3 هزار و 173 نفر رسیده است. برای پرداخت بخشی از حقوق این پرسنل، در گذشته از روش های غیرشفاف و بعضا غیرقانونی استفاده می شد كه در لایحه بودجه سال 1394 تلاش شد ضمن شفاف سازی از ردیف های قانونی استفاده گردد. به همین منظور 450 میلیارد ریال پادار شده است تا پرداخت ها به صورت قانونی انجام شود.

* براساس جدول شماره 7 لایحه بودجه سال 94، تعداد 22 ردیف مستقل ذیل نهاد ریاست جمهوری بودجه خود را دریافت می كنند از جمله فرهنگستان های علوم، زبان، علوم پزشكی، مناطق آزاد تجاری، صنعتی قشم و... لذا در هرگونه مقایسه بین اعتبارات دستگاه های اجرایی، باید صرفا اعتبارات خود دستگاه ها را با هم مقایسه نمود نه اعتبارات دستگاه های ذیل آنها را. به علاوه هرگونه مقایسه باید بین اعتبارات همسان و همگون صورت گیرد این در حالی است كه در مقایسه انجام شده به نادرست از مقایسه جمع كل اعتبارات هزینه ای و تملك دارایی های سرمایه ای و اختصاصی سال 94 با اعتبارات صرفا هزینه ای سال 93 مقایسه شده كه اساسا از بنیاد این مقایسه غلط و نادرست می باشد. آنچه بطور شفاف در متن جدول شماره 7 ماده واحده و جداول كلان منابع و مصارف لایحه بودجه سال 1394 آورده شده گویای این واقعیت است كه اعتبار هزینه ای ردیف 101000 ردیف بودجه هزینه ای نهاد ریاست جمهوری در سال 93 معادل 550 میلیارد ریال می باشد كه در سال 94 به 660 میلیارد ریال افزایش یافته است. یعنی حدود 20 درصد افزایش دارد نه 82 درصد.

2 - در ارتباط با كاهش اعتبارات پژوهشی، نكات زیر به اطلاع می رسد:

اعتبارات هزینه ای فصل توسعه علوم و فناوری در لایحه بودجه سال 1394 نسبت به سال 1393 بیش از 41 درصد افزایش یافت و سهم آن از 1.6 درصد در كل اعتبارات ملی استانی به 2 درصد افزایش یافت. از طرف دیگر اعتبارات برنامه پژوهش های كاربردی نیز حدود 12 درصد افزایش یافت. همچنین اعتبارات پژوهشی شركت های دولتی حدود 8 درصد افزایش یافت.

3 - در خصوص ادعای كاهش یارانه نقدی نان و یارانه انرژی باید گفت كه هیچكدام از موارد ادعا شده كاهش پیدا نكرده بلكه محل تامین آن تغییر یافته است. پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی موضوع ماده 7 قانون هدفمند كردن یارانه ها، جمع نیازمند 42 هزار میلیارد تومان منابع می باشد كه در بند ب تبصره 21 لایحه بودجه سال 1394 منظور شده است. بنابراین فقط محل تامین آن از بودجه عمومی به منابع بند ب تبصره 21 تغییر یافته است.

4 - چنانچه در سال جاری برغم اینكه رشد اعتبارات هزینه ای حدود 11 درصد بوده ولی دولت سعی كرد اعتبارات آموزش و پرورش را بالغ بر 20 درصد رشد دهد. همچنین در حوزه علم و فن آوری ضمن توجه به همه زمینه ها، اعتبارات تامین سرمایه صندوق نوآوری و شكوفایی را بالغ بر 60 درصد رشد داده است. در زمینه هایی مانند امور اشتغال نیز یك هزار میلیارد تومان برای اشتغال جوانان اختصاص یافته است و برای تامین مسكن زوج های جوان و زنان سرپرست خانوار نیز اعتبار مورد نیاز برای این اقلام و نیز اصلاح و بازسازی بافت های فرسوده در حد 1300 میلیارد تومان پادار گردید. برای فصل فرهنگ و هنر نیز در لایحه بودجه سال 1394، اعتبارات عمرانی 43.3 درصد رشد داده شد و اعتبارات هزینه ای مورد نیاز پادار شده است. چنانچه در همین شرایط سخت، اعتبار مورد نیاز پرداخت بدهی دولت به صندوق اعتباری نویسندگان و هنرمندان نیز پادار شده است.

اقتصام (1) 1574**1558
۰ نفر