۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۱۸:۰۲
کد خبر: 81428866
T T
۰ نفر
دولت  تركيه از خدمات به رانندگان ترك در مبادي مرزي خراسان رضوي تقدير كرد

مشهد - ايرنا - رييس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور از قدرداني رسمي دولت تركيه نسبت به ارائه خدمات و تسهيلات ارائه شده به رانندگان و كاميونداران ترك در مبادي ورودي و خروجي خراسان رضوي خبر داد.

'غلامعباس ارباب خالص' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: 'محمت دوغان' سركنسول تركيه در مشهد طي روزهاي اخير در پي طرح مباحثي در زمينه نوع و سطح خدمات و تسهيلات ارائه شده در مرزهاي خراسان به رانندگان ترانزيت ترك بازديدي را از دو مرز خروجي استان انجام داد.

وي گفت: سركنسول تركيه طي دو روز مختلف از پايانه و گمركهاي مرزي لطف آباد در شهرستان درگز و نيز شهرستان سرخس ديدن كرد، از نزديك وضعيت رانندگان ترك و نحوه ارائه خدمات به آنان را مورد بررسي قرار داد و با تعدادي از اين رانندگان ترانزيتي نيز گفت و گو نمود.

رييس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور افزود: سركنسول تركيه در مشهد در جريان اين بازديد وضعيت را خوب توصيف و عنوان كرد 'مشكل جدي با وجود محدوديتهاي عبوري تركمنستان در مرزهاي خراسان رضوي وجود ندارد.'

وي ادامه داد: سركنسول تركيه پس از اين ديدارها طي يادداشتي رسمي از سطح مطلوب خدماتي كه در مبادي مرزي خراسان به رانندگان ترانزيت ترك ارائه مي شود تقدير كرد.

ارباب خالص گفت: سركنسول تركيه سطح همكاري خراسان رضوي به ويژه گمركات و پايانه هاي مرزي را با توجه به وضعيت مناسب كاميونداران ترك و تسهيلاتي كه براي آنان فراهم شده ارزشمند توصيف كرد.

وي با اشاره به اينكه چند ماه از حضور 'محمد دوغاون' به عنوان سركنسول تركيه در خراسان مي گذرد افزود: طي ديدارهايي كه با او انجام شده توسعه روند همكاريها در حوزه ترانزيت در دستور كار است و همكاري خوبي هم تاكنون در اين حوزه انجام شده است.

رييس نمايندگي وزارت امور خارجه در شمال و شرق كشور گفت: بر اين اساس هيچ مشكلي هم در حوزه ترانزيت كالا در استان خراسان رضوي وجود نداشته است.

خراسان رضوي پنج گمرك شامل لطف آباد و باجگيران در شهرستان درگز و در سرخس با كشور تركمنستان، دوغارون شهرستان تايباد در مرز افغانستان و نيز مشهد و همچنين دو بازارچه مرزي تايباد در مرز افغانستان دارد. خراسان رضوي پارسال با 14 درصد حجم ترانزيت كالا رتبه دوم كشوري را كسب كرد. ميزان ترانزيت ورودي و خروجي كالا از اين استان سالانه حدود دو ميليون تن است.

در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، دو گمرك سرخس و لطف‌آباد در خراسان رضوي پس از بندر امام و بندرعباس قرار دارند. حدود يك چهارم ترانزيت ورودي و خروجي كالا از دو گمرك لطف آباد و سرخس توسط كاميونهاي ترك ورودي از مرز بازرگان انجام مي شود.

بر اساس اعلام اداره كل ترانزيت و پايانه هاي مرزي سازمان راهداري از 293 هزار دستگاه تعداد سفر كاميونهاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي از ايران 174 هزار دستگاه معادل 59 درصد توسط كاميونهاي ايراني و بقيه توسط كاميونهاي متعلق به ساير مليتها از كشورمان حمل شده است.

2713/660