۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۲۱:۲۰
کد خبر: 81429117
T T
۰ نفر
همكاری ایران و ارمنستان در اجرای نیروگاه‌های برق‌آبی و بادی

تهران - ایرنا - وزیر نیرو گفت: جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در بخش ‌های مختلف اقتصادی ازجمله احداث نیروگاه‌های برق‌ آبی و بادی، خط انتقال برق، مسایل زیست‌محیطی رودخانه ارس، احداث خط آهن ایران به ارمنستان و اكتشاف و بهره‌برداری از معادن همكاری خواهند كرد.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمید چیت‌چیان عصر سه‌شنبه در حاشیه امضای تفاهم‌نامه دوازدهمین اجلاس كمیسیون همكاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان، افزود: در این اجلاس چهار كمیته در بخش ‌های مختلف بانكی، مالی و سرمایه‌گذاری، حمل‌ونقل، شهرسازی و كشاورزی، فرهنگی، گردشگری و بهداشت و نفت و گاز، آب، محیط زیست تشكیل و یك كمیته نیز به‌طور خاص بر روی فعالیت‌های مشترك دو كشور برای احداث نیروگاه برق‌آبی مگری بر روی رودخانه ارس متمركز شد.

وی با بیان آنكه این دوره از مذاكره‌ها به تفاهم‌های خوبی منجر شد، ابراز امیدواری كرد: در سایه تفاهم انجام‌گرفته، شاهد توسعه همكاری‌های اقتصادی و تجاری دو كشور باشیم.

یروان زاخاریان وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با اشاره به مفاد توافق‌نامه همكاری‌های اقتصادی ایران و ارمنستان به‌ویژه در بخش تبادل انرژی، گفت: امیدواریم بیشتر موارد مورد توافق به‌ویژه نیروگاه برق‌آبی مگری از ماه آینده وارد فاز اجرایی شود.

وی افزود: در زمان حاضر میزان تبادل انرژی میان ایران و ارمنستان افزون بر یك میلیارد كیلووات‌ساعت در سال است كه امیدواریم این رقم با اجرای خط سوم انتقال برق، افزایش مطلوبی داشته باشد.

زاخاریان درباره اجرای نیروگاه مگری گفت: طبق توافق انجام‌شده، كارهای مقدماتی اجرای این نیروگاه باید تا پایان 2015 به اتمام برسد و اجرای طرح از اواخر سال آینده میلادی یا سال 2016 به مدت پنج سال آغاز شود.

وی ادامه داد: برای اجرای خط سوم انتقال برق بین ایران و ارمنستان نیز 18 ماه فرصت اجرا در نظر گرفته و اجرای این طرح از ماه مارس 2015 آغاز خواهد شد.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با اشاره به اقدام این كشور برای مقابله با آلودگی‌های رودخانه ارس، گفت: با اقدام این وزارتخانه، برای شناسایی منابع آلاینده این رودخانه در ارمنستان اقدام شد و امیدواریم با اقدام مشترك دو كشور مسایل محیط زیستی درباره این رودخانه رعایت شود.

دوازدهمین اجلاس كمیسیون همكاری‌های مشترك اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان روزهای 24 و 25 آذرماه جاری به میزبانی وزارت نیرو در تهران برگزار شد.

اقتصام(1)1053**1558
۰ نفر